De Nederlandse trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk kwam naar eComTalk in Antwerp Expo. Hij gaf er de aanwezige e-commercespecialisten een stoomcursus ‘Omgaan met de toekomst’. Wij haalden hem voor de camera en de microfoon voor extra achtergrond bij zijn lezing.
Sites en apps volstaan niet
Nieuwe generaties gaan shoppen in een mixed reality met avatars en hologrammen. Dat is zoveel interessanter dan een saaie site of app. Retailers moeten opletten volgens Richard van Hooijdonk. Zij kunnen maar beter personaliseren of specialiseren. ‘Vooral met je fysieke winkels moet je aan de slag. Zet in op ervaringen, belevingen en ontmoetingen tussen klanten. Wat je op e-commercevlak ook doet, het aanbieden van een site of een app is het Olympisch minimum.’
Verander sneller dan de toekomst
Je moet de realiteit een stapje voor zijn. Dat is niet makkelijk volgens van Hooijdonk: ‘Wij mensen houden niet van verandering. Daarom installeren we processen waarmee we herhalen wat vandaag goed is. Positieve resultaten zijn een vijand van verandering. Vraag maar aan Blockbuster en Kodak.’
Zoek talent met een passie voor verandering
‘Je hebt niet alleen medewerkers nodig met een passie voor je business. Ook nieuwsgierige mensen met een passie voor verandering. Vakkennis blijft belangrijk. Maar over het muurtje kijken van dat eigen vak, wordt minstens even cruciaal. Zoek ambassadeurs van verandering die collega’s samenbrengen rond nieuwe projecten.
3 manieren om verandering te integreren in je werking:
- ‘Introduceer de rol van ecosystem designer: die verbindt gespecialiseerde talenten over de grenzen van bedrijven, landen en universiteiten heen, en dat voor een beperkte periode in de tijd.’
- ‘Manage de onzekerheid. Reserveer tijd en geld om met de toekomst te spelen. Managen van onzekerheid zorgt voor een zekere hoeveelheid zekerheid.’
- ‘Creëer kleine, wendbare cellen, afgesneden van de moederorganisatie. Richt future labs op die snel op verandering inspelen. Met mensen die verandering ontdekken en omarmen.’
Zie Richard in actie tijdens eComTalk van 19/10/2023
Ga voor toekomstgericht en inspirerend leiderschap
‘Het is tijd voor dienend leiderschap. Waarom geen twintiger naast je directeur aan het roer zetten? Reverse mentoring leidt tot prachtige resultaten. Als e-shop moet je ook als een leider van morgen denken. Je moet inspireren en connecteren, luisteren en verhalen vertellen.’
Meer lezen over Richard van Hooijdonk en e-commerce?Of wil je je laten inspireren door nog andere cases? Je vindt ze vast in onze e-zine eComMag.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.