Incoterms® zijn internationale commerciële voorwaarden. Maar wat zijn dat precies? En waarom zijn ze belangrijk? Als webshopeigenaar verkoop en verzend je dankzij het internet en bpost jouw producten wereldwijd. Maar wie internationaal wilt handelen, moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je op voorhand vastleggen onder welke Incoterms® jij je pakjes buiten de Europese Unie verstuurt.
Wat zijn Incoterms®?
Verzendkosten, verzekeringskosten, importkosten, inklaringsdocumenten, douanecontrole, transport, eindbestemming, aansprakelijkheid … Kortom: voldoende factoren die kunnen leiden tot een discussie wanneer een pakje beschadigd geraakt of verdwijnt.
Daarom stelde de International Chamber of Commerce (ICC) gestandaardiseerde internationale leveringsvoorwaarden op. Deze voorwaarden omvatten alle verplichtingen, risico’s en kosten en wie waarvoor verantwoordelijk is. Met andere woorden:
- Wie organiseert en betaalt het transport?
- Wie draagt op welk moment het risico bij schade?
- Wie regelt de douanedocumentatie bij in- en uitvoer?
De Incoterms® van het ICC worden iedere tien jaar herzien en gepubliceerd in een handboek. Ze liggen niet vast in wetten of internationale verdragen. Je moet ze dus onderling tussen verkoper en koper afspreken. En je mag van de voorwaarden afwijken.
Welke Incoterms® zijn belangrijk bij internationale verzending?
Sinds 1 januari 2020 zijn er elf vernieuwde Incoterms® van kracht. Elke Incoterm® heeft een eigen reeks regels die de verantwoordelijkheden van verkoper en koper definiëren. Indien je kiest voor een partnership met bpost zijn vooral de Incoterms® DDP en DAP belangrijk.
TIP: De vervoerder (bijvoorbeeld bpost) is vaak beperkt aansprakelijk. Het is dan ook een goed idee om als webshopeigenaar een transportverzekering af te sluiten.
DDP of Delivered Duty Paid: de klantvriendelijkste Incoterm®
Onder DDP draag jij als webshopeigenaar alle verantwoordelijkheden en risico’s. Bovendien betaal je alle kosten om jouw product tot bij de koper te krijgen. Dat wil zeggen: ook de invoerrechten en belastingen. Nadat jouw producten zijn aangekomen op het afgesproken adres gaat het risico over naar de koper.
Wil je de invoerrechten en btw doorrekenen? Reken dan deze extra kosten aan bij checkout. Je kan dit zelf berekenen, maar gelukkig (!) zijn er handige plug-ins voor. Bijvoorbeeld deze plug-in voor het webshopplatform Shopify.
DAP of Delivered At Place: de meest gekozen Incoterm® onder bpost klanten
Onder DAP draag jij als webshopeigenaar alle verantwoordelijkheden en risico’s. En sta je in voor alle kosten behalve de importkosten. Nadat jouw producten zijn aangekomen op het afgesproken adres, gaat het risico over naar de koper. Heel wat professionele klanten van bpost kiezen voor DAP, net omdat de importkosten bij de eindconsument liggen.
Wees duidelijk over de Incoterm® waaronder jij handelt
Vermeld in je algemene (verkoops)voorwaarden duidelijk onder welke Incoterm® jij handelt. Dit is niet alleen belangrijk voor de consument, maar ook voor jou als webshopeigenaar. Zo vermijd je misverstanden.
De pakjes van je webshop internationaal verzenden?
Bij bpost helpen we je graag met het vervoer van jouw pakjes. We bieden dan ook voor elk type webshop een oplossing. Lees in onze FAQ’s het antwoord op de meest voorkomende vragen over internationale verzendingen en wat je mag verwachten van bpost.
Meer weten over Incoterms®? Lees ook:
Deel 2: Welke Incoterms® bestaan er en welke zijn relevant voor mij als webshopeigenaar?
Deel 3: De Incoterms®: wat moet je weten als webshopeigenaar?
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.