Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Addressable TV
7 juni 2022 - 6 Minuten leestijd
 

Sinds enkele maanden bieden bpost en RMB (Régie Média Belge) een innovatieve oplossing aan die addressable tv (gesegmenteerde televisiereclame) combineert met Paper Mail. Wat zijn de kenmerken en voordelen van deze originele combo? Valérie Janssens, Development Director bij RMB, licht toe.

 

"Addressabletv maakt het mogelijk om televisiereclame te richten aan een specifiek huishouden. Concreet betekent dit dat het reclameblok dat huishouden A te zien krijgt, niet uit dezelfde spots zal bestaan als dat van huishouden B. De technologie van deze oplossing is gekoppeld aan de box van de telecomoperator, die een vervanging binnen het reclameblok moet kunnen verwerken. Momenteel zijn alleen Telenet en Proximus hiertoe in staat. Anderzijds moeten de omroepen deze vervangende uitzending mogelijk maken, wat het geval is voor de zenders van de groepen Ads & Data en DPG in het noorden van het land, en de RTL-groep en RMB (La Une, Tipik, AB3, ABExplore) in het zuiden.

 

Goedkopere en effectievere tv

Wat is het nut van het uitzenden van een andere spot naar een bepaalde groep huishoudens? Er zijn verschillende doelstellingen en gebruikssituaties. Een eerste type dat geïnteresseerd is in Addressabletv (hierna ATV) zijn adverteerders met een zeer lokaal marktgebied. "Een landelijke campagne zou in dit geval zeer verspillend zijn," zegt Valérie Janssens, "omdat zo'n groot bereik nutteloos is en de kosten te hoog zouden zijn in verhouding tot het voordeel dat de adverteerder zou krijgen. In het geval van ATV zal de campagne 100% effectief zijn met een kleiner bereik. ATV verlaagt bovendien dankzij lagere instapkosten de drempel voor tv, zodat ook klanten met een kleiner budget toegang krijgen tot dit premium medium.”

 

Addressable TV

 

Relevante targeting

Een tweede voorbeeld is de adverteerder die zich tot een nichedoelgroep wil richten. Christophe Erregeerts, Data Alliance Manager bij bpost: "Stel dat een merk van luxewagens prospects wil aanmoedigen om naar de dealer te komen voor een proefrit. Dit merk zal zich niet alleen willen richten tot autoliefhebbers, maar meer in het bijzonder tot diegenen die over voldoende koopkracht beschikken om zich een auto van topklasse te kunnen veroorloven.”

 

Een unieke combinatie van gegevens

Een veertigtal criteria wordt gebruikt om de eigenlijke targeting uit te voeren. Sommige zijn sociaal-demografisch (samenstelling van het huishouden, leeftijd van de mensen, ...), andere houden verband met kijkgedrag (soort inhoud dat wordt bekeken, …) en weer andere met levensstijl en bezittingen (huishoudens met een zwembad, een tuin, huisdieren, ...). Het interessante van het innovatieve combo-aanbod Addressabletv + Paper Mail is de bron van deze informatie: de informatie van de Telenet- en Proximus-boxen wordt aangevuld met de uitgebreide databanken van bpost. "Dit maakt het mogelijk om gegevens toe te voegen die de operatoren niet in hun bezit hebben," zegt Valérie Janssens.

 

Bewustmaking + één-op-ééncontact

De kracht en de toegevoegde waarde van de combinatie ATV + Paper Mail ligt in de versterking van de campagne en de resultaten ervan. En in de mogelijkheid om de impact op een zeer concrete manier te meten.

Paper Mail voegt een fysiek en gepersonaliseerd aspect toe aan ATV. Er ontstaat een één-op-ééncontact doordat het jou als individu aanspreekt. Bijvoorbeeld door een voor jou gereserveerde korting of aankoopbon aan te bieden en je uit te nodigen daarvan op een voor jou relevant verkooppunt gebruik te maken. "Waar dit met tv moeilijk te realiseren zou zijn, laat Paper Mail ook een 'sense of urgency’ doorschemeren met een gelimiteerde actie, zoals 'actie geldig tot …’," voegt Christophe Erregeerts toe.

 

Kwantificeerbare doeltreffendheid

De doeltreffendheid blijkt duidelijk uit de resultaten van de ATV + Paper Mail-campagnes die bpost en RMB al uitvoerden voor klanten als Medi-Market, Daikin of Ciné Télé Revue. Hier is de call to action in de Paper Mail (voucher, QR-code, link naar een landingspagina, een site, enz.) heel belangrijk," benadrukt Valérie Janssens, "want zo kunnen we de via tv verworven bekendheid omzetten in interactiviteit: naar een verkooppunt gaan, een afspraak maken, een voucher verzilveren, enz.

 

Een geintegreerde en belgische oplossing

Er zijn twee belangrijke voordelen van de combo Addressabletv + Paper Mail die Valerie en Christophe willen benadrukken:

  •  Voordien moest je enerzijds naar RMB gaan om met ATV een bepaalde doelgroep te bereiken en anderzijds naar bpost om diezelfde doelgroep aan te spreken. Deze combo is een one-stop-shop die voor beide media een identieke doelgroep belooft te creëren. Dit totaalpakket vergemakkelijkt met andere woorden de aankoop van reclame.
     
  • Deze innoverende oplossing vormt een Belgisch-Belgisch ecosysteem, aangeboden op hoogwaardige media door betrouwbare bedrijven, die bekend staan om hun customer centricity.

Om deze unieke samenwerking ten volle te benutten, is het van essentieel belang ervoor te zorgen dat de boodschap op beide media consistent is. Hiervoor kan je binnenkort een beroep doen op het team van media-experts van bpost en RMB die dit tot in de puntjes verzorgen. "Om het onze klanten gemakkelijker te maken, zijn wij van plan hen in de nabije toekomst een kant-en-klare dienst aan te bieden, inclusief de creatie van de tv-spot en de verzending per post.

 

Contacteer Christophe Erregeerts voor meer informatie
Stuur een e-mail naar Christophe Erregeerts

Gerelateerde artikelen

# Digitaal, # Evenement
Spotlight op toekomstige data gedreven medialeiders op de YMCE Data Award
logo YMCE - Young Media & Channel Expert Award
8 november 2024
logo YMCE - Young Media & Channel Expert Award