Zelf een webshop beginnen?
De juiste vragen leiden je naar de juiste aanpak
10 minuten leestijd
Bij de opstart van een eigen webshop komt heel wat kijken. Hoever sta jij met je voorbereidingen? Ben je al klaar om erin te vliegen? Zit de basis goed? Doe de e-scan en ontdek in 10 vragen hoe jij ervoor staat. Je ontvangt het resultaat in je mailbox, samen met een uitgebreide checklist die jou helpt om stap voor stap je webshop op te starten.
Ben jij al klaar om je webshop te starten?
Dit zijn de 2 belangrijkste vragen
De e-scan schotelt jou 10 vragen voor. Op basis van je antwoorden, kom je erachter of je klaar bent om met je eigen webshop te beginnen. Je krijgt een handig rapportje in je mailbox waarmee je direct verder kan. In diezelfde mail vind je ook een meer uitgebreide checklist. Die kan je gebruiken om alle taken af te vinken die komen kijken bij de opstart van een webshop. Hiermee spaar je dus heel wat tijd uit.
Op deze pagina verklappen we alvast wat de sleutel is tot de opstart van een succesvolle webshop. Want het opzetten en promoten van je webshop zijn natuurlijk belangrijk. Net als een goede technische basis en de juiste marketingaanpak om meer klanten te krijgen. Maar beginnen doe je met de juiste producten en de juiste strategie.
Welke producten kies je en hoe, hoeveel producten bied je aan, hoe verzend je je producten en kies je voor merkproducten? Met het antwoord op deze en andere belangrijke vragen heb je online nog meer kans op slagen.
Je producten kiezen is één ding, ze verkopen een ander. Denk goed na over de manier waarop je je producten in de markt zet. Leer je concurrenten en klanten kennen, bepaal je kosten en vooral: omschrijf wat jouw bedrijf of merk zo uniek maakt.
Kies de juiste producten
Hoe kies je de juiste producten voor jouw webshop? De 6 vragen hieronder wijzen je de weg. De tips van onze e-commerce-expert krijg je er zomaar bij.
1. Beantwoordt jouw product aan een concrete nood?
TIP: Heb je nog niet (helemaal) beslist welke producten je in je webshop wil verkopen? Of wil je maar een selectie producten online verkopen, bijvoorbeeld je bestsellers? In beide gevallen is het goed om te weten naar welke producten het meest wordt gezocht online.
Dat kan je checken in Google Trends. Google Trends is een gratis tool die de populariteit van zoekwoorden weergeeft. In een land, taal of regio. Je kan bijvoorbeeld zien hoe vaak het zoekwoord ‘mondmasker’ de laatste 6 maanden is ingetypt. Dan ontdek je dat de interesse met de helft is gedaald. De bevestiging dat dit product op dit moment minder goed zal verkopen dan een half jaar geleden. Ga zelf aan de slag met Google Trends aan de hand van dit handig document.
Een andere manier om je producten te kiezen, is op basis van een nood of gat in de markt. Kies voor een nichemarkt, onderscheid je op een originele manier van je concurrentie of bied de oplossing voor een probleem waar veel mensen mee zitten. Bijvoorbeeld een product waarmee je in 5 minuten je haren perfect kleurt.
2. Ken je je product door en door?
TIP: Van jouw leveranciers krijg je meestal kant-en-klare productteksten. Herschrijf deze standaardteksten en maak ze je eigen. Zo breng je je enthousiasme voor je eindproduct over op je klanten, onderscheid je je van je concurrenten en etaleer je meteen jouw kennis. Ook een goede manier om op te vallen is om op je webshop eigen productfoto’s te gebruiken in plaats van standaardfoto’s van de leverancier.
3. Heb je voldoende winstmarge op je producten?
TIP: Voor je online productkeuze kies je best voor producten met een hoge winstmarge. De bedoeling is immers dat je na de aftrek van alle kosten (zoals verzenden) nog genoeg geld overhoudt. Zo hou je budget over om af en toe producten met korting aan te bieden. Een prima manier om nieuwe klanten tot een eerste aankoop te verleiden.
4. Hoeveel producten wil je aanbieden?
TIP: Zelf een webshop beginnen, kan overweldigend zijn. Begin bescheiden en hou het overzichtelijk. Er bestaat geen harde limiet, maar we raden aan om te beginnen met maximaal 50 artikelen. Dit is natuurlijk maar een indicatie. Je blijft best experimenteren met je aanbod om zo te ontdekken wat werkt en wat niet werkt. Later kan je altijd nog uitbreiden naar een groter assortiment.
Weet je ook al in welke hoofd- en subcategorieën je je producten indeelt? Je denkt best na over een logische en overzichtelijke webstructuur.
5. Hoe ga je je product verzenden?
TIP: Begin met producten die makkelijk te versturen zijn, zoals kleding en accessoires. Daarvoor is de Fashion Bag van bpost ideaal. Dit is een ecovriendelijke verpakking voor alle textiel. Het verzendetiket hangt er al aan, dus je bent direct klaar om te versturen, handig! Verkoop je geen kleding? Bij bpost vind je nog veel meer verpakkingen, in alle soorten en maten.
Hou er rekening mee dat er speciale regels gelden voor producten die meer dan 30 kilo wegen, breekbare spullen of items die je gekoeld moet verzenden. Contacteer ons om de mogelijkheden te bespreken.
Heb je ook al nagedacht over de manier van verzending? Via ons verzendplatform kan je een account aanmaken voor je kmo en geniet je onmiddellijk van tal van voordelen: betaal elke 2 weken op basis van een factuur, ontvang verzendtegoed naarmate je pakjesvolume groeit en volg je uitgaven, status van je pakjes, etc. op de voet via een realtime dashboard. Of maak het jezelf gemakkelijk en koppel je webshop aan ons verzendplatform via de Shopify plug-in.
Heb je geen tijd of zin in een trip naar een Postkantoor of PostPunt, dan kan je je pakjes ook laten ophalen door bpost.
6. Bied je bekende of onbekende merken aan?
TIP: Bekende merken lijken de veilige keuze, iedereen kent en zoekt ze. Maar er zit ook veel concurrentie op. Merken vind je echt overal en consumenten kopen ze meestal al bij hun vaste adres. Overweeg dus om te kiezen voor onbekende merken of merken die een niche doelpubliek aanspreken. Dan is je doelgroep kleiner, maar heb je ook minder concurrentie. En start je je webshop met een grote voorsprong.
Zit je nog met specifieke vragen over je webshop?
Laat je inspireren door het succesverhaal van Coolblue
Je hoeft geen breed aanbod te hebben om te scoren na de start van je webshop. Veel succesverhalen beginnen in een nichemarkt. Dat wil zeggen een beperkt gamma van producten voor een specifiek doelpubliek. Het grote voordeel: je hebt minder concurrentie en meer winst. Je kan je aanbod langzaam maar zeker uitbreiden naar andere niches.
Ook Coolblue is zo gestart. Deze elektronicagigant begon als Mp3man.nl, een webshop voor mp3-spelers. Na 2 jaar kwam daar digicamshop.nl bij en 4 jaar later verkocht Coolblue ook geheugenkaarten en smartphones. De rest is geschiedenis.
Kies de juiste strategie
Achter elke succesvolle webshop schuilt een goede strategie. Voer dus eerst onderzoek uit en denk goed na over wie je bent en wat jouw producten uniek maakt.
1. Ken je je concurrenten?
TIP: Verkoop je regenvesten? Start dan in een andere webshop met de aankoop van een regenvest en noteer je ervaring. Zo kan je inschatten wat je concurrent doet en wat jij beter kan doen.
2. Heb je een uniek verkoopargument?
TIP: Je hoeft niet per se een gat in de markt te vullen, je moet wel uniek zijn. Een USP of Unique Selling Proposition is een unieke eigenschap die jouw bedrijf of product onderscheidt van de rest. Je kan op verschillende manieren het verschil maken. Met je snelle service bijvoorbeeld, je voordelige verzendmethodes, je flexibele retourbeleid of je persoonlijke aanpak.
Vertrek vanuit je concurrentie-onderzoek, baken je USP’s heel duidelijk af en communiceer deze dan ook, bijvoorbeeld op je webshop, in e-mails en via je sociale media.
3. Ken je je klanten?
TIP: Niet iedereen zoekt naar de laagste prijs en niet iedereen wil persoonlijke opvolging. Elke consument is op zoek naar iets specifieks of hecht belang aan iets anders. Omschrijf je doelgroep, praat met klantenprofielen die je voor ogen hebt en leer je klant echt goed kennen.
Andersom geldt ook: pas je strategie aan je doelgroep aan. Het maakt bijvoorbeeld echt wel een verschil of je je richt op jongeren of gezinshoofden. Je spreekt dan over een ander assortiment, een andere schrijfstijl, andere prijzen en een ander type reclame.
4. Hoeveel kost je website?
TIP: Maak een businessplan. UNIZO helpt je gratis op weg. Een businessplan is de basis van je online zaak. Met dit plan laat je zien dat je project haalbaar is, hoe je het best aanpakt en hoeveel je website kost. Want bij de opstart van een webshop komen heel wat kosten kijken. Bijvoorbeeld voor je domeinnaam, webhosting, onderhoud, IT, verpakkingen, online betalingsmodule en marketing.
Zoek je een goedkoper en makkelijker alternatief? Maak je webshop via een webshopplatform dat al deze aspecten integreert.
5. Weet je hoe je klanten aantrekt?
TIP: Wanneer je bezig bent met de opstart van je webshop, is het natuurlijk belangrijk om nieuwe klanten te vinden. Dat er ook gratis manieren zijn om nieuwe klanten aan te trekken, leggen wij je uit op een andere pagina. De voorgestelde oplossingen zijn ideaal als je starter bent, omdat je dan natuurlijk nog geen groot budget hebt.
Op een bepaald moment zal je waarschijnlijk wel investeren in reclame. Met onze tips over online adverteren kan je direct aan de slag.
TIP: Het voordeel van terugkerende en tevreden klanten is dat ze zelf zorgen voor inkomsten. Je bouwt er een vaste klantengroep mee op zonder extra reclamekosten. Terugkerende klanten trekken ook andere klanten aan, bijvoorbeeld via reviews, testimonials en mond-tot-mond-reclame.
Meer weten over hoe je je webshop vindbaar maakt voor Google & co? Bekijk dan zeker onze bpost webinar – Hoe zorg je dat Google je webshop makkelijk vindt.
6. Ben je juridisch helemaal in orde?
TIP: Een absolute minimumvereiste als je een succesvolle webshop wil starten? Je moet volledig in orde zijn met alle regels en wetten. Zoals algemene voorwaarden, databescherming en je bedrijfsgegevens. Niet alleen omdat je zo klachten, boetes en andere kosten vermijdt. Je verkoopt ook meer doordat je meer vertrouwen uitstraalt.
Meer weten over je wettelijke verplichtingen? Lees verder in het artikel Is uw webshop juridisch in orde?