Als je pakje niet alle informatie bevat die nodig is voor de inklaring, zal je worden gevraagd om de ontbrekende documenten te uploaden in het overeenkomstige bpost-formulier. Hoe sneller we deze informatie ontvangen, hoe sneller je pakje is ingeklaard.
Je ontvangt deze vraag per e-mail, sms of pushmelding van de My bpost app. Als je niet antwoordt of als bpost je gegevens niet heeft, ontvang je een brief.
Je vindt deze vraag om info en de link naar het formulier ook in de My bpost app of op Track & Trace.
Deze documenten heb je nodig om je pakje in te klaren:
- Voor een aankoop: een aankoopfactuur/betalingsbewijs met een duidelijke opgave van de inhoud en de waarde.
- Voor een geschenk: een e-mail van de afzender met een beschrijving van de waarde (maximaal € 45) en de inhoud van de zending en een bevestiging dat het om een geschenk gaat.
- Voor specifieke toelatingen of vrijstellingen: het nummer en de datum van het certificaat.
- Voor een diplomatieke vrijstelling: een volledig ingevuld en gevalideerd document 136F, online en het origineel per brief.
- Voor een professionele aankoop als btw-belastingplichtige: een EORI-nummer en een btw-nummer (als je een vergunning voor btw-verlegging hebt, moet je die samen met het ET14000-vergunningsnummer vermelden).
Als je niet antwoordt op dit verzoek voor bijkomende informatie, dan zenden we je pakje na 14 dagen terug naar de afzender.
Er kunnen kosten van toepassing zijn voor de inklaring van je pakje. Op basis van de ontvangen info worden de douanerechten, de btw en eventuele andere kosten (zoals anti-dumpingrechten en milieurechten) berekend. Als bestemmeling zal je via e-mail, sms, pushmelding of brief gevraagd worden om die eventuele invoerkosten te betalen. Doe dit via de My bpost-app of via Track & Trace vóór de levering van het pakje.