Onze experten bieden ondersteuning en advies bij wijze van voorbereiding en evaluatie van uw campagnes, media expertise en inspiratie over In-Home Advertising.

Contacteer onze Media Experts
Check-list pour une campagne In-Home Advertising activante
26 juli 2019 - 7 Minuten leestijd

De conversiegraad van een In-Home Advertising campagne verhogen, hoe moet dat? Hieronder leest u concrete tips en advies die de return van uw campagne onmiddellijk zullen verbeteren. Antwoordt u ‘ja’ op alle onderstaande vragen, dan is de kans groot dat uw mailing geslaagd is!

(1) Trekt mijn mailing de aandacht?

  • Is mijn mailing mooi? Uiteraard is dat belangrijk, maar dat is niet voldoende. “Mooi” is relatief. Wat belangrijk is, is dat uw mailing aantrekkelijk en interessant is voor uw (potentiële) klanten. Verkoopt u brillen aan trendy klanten? Of comfortabele kledij voor dames op leeftijd? Wat aanzet tot kopen hangt af van de doelgroep! Uw boodschap moet daar dus aan worden aangepast.

Trekt mijn mailing de aandacht

  • In elk geval is het gebruik van afbeeldingen cruciaal, zeker in het geval van een postkaart. Kies een afbeelding die emotie opwekt en die de consument helpt om zich ermee te identificeren. Een goede afbeelding moet trouwens uw boodschap op een doeltreffende manier versterken.

Trekt mijn mailing de aandacht

Hier ziet u een afbeelding waarmee een jong koppel dat net is gaan samenwonen zich kan identificeren. De afbeelding ondersteunt de slagzin (‘U bent net verhuisd?’). De geruststellende rol van Securitas als expert wordt benadrukt door de visuele aanwezigheid van de expert op de foto. En als kers op de taart, staat er op de achterkant van deze kaart een tijdelijke korting.

  • Probeer originele formaten uit om de aandacht te trekken, bij In-Home Advertising (Direct Mail en huis-aan-huis folders) mag u gerust de originele toer opgaan. Zolang het niet ten koste gaan van een goede leesbaarheid!
  • Nog een belangrijke tip: pas het formaat aan de boodschap aan.

Trekt mijn mailing de aandacht

Blavier: een postkaart met een uitnodiging voor een opendeurdag

Trekt mijn mailing de aandacht

Cofidis: een brief om een complex product, zoals een lening, uit te leggen  

(2) Is mijn boodschap activerend genoeg?

Een boodschap die over de tongen gaat, vereist:

  • Een goede slagzin, zoals op de kaart van Securitas hierboven. Ook in een brief is een slagzin erg belangrijk. U kan beginnen met een vraag om meteen de aandacht van de lezer te trekken. Bijvoorbeeld: Wil u ook begrijpen hoe u beter kan investeren?
  • Een positief en motiverend taalgebruik (belang van de tone of voice). Zet de oplossing die u aanbiedt aan de consument in de verf.
  • En natuurlijk, een eenvoudige call-to-action: vertel aan de lezers wat u van hen verwacht. Waar moet u de call-to-action zetten? Waar u maar wil! Het kan al op de enveloppe of zelfs in een P.S. op het einde van de brief.

(3) Geef ik de lezers een goede reden om mijn mailing te openen?

Wat is het juiste moment om een “In-Home Advertising”-campagne te lanceren? Stel uzelf de vraag of uw communicatie al dan niet relevant is voor de klant. Het beste schrijft u: > over uzelf: een nieuwtje, een evenement, een speciale actie enz. > op een moment dat belangrijk is in het leven van de klant/prospect. Dat is een belangrijk criterium voor de activering/conversie: relevantie.

PointCarré schrijft naar zijn klanten om hen een gelukkige verjaardag te wensen.

Geef ik de lezers een goede reden om mijn mailing te openen

Dovy biedt zijn diensten aan als keukenbouwer aan mensen die net verhuisd zijn.

(4) …en om er (nu meteen) op te reageren?

De bestemmelingen van uw Direct Mail of huis-aan-huiscampagne verwachten dat ze worden beloond voor hun aandacht. Zodra u hun aandacht hebt getrokken, kunt u hen best een mooi voordeel bieden om hen tot actie aan te zetten. Dat kan op verschillende manieren.

en om er (nu meteen) op te reageren

Nutella voegde een staaltje toe aan zijn Direct Mail. Dat is een van de meest doeltreffende manieren!   Staaltjes en cadeaus werken op verschillende vlakken erg goed: ze verhogen de openingsgraad (wie is er niet nieuwsgierig bij het openen van een dikke enveloppe of een pakje?), geven de campagne een positieve en blijvende indruk (herinnering) en versterken de activering/conversie. Maar ook andere ‘niet-materiële’ voordelen kunnen goed werken:

  • Een korting
  • Een persoonlijke uitnodiging
  • Een wedstrijd

Hebt u al mooie voordelen en call-to-action opgenomen in uw Direct Mail of huis-aan-huiscampagne? Hoe zorgt u er dan voor dat de klant of prospect tot actie overgaat? Door in te spelen op het exclusieve karakter van uw voordelen! Een tijdelijk aanbod van beperkte duur of een beperkt aanbod «”zolang de voorraad strekt”. Vermeld duidelijk de einddatum van uw actie!

(5) Is het voldoende duidelijk hoe de mensen moeten reageren?

Hier is het belangrijk om client-friendly  te zijn! Hoe makkelijker u het leven van de mensen maakt, hoe groter de kans wordt dat ze reageren en dus hoe hoger de conversiegraad. Een paar ideetjes:

  • Laat de klant via verschillende kanalen reageren: telefoon, e-mailadres en postadres, website …
  • Voor brieven: onderteken ze persoonlijk indien mogelijk en voeg er de gegevens van de contactpersoon aan toe
  • Voeg een kaartje toe met een wegbeschrijving naar de dichtstbijzijnde winkel
  • Afhankelijk van uw doelpubliek kan het een goed idee zijn om een voorgefrankeerde enveloppe te voorzien. Zo kunnen mensen makkelijker reageren.

Is het voldoende duidelijk hoe de mensen moeten reageren

De vereniging 11.11.11 gaat nog verder: haar folders kunnen ook als enveloppe worden gebruikt. Donateurs kunnen er een donatie insteken waarna de lokale vrijwilliger de enveloppe komt ophalen.  

(6) Zet ik voldoende in op een multichannel aanpak?

Multichannel bestaat erin om tegelijkertijd verschillende kanalen te gebruiken. Daardoor wordt uw boodschap enorm versterkt. Bekijk de 360°-aanpak van MediaMarkt en Ethias.  

Op zoek naar meer advies om uw In-Home Advertising campagnes te verbeteren? Schrijf u dan snel in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

"