Samenwerken met een betrouwbare pakjesdienst is een essentiële stap op weg naar een succesvolle webshop. Dat bewijzen ook de ervaringen van kledingmerk River Woods, dat in zijn carrierkeuze veel belang hecht aan de factoren customer service en reputatie.
River Woods is een Belgisch modemerk dat ook actief is de buurlanden Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Het telt een vijftigtal fysieke winkels, maar zet ook sterk in op de eigen webshop. “Die is vandaag goed voor zo’n tien à vijftien procent van onze omzet”, vertelt E-Commerce Manager Tom Dupon.
Bij River Woods kwam hij pas anderhalf jaar geleden aan boord, maar met zijn jarenlange ervaring in gelijkaardige functies kent de wereld van de e-commerce nog weinig geheimen voor Dupon. Dat een ambitieuze, klantgerichte webshop niet zonder een betrouwbare logistieke partner kan, beseft hij dan ook ten volle.
Verbindingsstuk tussen merk en consument
“Het is van cruciaal belang voor ons om te kunnen samenwerken met een parcel carrier op wie we echt kunnen rekenen”, stelt Dupon. “Want wanneer het gaat om bestellingen via de webshop, staat de persoon die de pakketjes bezorgt meestal in voor het enige fysieke contact met de klant. De pakketleverancier is het verbindingsstuk tussen River Woods en de digitale consument, en op die manier eigenlijk het gezicht van ons merk. Het spreekt vanzelf dat zulke contacten vlot moeten verlopen.”
En de logistieke partner van River Woods, dat is vandaag opnieuw bpost. Opnieuw, want na een overstap naar de internationale pakjesdienst DPD besloot het kledingmerk terug in zee te gaan met de Belgische nummer één.
Minder opmerkingen
Welke parameters gaven voor River Woods de doorslag bij het uitkiezen van bpost als carrier? Tom Dupon licht toe: “De drie voornaamste selectiecriteria zijn in onze ogen de aangeboden customer service, de betrouwbaarheid en de reputatie. Ook op basis van dat eerste element onderscheidt bpost zich. Zo hebben we één contactpersoon, wat zeker een pluspunt is, en krijgen we ook het gevoel dat klachten serieus genomen en steeds goed behandeld worden.”
Zelf ontvangen Dupon en zijn collega’s minder klachten of opmerkingen van klanten. “Exacte cijfers daarrond kan ik niet meegeven, maar we stellen alleszins een merkbaar verschil vast. Er zijn minder problemen en de problemen die er zijn, worden sneller opgelost.”
Een betrouwbare partner
De tweede factor komt op meerdere manieren tot uiting. “De nood aan betrouwbaarheid klinkt misschien vanzelfsprekend, maar de garantie dat zowel de dagelijkse ophalingen in ons centraal magazijn als de leveringen van de pakketjes op de afgesproken momenten plaatsvinden, werkt ontzorgend. Bovendien geeft het ons de kans om onze beloften naar klanten toe waar te maken.”
Dat het altijd dezelfde vertrouwde gezichten zijn die de ophalingen voor hun rekening nemen, geldt als nog een extra troef. “Zo hebben we niet alleen een aanspreekpunt, het zorgt tegelijk voor een zekere accountability die minder leeft bij leveranciers met wisselende equipes.”
Het belang van de reputatie van een leverancier bij het grote publiek mag je evenmin onderschatten, zo geeft Dupon tot slot aan. “Als je zoals River Woods voor je webshop met één enkele pakjesdienst werkt, mag die de klant natuurlijk niet afschrikken en van een bestelling doen afzien.” Goed nadenken over de carrier-voorkeuren van je webshop, is dus de boodschap.
Ambitieuze webshop of innovatieve partner? Wij helpen bij het verzenden van jouw pakjes.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.