Pakjesautomaat zonder scherm

Pakjesautomaat zonder scherm | bpost

Pakjesautomaat

De Pakjesautomaten zonder scherm van bpost

Eenvoudig pakjes verzenden, ontvangen en retourneren met de My bpost app

  • 24/7 open
  • Vermijd wachtrijen
  • Meest ecologische keuze
  • Geen gemiste pakjes meer

Een pakje ontvangen in een Pakjesautomaat zonder scherm

1.
Shop online

Kies in de checkout voor levering in een Pakjesautomaat. Je ontvangt een e-mail zodra je pakje is geleverd.

2.
Download de My bpost app

Valideer het e-mailadres waarmee je pakjes bestelt. Dit hoef je maar een keer te doen.

3.
Ga naar de Pakjesautomaat en open de My bpost app

Zorg ervoor dat je bluetooth en locatievoorzieningen ingeschakeld zijn en dat je dicht genoeg bij de Pakjesautomaat staat.

4.
Volg de stappen in de app

Selecteer het pakje dat je afhaalt en zorg dat je ingelogd bent met het e-mailadres waarmee je het pakje bestelde.

5.
Neem je pakje en sluit het deurtje

Je smartphone wordt gekoppeld met de Pakjesautomaat en het deurtje van de locker springt open. Vergeet het deurtje erna niet dicht te doen.

Altijd de sleutel voor de Pakjesautomaat op zak?

Download de gratis My bpost app

Een pakje verzenden of retourneren via een Pakjesautomaat zonder scherm

1.
Ga naar de Pakjesautomaat

Kleef je verzend- of retouretiket op je pakje. Ga naar een Pakjesautomaat zonder scherm in je buurt en open de My bpost app vlak bij de automaat. Zorg dat je bluetooth en locatievoorzieningen zijn ingeschakeld.

2.
Volg de stappen in de app

Selecteer het menu 'Verzenden' onderaan in de app en daarna 'Voeg een zending toe'. Scan de barcode van je pakje of vul de karakters manueel in. Volg de stappen in de app om een gepaste locker te selecteren.

3.
Neem je pakje en sluit het deurtje

Het deurtje springt vervolgens automatisch open. Plaats je pakje in de locker en duw het deurtje van de locker dicht. Je ontvangt nog een bevestigingsmail dat je je pakje hebt verzonden.

Goed om weten

Zelfs als de webshop het niet aanbiedt, kan je je pakje in een Pakjesautomaat laten leveren.

  1. Kies bij de checkout voor thuislevering.
  2. Ga naar MijnVoorkeuren of selecteer het menu Leveringsvoorkeuren in de My bpost app.
  3. Kies als voorkeur 'Rechtstreeks in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat'
  4. Selecteer een Pakjesautomaat in je buurt.
  5. Wij leveren je pakje direct in de Pakjesautomaat.

Je kan je pakje ook door iemand anders laten afhalen. Ontdek hoe.

    Misschien heb je deze vragen nog

    Je kan je pakje verzenden door het achter te laten in een van onze Pakjesautomaten. Die vind je overal in België, in de buurt van supermarkten, stations, kantoorgebouwen ...

    Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat met scherm

    • Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in je buurt.
    • Scan de code op je verzendetiket of toets de barcode manueel in.
    • Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duw je op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit je de locker. Een grotere locker gaat dan open.
    • Sluit de deur en bevestig op het scherm.

    Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat zonder scherm

    • Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in je buurt.
    • Open de My bpost app en zorg dat bluetooth en locatievoorzieningen zijn ingeschakeld op je smartphone.
    • Klik onderaan in de app op ‘Verzenden’ en daarna op ‘Voeg een zending toe’.
    • Volg de stappen om de Pakjesautomaat en een gepaste locker te selecteren.Plaats je pakje in de locker en sluit het deurtje.

    De postbode komt elke werkdag de lockers leegmaken. Je ontvangt dan een bevestigingsmail (kijk zeker ook even na in je ongewenste berichten). Je kan je pakje vervolgens eenvoudig volgen via de My bpost app of Track & Trace.

    Koos je voor een levering in de Pakjesautomaat en kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, controleer dan of onze e-mail niet in je spamfolder is beland.

    • Kreeg je wel een e-mail dat je pakje beschikbaar is, lees de stappen in de e-mail goed na. Voor sommige Pakjesautomaten heb je geen QR-code nodig.
    • Kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, contacteer dan een Pakjesautomaatverantwoordelijke via 02 320 23 90.

    Het spijt ons dat je je pakje niet kon afhalen. Controleer even het volgende voor je onze klantendienst contacteert:

    • Of je pakje niet in een ander Afhaalpunt of Pakjesautomaat ligt. Dat kan heel uitzonderlijk voorkomen. Je zal hiervan altijd geïnformeerd worden via e-mail, in de My bpost app of via Track & Trace.
    • Of je pakje niet terug is naar de afzender. Je pakje blijft maximum 5 dagen liggen in een Pakjesautomaat en 14 dagen in een Afhaalpunt. Je vindt steeds de uiterste afhaaldatum in de e-mail die je van ons kreeg (of in de My bpost app).

    Mijn pakje ligt niet in het Afhaalpunt

    Is je pakje volgens Track & Trace beschikbaar in het Afhaalpunt, maar ligt het er niet? Vraag dan even na via de chatbot op Track & Trace of in de My bpost app. Die kan je normaal vertellen wat er is gebeurd en waar je pakje naartoe is. Als die toch geen antwoord klaar heeft, kan je als laatste stap een onderzoek starten via het online formulier onderaan deze pagina.

    Je kan eenvoudig een chatgesprek starten nadat je de barcode en postcode van je pakje hebt ingevoerd in Track & Trace.

    Mijn pakje ligt niet in de Pakjesautomaat

    Zou je pakje in een Pakjesautomaat met scherm moeten geleverd zijn, bel dan naar 02 320 23 90 (24/7 beschikbaar).

    Zou je pakje in een Pakjesautomaat zonder scherm moeten geleverd zijn, bel dan naar 02 278 50 87 (24/7 beschikbaar).

    Mijn pakje is verzonden via een Pakjesautomaat met scherm

    Als je alle instructies op het scherm hebt gevolgd, ontvang je normaal een bevestigingsmail. Indien je geen e-mail hebt ontvangen, contacteer ons dan via 02 320 23 90 of vul onderstaande formulier in.

    Mijn pakje is verzonden via een Pakjesautomaat zonder scherm

    Als je alle stappen in de My bpost app hebt uitgevoerd, en het pakje staat in "verzenden" dan is je pak verzonden. Heb je na 10 minuten nog steeds niet ontvangen (kijk zeker ook even na in je ongewenste berichten), contacteer ons dan via 02 278 50 87 of vul onderstaande formulier in.

    Je kan eenvoudig iemand anders vragen om je pakje af te halen. Het proces hangt wel af van het soort Pakjesautomaat waar je pakje is geleverd.

    In een Pakjesautomaat met scherm

    Heb je een pakje ontvangen in een Pakjesautomaat met scherm, dan ontvang je een e-mail met daarin:

    • de barcode van je pakje
    • een QR-code
    • een code uit 6 cijfers en/of nummers (net onder de QR-code).

    Met een van deze drie elementen kan iemand anders je pakje afhalen in een Pakjesautomaat. Je kan dus gewoon de e-mail die je ontvangen hebt doorsturen naar de persoon die je pakje voor jou wil afhalen.


    In een Pakjesautomaat zonder scherm

    Als je pakje in een Pakjesautomaat zonder scherm ligt, dien je de barcode van je pakje door te sturen naar de persoon die je pakje voor jou wil afhalen. (Je vindt de barcode terug in de e-mail die aankondigt dat je pakje beschikbaar is.)
    De persoon die je pakje voor je afhaalt, dient het barcodenummer van je pakje dan in zijn My bpost app toe te voegen. (Via het beginscherm kan je een zending toevoegen) Jij ontvangt dan op jouw beurt een volgverzoek voor dat pakje in de app. Je kan dit verzoek eenvoudig accepteren. Als je dit niet doet, wordt het verzoek na 24 uur automatisch afgewezen. Zodra geaccepteerd kan die persoon je pakje voor jou volgen en afhalen.

    Die persoon kan dan als volgt je pakje afhalen:

    1. Ga naar de Pakjesautomaat en schakel bluetooth en de locatie in op je smartphone
    2. Open de My bpost app en selecteer het pakje dat je wil ontvangen
    3. Volg de stappen in de app om te connecteren met de Pakjesautomaat
    4. Haal het pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.