E-commerce heeft een grote impact op het milieu. Gelukkig zijn er enkele quick wins. Wist je bijvoorbeeld dat de CO2-uitstoot van een levering in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat 30% lager ligt dan bij een thuislevering? Wij leggen uit hoe dat komt en vergelijken de leveringsmethodes op het vlak van CO2-uitstoot.
E-commerce kende de afgelopen jaren een enorme groei. Het aantal transportvoertuigen en de afgelegde kilometers stegen logischerwijs mee. Net als de impact op het milieu. Door zoveel mogelijk pakjes in Afhaalpunten en Pakjesautomaten te leveren, kunnen we samen de CO2-uitstoot van e-commerce naar beneden halen.
Gemiddeld 30% minder CO2 voor een levering
Uit onderzoek van de VUB blijkt dat de CO2-uitstoot van leveringen in Afhaalpunten en Pakjesautomaten gemiddeld 30% lager ligt dan bij een thuisleveringen. Dat komt doordat postbodes de pakjes van meerdere klanten op één plaats kunnen leveren én altijd bij de eerste poging. Een groot contrast met thuisleveringen: bij thuisleveringen moeten postbodes niet alleen naar veel meer adressen rijden, ze kunnen ook nog eens voor een gesloten deur staan. In dat geval moeten ze een tweede keer langsgaan of moeten ze alsnog naar een Afhaalpunt of Pakjesautomaat rijden. Onnodige kilometers en dus onnodige CO2-uitstoot!
Tot 90% minder CO2 als pakjes ecologisch afgehaald worden
Uiteraard bepaalt ook de manier waarop de consument z’n pakje afhaalt mee de CO2-uitstoot van een levering. Doet hij dat als tussenstop met de wagen (bv. op weg naar het werk), dan is er geen extra impact – die rit gebeurde sowieso. Maar springt de consument in z’n wagen enkel en alleen om het pakje af te halen, dan is er wel een impact. In dat geval ligt de CO2-uitstoot zelfs 30% hoger dan bij een thuislevering. Uit eigen onderzoek blijkt gelukkig dat meer dan de helft van de Belgen te voet of met de fiets om z’n pakje gaat. Vergeleken met een thuislevering, ligt de CO2-uitstoot dan maar liefst 90% lager.
De CO2-impact van leveringen (vergeleken met een thuislevering)
Samen naar duurzame leveringen
Hoe meer mensen pakjes in Afhaalpunten en Pakjesautomaten laten leveren, hoe duurzamer e-commerce wordt. Daar kunnen wij samen voor zorgen.
bpost heeft al 2800 Afhaalpunten en Pakjesautomaten verspreid over heel België, maar de komende jaren zullen we dat aantal verder uitbreiden. Daardoor kunnen nóg meer mensen nóg makkelijker hun pakje te voet of met de fiets afhalen. Ook jij kan een handje helpen: door leveringen in Afhaalpunten en Pakjesautomaten aan te bieden én door klanten te overtuigen om voor zo’n duurzame leveringen te kiezen.
Wist je trouwens dat leveringen in Afhaalpunten en Pakjesautomaten niet alleen duurzamer zijn,
maar óók het gebruiksgemak voor je klanten verhogen?
Je leest er alles over in deze whitepaper.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.