Duurzaamheid
Samen op weg naar groenere pakjes
Zorgen voor een beter klimaat, dat doen we best samen. Jij kiest voor milieuvriendelijke levering, bpost reduceert de uitstoot van verzendingen en maakt duurzame verpakkingen. Zo gaan we samen op weg naar groenere pakjes.
Win klanten met duurzaam verzenden en verpakken
Bied verschillende leveringsopties aan
Gemiste leveringsmomenten zorgen niet enkel voor frustratie, maar ook voor extra gereden kilometers en dus meer CO2-uitstoot. Zelfs een geslaagde thuislevering heeft een extra CO2-impact. Voorkom dit door verschillende leveringsopties aan te bieden. Zo kiezen je klanten waar ze je pakje kunnen ontvangen: in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat, je eigen fysieke winkel, of als ze dit toch willen: aan de deur. Het resultaat? Een tevreden klant die zijn bestelling op tijd ontvangt.
Zet Afhaalpunten in de etalage
Stimuleer je klanten om te kiezen voor een Afhaalpunt of Pakjesautomaat in de checkout van je webshop. Vink deze leveringsoptie bijvoorbeeld standaard aan voor je klanten. Maak hen duidelijk dat ze zo de CO2-uitstoot meehelpen reduceren en toon waar ze hun pakje kunnen afhalen in hun buurt. Of maak thuislevering minder aantrekkelijk door een extra kost aan te rekenen.
Pak uit met duurzame verpakking
Kies allereerst voor het juiste verpakkingsformaat. Vermijd te grote dozen volgepropt met opvulmateriaal. Hoe kleiner je pakjes, hoe meer we er in een keer kunnen vervoeren en zo besparen we opnieuw CO2. Je klanten en het milieu zullen je dankbaar zijn. Kies recycleerbare of herbruikbare verpakkingen en laat je groene inspanningen zien. Een duurzaamheidskeurmerk op je verpakking zoals op onze Fashion Bag geeft je merkbeleving een extra duwtje in de rug.
Beperk retours tot een minimum
Een duidelijke productomschrijving, maattabellen, gedetailleerde foto’s, reviews … Hoe tastbaarder je product, hoe kleiner de kans dat het wordt teruggestuurd. Zo beperk je een dubbele CO2-uitstoot tot een minimum. Toch retours over de vloer? Ga dan na bij je klanten wat de reden is zodat je hierop kan inspelen.
Denk aan de correcte data voor je reclame
Segmenteer slim en verstuur direct mails enkel naar mensen die écht interesse hebben in wat je te bieden hebt. Dat scheelt meteen in je portkosten.
Druk je papieren mailings duurzaam
Ga voor papier met het FSC-label en probeer chloorgebleekt papier te vermijden. Laat je dat daarnaast dubbelzijdig bedrukken? Dan heeft je communicatie een grote impact op je omzet, en een kleine impact op het milieu.
Ontdek hoe je emissievrij pakjes kan leveren
Maak je leveringen duurzamer door je pakjes in onze Ecozones emissievrij te leveren in Pakjesautomaten, Afhaalpunten of aan de deur. Lees in onze whitepaper hoe we dat doen.