Zo zet je je eerste stappen in online adverteren

Je eerste stappen in online adverteren? Onze experts zetten je op weg

Je eerste stappen in online adverteren?

Onze experts zetten je op weg

12 minuten leestijd

    < Naar homepage

     

    Heb jij je eerste stappen al gezet in het promoten van je webshop? We hebben het dan bijvoorbeeld over je webshop aanmelden op Google My Business, je website beter doen scoren in de Google-zoekresultaten en werken aan je online zichtbaarheid. Deze tips en meer bundelden we al op de pagina Hoe zet je je webshop online in de kijker?

    De volgende stap is het investeren van marketingbudget om nog meer klanten aan te trekken door te aan de slag te gaan met online advertenties. Op deze pagina overlopen we de mogelijkheden en geven wij jou de basis mee. Zo kan je je eerste advertenties in Google, Facebook en Instagram zelf opzetten.

    Liever meteen één-op-één-hulp van een expert?

    Maak gratis en vrijblijvend een afspraak

    Hoe bepaal je je marketingbudget?

    Hoe bepaal je je marketingbudget?

    Voordat je aan de slag gaat met online adverteren, moet je bepalen hoe groot je marketingbudget is. Dat kan je op verschillende manieren doen. Hieronder laten we ons licht schijnen over 3 vaak toegepaste methodes:

    Vaak wordt als indicatie gegeven ongeveer 10% van je jaaromzet opzij te zetten voor marketing. Alleen is dat bij de opstart van je webshop niet makkelijk in te schatten. Daarbij houdt het ook geen rekening met jouw groeiwensen en de richting die je met je webshop uit wilt.

    Je return on investment (ROI) als basis nemen. Dit is een percentage dat de verhouding weergeeft tussen de kosten en opbrengsten van je reclame-investeringen. Zolang dat percentage positief is, brengt het op. Zo bereken je jouw ROI: Opbrengst van de investering - kosten van de investering/kosten van de investering × 100.
    Als je de ROI bekijkt per campagne of kanaal, weet je wat voor jou het meeste opbrengt. En kan je de verdeling van je budget daarop afstemmen. Een campagne met 5% ROI is dus interessanter dan een campagne met 3% ROI.
    Ook hier rijst het probleem dat je ROI vooraf moeilijk in te schatten is. Zolang je geen campagnes opgezet hebt, heb je immers ook geen resultaten kunnen meten. Het is dus een goede methode als je al wat langer bezig bent en al enkele campagnes gedaan hebt.

    Je budget bepalen in functie van het aantal producten dat je wil gaan verkopen (doel) en de productmarge. Het voordeel is dat je deze methode kan toepassen als je nog niet veel inzicht hebt in je omzet en data. Ideaal voor een opstartende webshop, dus. Wil je hierover meer weten? In dit artikel gaan we dieper in op het belang van een toereikend en slim toegewezen marketingbudget voor een opstartende webshop.

    Wil je meer uitleg over het opmaken van een onderbouwd marketingbudget en de selectie van een waardevolle marketingmix? Herbekijk dan onze bpost webinar - Marketingbudget bepalen en tips voor een klein marketingbudget.

    Hoe bepaal je je doelen?

    Hoe bepaal je je doelen?

    Voordat je start met het opzetten van een advertentie, is het belangrijk om te weten wat je met je advertentie wil bereiken. Je kan dan meteen je advertentie opzetten en optimaliseren volgens deze specifieke doelstelling.

    • Wil je een bredere naamsbekendheid krijgen of een nieuwe doelgroep aanspreken, dan kies je best voor ‘views’ als doelstelling.
      Als advertentietype raden we dan kost per duizend aan of cost per mille (CPM). Dit is de prijs die je betaalt om 1000 mensen tegelijk je onlineadvertentie te laten zien.
      Deze vorm van adverteren is ideaal als je veel mensen tegelijk wil bereiken. CPM-ads zijn meestal banners op een website of CPM-ads op Facebook.
    • Wil je ervoor zorgen dat meer mensen jouw producten en merk overwegen of opzoeken op het moment dat ze een aankoop willen doen? Dan kies je voor ‘consideration’ als doelstelling.
      Om het resultaat van dit type ad te kunnen inschatten stel je als doelstelling voor je campagne best ‘kliks’ in. De cost per click (CPC) is het bedrag dat je betaalt zodra iemand op je onlineadvertentie heeft geklikt.
      Binnen deze doelstelling kan je nog verder verfijnen naar de actie die je wilt dat je doelgroep onderneemt:
      • Wil je meer verkeer naar je webshop krijgen en ze daar kennis laten maken met je producten of service, dan kies je voor traffic als doelstelling.
      • Wil je dat meer mensen je app gebruiken, dan kies je voor app installs als doelstelling.
      • Wil je dat meer mensen je video content bekijken, kies dan voor video views.
      • Wil je meer interactie met je advertenties, zoals likes, comments en shares, dan kies je voor engagement.
      • Wil je meer prospects voor je e-mailcommunicatie, dan kan je kiezen voor lead generation.
      TIP van onze expert: voor een webshop kan je als doelstelling best kiezen voor traffic of lead generation. Via traffic kan je veel te weten komen over de bezoekers van je webshop. En over wat je nog kan verbeteren om ervoor te zorgen dat ze ook overgaan tot een aankoop. Via lead generation kan je mensen die al interesse tonen rechtstreeks mailen met aanbiedingen of inspirerende content om hen zo tot een aankoop te verleiden.
       
    • Wil je directe conversies halen uit je advertenties? Selecteer dan ‘conversie’ als doelstelling. Hiervoor bepaal je best wat jouw conversie is. Voor een webshop is dat voornamelijk verkopen. Je kan ook “toevoegen aan winkelmandje” als actie instellen. Zo kan je ook data verzamelen over potentiële klanten die deze actie ondernemen. Het kan heel relevant zijn om deze data te verzamelen, want deze mensen stonden op het punt om af te rekenen. Dit wijst er immers je dan op dat er wel degelijk interesse is in een bepaald product.
      Je kan het resultaat van je ads afleiden uit je kost per acquisitie (of kost per transactie). De cost per acquisition (CPA) is het bedrag dat je betaalt voor een conversie. Dit cijfer zegt dus iets over het succes van je online marketingcampagnes. Hoe lager je kost per conversie, hoe beter. Want dat betekent dat veel van je bezoekers overgaan tot actie.
       
      TIP van onze expert: normaal gezien leg je je focus in het begin op branding, om meer bekendheid te krijgen voor je merk. Als kleine kmo met een klein budget start je beter met een gerichte salescampagne. Eenmaal deze campagne opbrengt, kan je met de opbrengst beginnen investeren in je branding.

    Zo check je of je voldoet aan de technische voorwaarden

    Zo check je of je voldoet aan de technische voorwaarden

    Om te kunnen starten met online adverteren, moet je eerst in orde zijn met een paar technische zaken:

    • Installeer een Facebook-pixel
      Als je Facebook-campagnes opstart, moet je natuurlijk de resultaten kunnen meten. Daarvoor heb je een Facebook-pixel nodig. Dit is een stukje code die je op je website kan installeren. Hiermee kan je bijvoorbeeld zien hoe(veel) mensen op jouw webshop belanden vanuit een campagne, mensen targetten die je website al eerder bezocht hebben, je verkoop stimuleren door gericht te adverteren en je advertentieresultaten meten.
      Wil je hier zelf mee aan de slag gaan? Facebook legt je stap voor stap uit hoe je een Facebook-pixel maakt en installeert.
    • Zet Google Analytics en Tag Manager op
      Om je online advertenties naar een hoger niveau te tillen is een Google Analytics-account een must. Google Analytics is een gratis tool waarmee je kan zien hoeveel bezoekers je webshop bezoeken en waar ze vandaan komen. Je ziet ook wat voor type klanten bij jou kopen (en dus ook welke niet), wat de resultaten zijn van je marketingcampagnes en welke acties het meeste opbrengen. Samengevat: je krijgt zicht op alle verkeer naar, op en van je webshop. Ga direct aan de slag of bekijk eerst de video Google Analytics voor beginners.
      Met Google Analytics kom je al een heel eind. Wil je nog wat verder gaan? Dan kan je met Google Tag Manager extra informatie inzichtelijk maken. Google Tag Manager is een tagsysteem waarmee je een stukje programmeercode toevoegt aan bepaalde acties op je site. Want het is natuurlijk ook interessant om te weten welke acties bezoekers ondernemen, eens ze op je website zijn. Waar klikken ze op? Welke acties ondernemen ze? Gaan ze over tot een aankoop? Op basis van die informatie kan je dan je online marketingbeslissingen baseren. Ontdek hoe je Tag Manager instelt en installeert of bekijk eerst de video met basisuitleg.

    Hoe zet je een advertentie op?

    Hoe zet je een advertentie op?

    Klaar om zelf aan de slag te gaan? Met onze tips leer je stap voor stap de basics van online adverteren op Facebook, Instagram en Google.

    Met Facebook Ads kan je echt gericht adverteren. Je laat de juiste advertentie op het juiste moment aan de juiste persoon zien. De gekozen doelgroep ziet jouw advertentie verschijnen terwijl ze scrollen door hun feed. Je kan tekst gebruiken, foto’s en video’s.

    Ook op Instagram kan je betaalde berichten publiceren. Via jouw overzichtspagina waarbij de updates in de tijdlijn van je doelgroep verschijnen of in Stories. Stories is een functie binnen Instagram. Je adverteert door foto’s of video’s te delen die 24 uur te zien zijn.

    Via Google Ads kan je reclame maken op Google. Bijvoorbeeld in de Google-zoekresultaten, zodat jouw webshop bovenaan verschijnt als mensen een zoekwoord intypen dat gelinkt is aan jouw aanbod. Je kan ook kiezen om je advertenties te laten verschijnen op websites uit het netwerk van Google. Dan verschijnt je advertentie meestal in de vorm van banners op websites zoals YouTube of Gmail.

    Hoe zet je nu concreet zo’n advertentie op? Hieronder leggen we het voor elk medium stap voor stap duidelijk uit.

     

    Stap voor stap naar een Facebook-advertentie

    Bepaal je advertentiedoelstelling
    Kies het doel van je Facebook-advertentie, bijvoorbeeld meer likes op je pagina, een event promoten of bezoekers op je site tot actie laten overgaan.

    Kies je doelgroep
    Selecteer je doelpubliek op basis van interesses, locatie en demografische kenmerken. Als het goed is, weet je precies wie je wil bereiken. Wees dus specifiek. Blijf je resultaten opvolgen, test eventueel verschillende advertenties en stuur bij als het nodig is.

    Bepaal je budget
    Kies een maximumbudget voor een bepaalde periode: voor 1 dag of voor de volledige looptijd van je campagne. Erna volgt de advertentieveiling. Facebook toont niet zomaar de ads met het hoogste budget, maar kijkt ook hoe relevant een advertentie is.

    Maak je advertentie
    Kies je advertentietype, bijvoorbeeld een carrousel met 4 of meer afbeeldingen of video’s, één afbeelding of een slideshow met maximaal 10 afbeeldingen. Voor de ad zelf voeg je je tekst, foto’s, video’s en call-to-actions toe.

     

    Stap voor stap naar een Instagram-advertentie

    Ga naar Instellingen op je Facebook-pagina, klik op ‘Instagram’ en erna op ‘Account koppelen’.

    Ads maak je aan in Advertentiebeheer. Klik op ‘Campagnes’ en vervolgens op ‘Maken’.

    Net als bij Facebook, bepaal je hier je budget en je doelgroep.

    Kies de indeling van je advertentie en voeg je teksten, afbeeldingen en eventueel video’s toe.

     

    Wil je meer weten over het belang van sociale media voor je webshop? Herbekijk dan onze bpost webinar- Get social, get selling.

     

    Stap voor stap naar een Google Ad

    Bepaal eerst je doelstelling.
    Afhankelijk daarvan kan je verschillende types van Google-advertenties kiezen.

    • Wil je meer naamsbekendheid? Dan kies je best voor een video of display campagne. Deze verschijnen op YouTube en partnerwebsites van Google, waardoor veel mensen jouw boodschap te zien krijgen.
    • Wil je aanwezig zijn wanneer mensen iets opzoeken gerelateerd aan jouw webshop? Dan ga je aan de slag met search advertenties. Als jouw keywords gematcht worden met het zoekgedrag van je doelgroep, krijgen zij jouw advertentie te zien.
    • Wil je aanwezig zijn op relevante websites en zo traffic genereren naar je webshop? Dan kies je voor een display campagne. Net zoals bij awareness worden deze getoond op de partnerwebsites van Google, en je kan deze optimaliseren voor mensen die interesse tonen om door te klikken naar jouw webshop.
    • Heb je een uitgebreid productaanbod en wil je dat mensen deze snel kunnen terugvinden en kopen? Dan kies je voor shopping campagnes. Deze verschijnen bovenaan de zoekresultaten of in de specifieke Google Shopping tab op Google.
    • Staat je app centraal en wil je hier meer gebruikers voor werven? Dan kies je voor app installs. Je kan ook optimaliseren voor mensen die een specfieke actie in je app ondernemen.

    Search advertenties zijn net iets anders dan de andere types.
    Hier ga je eerst aan de slag met zoekwoordonderzoek, bijvoorbeeld met behulp van de zoekwoordplanner van Google. Zo kom je te weten welke trefwoorden het vaakst worden ingetypt in Google. Misschien focus je je wel beter op een ander zoekwoord.
    Eens je je zoekwoorden gekozen hebt, schrijf je hiervoor wervende advertenties. Test verschillende versies uit om te zien wat het best werkt bij jouw doelgroep. Het is aangeraden om minstens 3 advertenties tegen elkaar te testen. Sluit de zoekwoorden uit die niet relevant genoeg zijn om op te adverteren. Zo kan je hier direct op besparen.

    Video en display advertenties

    • Bepaal wie je advertenties kunnen zien door o.a. locatie, taal, demografie (leeftijd, geslacht), pre-gedefinieerde audiences van Google, zoektermen, specifieke websites/videokanalen waar je jouw ads wil vertonen en topics te kiezen. Je kan deze ook met elkaar combineren om zo jouw doelgroep meer niche te definiëren.
    • Stel een budget en looptijd in.
    • Kies waarop je wil optimaliseren. Voor awareness koop je in op CPM, voor traffic koop je in op CPC en voor conversie koop je in op CPA.
    • Upload jouw advertentie. Voor video-advertenties kies je een YouTube-video van je YouTube-kanaal (deze kan ook privé staan). Voor Display-campagnes upload je jouw displaybanners.

    Eerst een paar concrete voorbeelden zien?


    PS: Wil je maximaal rendement uit je webshop halen, maar ben je zelf (nog) geen krak in online adverteren? Of heb je gewoon te weinig tijd om het allemaal zelf te doen? Dan kan je ook een e-commerce-expert inschakelen op lange termijn. Iemand met ervaring, kennis van zaken en een frisse kijk op jouw online zaak. Zo weet je zeker dat je echt alles haalt uit je online marketingkansen.

    Aan de slag met tools die je vooruithelpen

    Aan de slag met tools die je vooruithelpen

    Een inspiratiegids, een trendrapport of een FAQ die je gewoon kan copy-pasten. Met deze tools maak je het jezelf een stuk makkelijker.