Jouw leveringsvoorkeuren, jouw regels
Ontvang je pakjes
zoals jij het wil
Scan de QR-code
en download de app
My bpost app: altijd zicht op al je pakjes
- Volg al je pakjes op de voet, ook die van andere bezorgers
- Wijzig je leveringsvoorkeuren in de app tot 5 min. voor de levering
- Kies voor welke pakjes je graag statusmeldingen ontvangt
Wat onze klanten zeggen
Misschien heb je deze vragen nog
Weet je op voorhand dat je niet thuis zal zijn, dan kan je de volgende leveringsopties voor je zending instellen:
- Rechtstreeks naar een Afhaalpunt in de buurt
- Rechtstreeks naar een ander adres op dezelfde dag
- De volgende werkdag
- Op een veilige plaats
- Bij een buur
Plan je toekomstige zendingen op voorhand en stel je algemene leveringsvoorkeuren in via MijnVoorkeuren of in de My bpost app.
Tip: met de My bpost app volg je al je pakjes in 1 oogopslag en wijzig je je leveringsvoorkeuren tot 5 minuten voor je pakje komt.
Er zijn meerdere redenen mogelijk waarom je pakje niet volgens je voorkeur is geleverd.
Je profiel is nog niet volledig.
Je leveringsvoorkeuren zijn gelinkt aan het e-mailadres dat je opgaf in je 'MijnVoorkeuren'-account of de My bpost app. Mogelijks werd het pakje met een ander e-mailadres besteld dan is opgegeven in MijnVoorkeuren.
Kijk je profiel na in MijnVoorkeuren
- Een groene “V” verschijnt naast je adres wanneer je account gevalideerd is (10 dagen na creatie).
- Controleer of je adres correct is.
- Voeg de namen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
- Voeg alle e-mailadressen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
Geen e-mailadres ontvangen van de afzender
Het kan ook zijn dat de afzender ons je e-mailadres niet heeft doorgegeven. Tenzij je daar niet mee akkoord bent gegaan, koppelen we je leveringsvoorkeur dan aan de naam of het adres dat op je pakje staat (vanaf 10 dagen na creatie van de account). Ook die moeten identiek zijn aan je naam en het adres in je account.
Het soort pakje verhinderde ons te leveren volgens je leveringsvoorkeur
Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij:
- Pakjes met betaling bij levering (bijvoorbeeld in het geval van een nummerplaat).
- Pakjes die een beveiligde leveringscode vereisen voor ontvangst.
- Pakjes die als aangetekende zending zijn verzonden. Die kunnen we alleen bezorgen op vertoon van je identiteitskaart. Zo'n pakje herken je aan de barcode die met een 'R' begint.
- Pakjes die met een garantie of verzekering werden verzonden leveren we niet op een veilige plaats.
Geen levering in Pakjesautomaat mogelijk:
- Indien het pakje te groot of te zwaar is zal je pakje naar een ander Afhaalpunt doorgestuurd worden.
- Pakjes die een beveiligde leveringscode vereisen voor ontvangst.
Je pakje past in je brievenbus:
De postbode probeert doorgaans eerst je pakje in je brievenbus te leveren, ook bij rechtstreekse levering in een Afhaalpunt.
Tip: Kijk Track & Trace na of de leveringsvoorkeuren voor je pakje van toepassing zijn.
De postbode kon de leveringsvoorkeur niet uitvoeren
- Je veilige plaats was niet veilig genoeg, niet toegankelijk en/of niet droog genoeg.
- De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen.
- Je Afhaalpunt of Pakjesautomaat was tijdelijk niet beschikbaar toen we je pakje leverden. Bijvoorbeeld omdat de Pakjesautomaat vol zat of het PostPunt gesloten was voor jaarlijks verlof.
Tip: merk je dat dat regelmatig gebeurt? Pas dan je leveringsvoorkeuren aan.
Is er volgens jou een andere reden, dan kan je dit melden via ons online formulier.
Er zijn meerdere redenen mogelijk waarom je pakje niet volgens je voorkeur is geleverd.
Je profiel is nog niet volledig.
Je leveringsvoorkeuren zijn gelinkt aan het e-mailadres dat je opgaf in je 'MijnVoorkeuren'-account of de My bpost app. Mogelijks werd het pakje met een ander e-mailadres besteld dan is opgegeven in MijnVoorkeuren.
Tip: Kijk je profiel na in MijnVoorkeuren
- Een groene “V” verschijnt naast je adres wanneer je account gevalideerd is (10 dagen na creatie).
- Controleer of je adres correct is.
- Voeg de namen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
- Voeg alle e-mailadressen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
Geen e-mailadres ontvangen van de afzender
Het kan ook zijn dat de afzender ons je e-mailadres niet heeft doorgegeven. Tenzij je daar niet mee akkoord bent gegaan, koppelen we je leveringsvoorkeur dan aan de naam of het adres dat op je pakje staat (vanaf 10 dagen na creatie van de account). Ook die moeten identiek zijn aan je naam en het adres in je account.
Het soort pakje verhinderde ons te leveren volgens je leveringsvoorkeur
- Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij:
- Pakjes met betaling bij levering (bijvoorbeeld in het geval van een nummerplaat).
- Pakjes die als aangetekende zending zijn verzonden. Die kunnen we alleen bezorgen op vertoon van je identiteitskaart. Zo'n pakje herken je aan de barcode die met een 'R' begint.
- Pakjes die met een garantie of verzekering werden verzonden leveren we niet op een veilige plaats
- Geen levering in Pakjesautomaat mogelijk: Indien het pakje te groot of te zwaar is zal je pakje naar een ander Afhaalpunt doorgestuurd worden.
- Je pakje past in je brievenbus: De postbode probeert steeds eerst je pakje in je brievenbus te leveren, ook bij rechtstreekse levering in een Afhaalpunt.
Tip: Kijk Track & Trace na of de leveringsvoorkeuren voor je pakje van toepassing zijn.
- Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij:
De postbode kon de leveringsvoorkeur niet uitvoeren
- Je veilige plaats was niet veilig genoeg, niet toegankelijk en/of niet droog genoeg.
- De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen.
- Je Afhaalpunt of Pakjesautomaat was tijdelijk niet beschikbaar toen we je pakje leverden. Bijvoorbeeld omdat de Pakjesautomaat vol zat of het PostPunt gesloten was voor jaarlijks verlof.
Tip: merk je dat dat regelmatig gebeurt? Pas dan je leveringsvoorkeuren aan.
Is er volgens jou een andere reden, dan kan je dit melden via ons online formulier onderaan deze pagina.
Om logistieke redenen kan je enkel Afhaalpunten kiezen die in dezelfde verdelingszone als het afleveradres liggen. Zo verloopt onze postverdeling zo efficiënt mogelijk.
Afhankelijk van de opgegeven leveringsvoorkeur gelden de volgende tijdspannes:
- Je kan de keuze van een buur of veilige plaats tot 5 minuten voor de levering aanpassen.
- Je kan je Afhaalpunt of Pakjesautomaat tot de avond voor de levering aanpassen.
- Je kan een ander leveringsadres voor pakjes instellen van zodra je de leveringsdatum via e-mail of de My bpost app ontvangt. Dat kan je doen tot net voor de postbode ’s morgensvroeg op ronde vertrekt.
- Je kan de bezorging van je pakje uitstellen naar de volgende werkdag van zodra je de leveringsdatum via e-mail of de My bpost app ontvangt. Je hebt hiervoor tijd tot net voor de postbode ’s morgensvroeg op ronde vertrekt.
Je leveringsvoorkeur voor je pakje kan je makkelijk aanpassen via de My bpost app of via Track & Trace. Zolang de knop ‘Leveringsvoorkeuren aanpassen’ er beschikbaar is, kan je dit nog wijzigen.