Je producten (ook) via een online marktplaats verkopen kan je business enorm boosten, omdat je een groter bereik hebt. Maar hoe ga je het best te werk om zoveel mogelijk resultaat te behalen? Wij geven je drie belangrijke tips, zodat je weloverwogen aan de slag kan.
Ook voor lokale retailers is online verkopen een evidentie geworden. Dat kan zowel via een eigen webshop als via grote spelers. Wat zijn de voordelen om als lokale speler via zo’n marktplaats te verkopen? Eenvoudig gezegd bereik je meer potentiële klanten, die nooit naar je winkel of minder snel bij je eigen webshop terecht zouden komen. Uiteraard betaal je een commissie op je verkoop, maar daar staat dan weer tegenover dat je geen huur moet betalen voor een extra locatie.
Overweeg je om in zee te gaan met een markplaats? Ontdek dan aan de hand van onze tips waar je het best rekening mee houdt.
Kies de juiste marktplaats
De ene marktplaats verkoopt zowat alles aan iedereen, de ander heeft een specifiek assortiment voor een afgelijnde doelgroep, nationaal of internationaal. Kies een marktplaats die een aanvulling biedt op wat je met je eigen webshop al bereikt, en die een uitstraling heeft die matcht met jouw productaanbod. Uiteraard heeft ook elke marktplaats zijn eigen voorwaarden en commissieregeling.
Denk goed na over de prijs
Denk goed na over de prijs van je producten, en laat je niet te snel verleiden tot een te lage prijszetting omdat gelijkaardige producten op de marktplaats lager geprijsd zijn. Jij bepaalt wat je product waard is in functie van de kwaliteit, gebruiksgemak, esthetiek, de service die je biedt enz.
Investeer in een professionele productpresentatie
Je producten hebben op een marktplaats een groter bereik, maar ze moeten natuurlijk wel concurreren met een heleboel andere producten die door anderen aangeboden worden. Zorg daarom voor profesionele foto’s en duidelijke productomschrijvingen, en zet de productvoordelen in de verf! Denk eraan om via je social mediakanalen naar je marktplaatsproducten te linken.
Zalando Connected Retail
Een goed voorbeeld van een succesvolle samenwerking tussen lokale bedrijven en een online marktplaats is Zalando Connected Retail. Via dat programma kan je als lokale retailer heel eenvoudig je producten aanbieden op een van Europa’s toonaangevende modeplatforms. Je biedt je klanten niet alleen een snelle en naadloze omnichannelervaring, je hebt ook de volledige controle over de voorraad en prijzen.
Op zoek naar nog meer inspiratie voor je online business?
Bekijk onze tips & tricks
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.