Schade of verlies aan je zending of pakje?

ls bpost verantwoordelijk is voor de schade aan of verlies van je pakje of aangetekende zending, dan kan je een schadevergoeding aanvragen. Of je in aanmerking komt voor schadevergoeding, hangt af van de manier van verzenden. Ontdek hoe de schadevergoeding wordt berekend voor pakjes en aangetekende zendingen.

Afhankelijk van het type zending zal je hiervoor bepaalde documenten moeten voorleggen. Onderstaande tabel toont aan wat een geldig of ongeldig bewijs van niet-ontvangst, afgiftebewijs, betalingsbewijs en foto’s van de schade inhouden.

Schade of verlies melden

Opgelet: In geval van schade moet je dit binnen de 7 dagen na bezorging bij ons melden.

Title NL

Geldige documenten om een schadevergoeding te kunnen ontvangen

Berekening schadevergoeding bij verlies of schade pakje

Berekening schadevergoeding bij verlies of schade aangetekende zending

Geldige documenten om een schadevergoeding te kunnen ontvangen

Type documentGeldigOngeldig

Bewijs van niet-ontvangst

  • Bewijs van niet-ontvangst: ingevuld, met vermelding van de datum en ondertekend door de ontvanger.
  • Een e-mail van de ontvanger met vermelding van de verzenddatum (van de e-mail) en het barcodenummer van de zending.
  • Een (kopie van een) brief ondertekend door de ontvanger met vermelding van de datum en het barcodenummer.
  • Een screenshot van een gesprek tussen de verkoper en koper.
  • Bewijs van niet-ontvangst, e-mail of (kopie van een) brief zonder barcodenummer of vermelding van de datum.
  • Bewijs van niet-ontvangst of (kopie van een) brief zonder handtekening.

Afgiftebewijs

  • Het afgiftebewijs (kassaticket) dat je in het Postkantoor of PostPunt ontvangt bij afgifte van de zending.
  • De ondertekende verzendlijst met datum die onze medewerker je afgeeft bij afhaling van de zending.

Een screenshot van Track & Trace of de My bpost app met de status van je zending.

Bewijs van de waarde

  • Een bewijs die de waarde aantoont van de inhoud, zoals:
    • een factuur
    • een kassaticket
    • een bankafschrift
  • Een screenshot van een gesprek waarin de waarde van de zending wordt vermeld + een bankafschrift als het een verkoop tussen 2 particulieren betreft.

Een screenshot van een gesprek waarin de waarde van de zending wordt vermeld zonder een bankafschrift vormt geen bewijs van waarde.

Foto’s van de schade

Foto's van de exacte schade aan de inhoud en de verpakking van de zending.

  • Foto van de zending/voorwerp vóór de schade.
  • Wazige foto.
  • Foto waarop de schade aan de inhoud niet duidelijk zichtbaar is.

Berekening schadevergoeding bij verlies of schade pakje

 

Ik heb geen contract met bpost

Ik heb een contract met bpost

 

Berekening schadevergoeding bij verlies of schade aangetekende zending

Aangetekende zendingStandaard (zonder aangegeven waarde)Met verzekering op maat (met aangegeven waarde)

Verzonden binnen België (nationaal)

Waarde van de inhoud van de zending met een maximum vergoeding van € 39.

Bij administratieve aangetekende zendingen (R.P.) wordt maximum € 26 vergoed.

Waarde van de inhoud van de zending met als maximum het bedrag van de aangegeven waarde (max. € 5.000) + verzendingskosten.

Verzonden buiten België (internationaal)

Waarde van de inhoud van de zending met als maximum 30 STR*+ verzendingskosten (met uitzondering van aantekenport)

Voorbeeld: Voor een aangetekende zending van € 40 met € 16 verzendingskosten ontvang je:

30 x € 1,19 + € 16 verzendingskosten = € 51,7.

Bij een M-zak geldt de volgende berekening:

Waarde van de inhoud van de zending met als maximum 150 STR* + verzendingskost (met uitzondering van aantekenport).

Waarde van de inhoud van de zending met als maximum het bedrag van de aangegeven waarde (max. € 25.000) + verzendingskosten.

* STR = speciale trekkingsrechten. Deze waarde (+/- € 1,19) wordt elk jaar aangepast. Meer info over STR.