Ik heb al btw via de webshop betaald. Nu moet ik dit nog eens betalen. Hoe kan dat?

In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat je een 2de keer btw en invoerkosten moet betalen op je zending. Dit komt doordat de IOSS webshop waarop je hebt besteld of het lokaal postbedrijf van de verzender deze informatie niet (correct) heeft geregistreerd.

Een IOSS webshop is verplicht om zijn IOSS-nummer digitaal door te sturen. Via dit nummer zal de douane de nodige informatie over je zending automatisch uitlezen. Indien dit nummer niet is doorgegeven of niet geldig is, dan is de inklaringsdienst van bpost verplicht om btw en douaneformaliteiten aan te rekenen aan de ontvanger. (Het volstaat niet om het IOSS-nummer te noteren op de verpakking of om het achteraf te communiceren.)

Als de invoerkosten en btw je een 2de keer worden aangerekend, dan:

  • Kan je de zending weigeren in de My bpost app of Track & Trace en vraag je een volledige terugbetaling aan de afzender.
  • Kan je de invoerkosten betalen en de btw terugeisen van de afzender die ze onterecht heeft aangerekend. Neem hiervoor contact op met de afzender en leg hem het bewijs van betaling voor uit de My bpost app of Track & Trace.  
Geen antwoord gevonden op je vraag?

 

Neem contact met ons op.

Chatten via Track & Trace

Voor vragen over je pakje

Loader not found
Bellen

Maandag - vrijdag : 
08.00 - 12.30 u.
13.00 - 18.00 u.

Zaterdag :
09.00 - 13.00 u.

Zonaal Tarief. Wachttijden kunnen variëren.