Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_2018_Verkopen_SoMe_A_720x552px.jpg
26 april 2018 - 2 Minuten leestijd

Dat social media een belangrijke marketingtool is, hoeven we u intussen niet meer uit te leggen. Het is de ideale plaats om consumenten te laten kennismaken met uw bedrijf of merk, maar wist u dat u uw producten ook via deze kanalen kunt verkopen? Ontdek snel hoe u het aanpakt!

 

 

Veel bedrijven proberen via social media consumenten naar hun webshop te leiden. Zou het niet veel eenvoudiger zijn om rechtstreeks op social media uw producten te koop aan te bieden? In deze blog bekijken we hoe verkopen via Facebook, Instagram en Pinterest in zijn werk gaat en geven we enkele tips om de verkoop via deze kanalen te stimuleren.

 

Verkoop rechtstreeks op populaire social media-kanalen

Op verschillende social media-platformen is het tegenwoordig mogelijk om artikelen te verkopen. Welke tools bieden Facebook, Instagram en Pinterest hiervoor aan?

 

1. Facebook

Facebook is nog steeds het meest gebruikte social media-platform en speelt dus een prominente rol in de marketing van veel bedrijven. Maar ook wie online wil verkopen, kan op Facebook terecht – meer concreet in de Facebook Shop of op de Facebook Marketplace.

De Facebook Shop is een winkelgedeelte dat u als extra tab aan uw Facebook-pagina kunt toevoegen. Hierdoor creëert u als het ware een webshop op Facebook. Dit is een ideale plaats om uw bestverkopende artikelen of promoties in de kijker te zetten. Meer info over Facebook Shop vindt u op deze pagina.

Facebook Marketplace is vergelijkbaar met zoekertjessites als 2dehands.be of marktplaats.nl. De Marketplace is voornamelijk een antwoord op de vele Facebook-groepen waarin spullen te koop worden aangeboden, maar kan ook voor webshop-eigenaars interessant zijn – bijvoorbeeld om stockartikelen te verkopen.

 

2. Instagram

Qua populariteit wordt Facebook op de voet gevolgd door Instagram. Naast allerlei tools om uw producten mooi in beeld te brengen, biedt dit platform u ook mogelijkheid om uw de artikelen die op uw foto’s staan, te verkopen. Instagram creëerde hiervoor “product tagging”.

Via “product tagging” kunt u tot 5 artikelen rechtstreeks linken met uw webshop. Als een klant een interessant artikel ziet op één van uw foto’s, kan hij door te klikken eerst de prijs zien. Vervolgens wordt hij meteen doorgestuurd naar de juiste productpagina. Op deze manier moet de klant niet zelf op zoek gaan in uw webshop, wat de kans op afhaken verkleint. Meer info over shoppen op Instagram vindt u hier.

 

3. Pinterest

Pinterest is een social media-kanaal waarop bezoekers foto’s, instructies of ideëen die hen interesseren, kunnen “pinnen” en opslaan op borden. Pinterest is op die manier een heel waardevol kanaal voor webshopeigenaars, aangezien bezoekers heel bewust op zoek gaan naar bepaalde producten.

Verkopen via Pinterest gebeurt aan de hand van “Product Pins”. Dit zijn afbeeldingen waarop met een witte stip wordt aangeduid welke artikelen in uw webshop worden aangeboden. Door op de stip te klikken, worden bezoekers meteen naar de juiste pagina geleid. Ook hier is de kans op afhaken kleiner. Voor meer info kunt u op deze pagina terecht.

 

Tips om meer te verkopen via social media

Kiest u ervoor om uw producten ook via social media-kanalen aan te bieden? Goed plan! Sta op voorhand wel even stil bij deze tips:

Kies het juiste platform

Voor u start met verkopen, is het belangrijk te achterhalen waar uw klanten zich bevinden. Mikt u bijvoorbeeld op tieners en twintigers? Dan is Instagram ongetwijfeld the place to be.

 

Zorg voor een website die “mobile friendly” is

De verschillende social media-platformen worden heel vaak vanop een smartphone bezocht. Linkt u vanuit een dergelijk kanaal naar uw webshop? Zorg dan voor een aangepaste mobile versie.

 

Denk niet enkel aan verkopen

Gebruik social media niet alleen om te verkopen, maar blijf het gebruiken als marketing tool. Post nieuws en waardevolle tips voor uw klanten, en zet slechts af en toe een product in de kijker.

 

Wil je ontdekken via welke kanalen je nog meer succesvol kan verkopen? Ontdek hier de voor- en nadelen van alle kanalen.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Duurzaam, bpost product, Digitaal
Een pakje én niet thuis? Geen briefje meer in je bus.
No more note in your letterbox in case of absence, but a digital message on your mobile device.
15 januari 2024
No more note in your letterbox in case of absence, but a digital message on your mobile device.
E-commerce, Digitaal, Marketing
Verkopen via een online marktplaats? Dit zijn onze tips!
Zalando
22 augustus 2022
- 4 Minuten leestijd
Zalando
Digitaal, Klantendienst, Tevredenheid
Een nog betere klantenervaring, daar blijven we aan werken
Expérience client digitale
29 maart 2022
- 2 Minuten leestijd
Expérience client digitale
bpost product, E-commerce, Digitaal
Pakjes nog efficiënter opvolgen met het gloednieuwe dashboard voor kmo’s
Tableau de bord pour PME
31 januari 2022
- 2 Minuten leestijd
Tableau de bord pour PME
E-commerce, Digitaal, Marketing
E-mail: dé oplossing voor verlaten winkelwagentjes
Headers_E-news_0921_OnlineShopping_720x552px_10.jpg
21 september 2021
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0921_OnlineShopping_720x552px_10.jpg