Vermant Automotive maakt het verschil met storytelling en papieren magazines
Twee jaar op rij was er geen klassiek Autosalon. Wat betekent dat voor de communicatie van automerken en welke impact heeft dat op de traffic naar de dealer en de verkoop? Vermant Automotive – een van de grootste dealers van Volvo en Kia in ons land – kiest voor een mediamix waarin Paper Mail een bijzondere rol speelt voor het imago en de relaties met de klant. Operationeel directeur Johan Sterckx vertelt waarom Vermant Automotive kan terugblikken op een succesvolle verkoop.
Twee jaar geen Autosalon, wat is de impact voor jullie?
(Johan Sterckx) We hebben dat eigenlijk heel goed doorstaan. Meer nog: we noteren het op een na beste jaar ooit in de periode van het Autosalon. Wat allicht meespeelt is dat Vermant Automotive zich sterk richt op het professionele segment en minder prospecten over de vloer krijgt die op zoek zijn naar de klassieke condities. Voor merken die sterk afhankelijk zijn van promo-zoekers zal het allicht een ander verhaal zijn.
Wat betekent een campagne zonder Autosalon voor de communicatie?
(Johan Sterckx) Je wilt natuurlijk de juiste mensen naar je dealers krijgen. Wij zijn sterk regionaal aanwezig (Aartselaar - Bornem – Rumst – Mechelen) dus stemmen we onze mediamix daarop af. We zetten media uiteraard bewust in maar ook bewust níet in. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld geen kranten gebruikt. Mensen wéten intussen dat dealers in januari open zijn op zondag en speciale condities geven (lacht). Wij kiezen voor enews, voor social media in functie van een model en regio, en zetten sterk in op A/B-testen om de mediamix te optimaliseren.
Naast digitale media kiezen jullie ook voor papier
Klopt, we hebben met Vermant Automotive Group de traditie om twee keer per jaar een eigen magazine uit te geven. Daarin hebben we een brede scope van onderwerpen zodat mensen een goed idee krijgen van wat we allemaal kunnen doen voor hen. Papier heeft voor ons meerwaarde omdat het een hoge kwalitatieve uitstraling heeft. We kiezen voor de magazines voor een uitstekende papiersoort, mooie foto’s en een stijlvolle lay-out. En: papier heeft een ‘bijhoud-effect’ en het is een medium dat tastbaar is én nog echt gelezen wordt.
Voor het Autosalon hadden jullie ook een magazine in de mediamix
Het gaat om twee magazines, een voor Volvo-klanten en een voor Kia-klanten. We zetten dat heel breed in en het gaat ook verder dan het Autosalon. De condities zijn bijvoorbeeld een aparte bijlage zodat je het magazine niet beperkt tot die periode. De magazines zijn bijvoorbeeld een sterk relatiemedium op events, maar ook ideaal als eerste kennismaking met ons. Nog een voordeel: met een papieren magazine bereik je makkelijk mensen die je digitaal niet bereikt.
Lees ook: Content marketing via magazines
Mensen en storytelling spelen de hoofdrol in de magazines
Zeker en daar is een goede reden voor. Voor ons maken onze mensen absoluut het verschil. Auto’s blijven overal hetzelfde maar de meerwaarde zit in onze dialoog met de klant. Daarom geven we in de magazines onze medewerkers én klanten het woord. Dat maakt de communicatie persoonlijk en écht. Papier is en blijft voor ons belangrijk omdat het voor een goed evenwicht zorgt met digitale media.
Lees ook: Zo vindt Audi prospecten voor zijn elektrische modellen.