Niet enkel de winnaars van de Best of In-Home Advertising verdienen een plaatsje in de spotlights. In dit artikel geven we ook de sterke punten mee van 5 opmerkelijke runners-up: Mr. Georges, Duvel/Delhaize, Carrefour, Farmaline en Galler. Hoe haalden zij een schitterend resultaat met Paper Mail?
1. Mr. Georges: awareness en store traffic via storytelling in Paper Mail
Mr. Georges is een shop-in-shopconcept in Delhaize-vestigingen met uitsluitend kwalitatieve ambachtelijke producten. Hun baseline is “handpicked quality food”. Voor de opening van Mr. Georges in Keerbergen zette oprichter Lode Vande Vyvere sterk in op Paper Mail. De redenen? Mr. Georges is een retailconcept met een verhaal en dat kwam uitstekend tot zijn recht in de fraaie Mr. Georges-gazette. Zo snapten prospecten meteen de meerwaarde van het aanbod. De store traffic werd bovendien aangejaagd door een leuke postkaart die in Keerbergen en omgeving werd uitgestuurd. Handgeschreven en met een uitnodiging om al dat lekkers bij Mr. Georges te komen proeven. Merkbeleving en communicatie komen in deze case dus uitstekend samen. Het resultaat? Sommigen kwamen zelfs met hun postkaartje naar de winkel om ‘Mr. Georges’ te bedanken!
>> Lees het interview met Lode Vande Vyvere over Mr. Georges
2. Delhaize lanceert ‘Duvel 6.66’ met Paper Mail en verhoogt koopintentie
Duvel 6.66 werd op de markt gebracht als een iets lichtere en toegankelijkere variant. Dat vraagt natuurlijk om awareness en bereidheid tot trial. Alles begint met de juiste doelgroep voor dit nieuwe product. Delhaize ontwikkelde op basis van aankoopdata een predictief prospectiemodel. De communicatiemix voor de lancering bestond uit magazines, sociale media en Paper Mail. Deze opvallende postkaart was meteen de kortingbon. En met een opmerkelijk succes. Bij de doelgroep die de postkaart had gekregen was de koopintentie dubbel zo hoog! En alhoewel de helft van deze groep Duvel 6.66 nog niet kende, was 31% onder hen van plan het te kopen. Dat toont aan hoe impactvol een eenvoudig medium als een postkaart is.
3. Carrefour legt trouwe klanten in de watten met een premium Paper Mail
67% van alle klanten verwacht dat merken een speciale behandeling geven om trouw te belonen. Slechts 31% ervaart in realiteit die voorkeursbehandeling! Carrefour inspireerde zich op deze insight uit de Pulse Study om een VIP-campagne op te zetten voor zijn beste klanten. Zij kregen een speciale VIP-kaart en vouchers. Het design van deze Paper Mail had een stijlvolle uitstraling wat de impact verhoogde. Door het waardevolle karakter van de communicatie en van het aanbod – 10 euro korting - werden de VIP-klanten volop gestimuleerd om een Carrefour-winkel te bezoeken. Paper Mail maakt de communicatie bovendien heel persoonlijk waardoor de VIP-beleving extra werd versterkt. Dat blijkt ook uit de resultaten waaruit de grote waardering van de VIP-klanten spreekt.
>> Bekijk de Carrefour VIP-case
4. Farmaline: cross-selling en upselling via een beauty van een Paper Mail-actie
Online apotheek Farmaline biedt ook een breed assortiment schoonheidsproducten aan. Met deze Paper Mail wilde het merk trouwe klanten belonen en hen laten kennismaken met het aanbod. Voor beautyproducten is uitstraling en exclusiviteit erg belangrijk. Daarom koos Farmaline voor een Paper Mail die de schoonheidsbeleving centraal zet – en niet de producten. De Paper Mail had de look & feel van een beautycase. Door het sterke aanbod van 5 euro korting gaf de Paper Mail de perfecte impuls om het aanbod verder te ontdekken. Uit de post-test bleek dat 21% van de doelgroep een positiever beeld had gekregen van Farmaline door deze actie. Ook voor awareness en imago is Paper Mail dus een geschikt medium.
5. Galler lanceert Rawetes met een speciaal voorproefje in de brievenbus
Topchocolatier Galler ondersteunde de lancering van zijn nieuwe variëteit Rawetes met een bijzondere trialactie en prospectiestrategie. De huidige klanten konden familie en vrienden gratis laten proeven van Rawetes. Door deze member-gets-member steeg snel het bereik. Maar een sample in de brievenbus is ook de garantie dat de envelop opengaat en de inhoud volop aandacht krijgt. De impact is dus groot net zoals de aankoopintentie door de trial. Want wie Rawetes heeft geproefd die weet: dit smaakt naar meer! Het effect van deze aanpak was overweldigend. Binnen 8 uur nadat de MGM-uitnodiging (per e-mail) naar klanten was verstuurd, was er 100% respons! Het maximum van 15.000 reacties was bereikt. Deze prospecten kregen de Paper Mail met de Rawetes-samples als verrassing in de bus. Daardoor was de alternatieve strategie – hetzelfde proefaanbod via sociale media – niet meer nodig. Het beste bewijs van de impact van Paper Mail!