Case. Suzuki Vitara verdubbelt aantal proefritten met originele Paper Mail
Hoe overtuig je iemand van een proefrit als zijn huidige wagen hem eigenlijk nog niet in de steek laat? De Suzuki Vitara staat bekend als een heel betrouwbare wagen. Om de nieuwe reeks te ondersteunen, verstuurde het merk een heel impactvolle Paper Mail die perfect inspeelde op de kwaliteit en duurzaamheid van de Vitara. Suzuki won er een Caples Award 2021 mee, dé prestigieuze award voor Paper Mail.
De briefing: een proefrit voor wie nog niet wil veranderen van wagen
Voor die uitdaging stond het Spaanse bureau dat de communicatie voor Suzuki verzorgt. De eigenaren van de Vitara hadden door de hoge betrouwbaarheid eigenlijk geen reden om over te stappen naar het nieuwe model. Impact van de communicatie was dus heel belangrijk. Het bureau deed dat via een Paper Mail met een heel bijzondere inhoud. In de Paper Mail zat een … audiocassette! De reden: in de oude versie van de Vitara zat immers nog een cassettespeler. Dit ‘old-school’ medium werd echter met een flinke knipoog gebruikt: het diende als routeplanner naar de Suzuki-verdeler.
Personalisatie zorgt voor hoge respons en sales traffic
De strategie van Suzuki beantwoordt perfect aan de basisvoorwaarde van Paper Mail: neem de situatie van de klant als uitgangspunt. Dat deed het merk door de keuze van de huidige Vitara te bevestigen: de wagen gaat heel lang mee. De Paper Mail met de audiocassette was een uitnodiging om het nieuwe model te ontdekken. De cassette was gepersonaliseerd: een ‘gps-stem’ toonde de weg naar de Suzuki-dealer. Onderweg legde de stem uit welke nieuwe mogelijkheden de nieuwe Vitara heeft. Zo was de klant al voorbereid voordat hij de showroom van de verdeler binnestapte.
Het resultaat: Paper Mail verdubbelt het aantal proefritten
Deze gepersonaliseerde en impactvolle Paper Mail was commercieel een schot in de roos. Er werden dubbel zoveel testritten geboekt in vergelijking met de controlegroep. Vierhonderd prospecten kwamen naar de verdeler voor een kennismaking. De aanpak werkte dus. Bovendien had de actie veel weerklank via sociale media waar de actie eveneens werd verspreid. Een offline media heeft dus ook impact op online mediagebruik.