Tips en tricks voor extra respons voor uw online media
Hoe zorg je voor snelle online respons via offline media zoals Paper Mail? De QR-code bewijst dat de stap van papier naar het scherm kleiner dan ooit is. Zo versterkt Paper Mail krachtig de traffic naar uw website, sociale media en webshop. Hoe gebruiken merken vandaag de QR-code voor hun marketingacties en hoe verhoogt u de respons van uw online media? Laat u inspireren door deze inzichten en voorbeelden.
Online betalingen maken de QR-code wijd geaccepteerd
QR staat voor Quick Response en de technologie werd voor het eerst gebruikt in de Japanse auto-industrie om voorraadbeheer te optimaliseren. De QR-code is even uit de mode geweest. Vandaag zit het gebruik ervan weer sterk in de lift. Dankzij online betalingen via de smartphone is het grote publiek vertrouwd met de QR-code en waardeert het de voordelen zoals snelheid en gebruiksgemak. Daardoor is er bij consumenten een lage drempel om via QR-codes te reageren op marketingacties. De consument wil immers zo snel mogelijk terecht komen bij de informatie die voor hem relevant is. QR-codes zijn perfect te personaliseren en dat maakt ze ideaal voor gesegmenteerde communicatie zoals bij Paper Mail.
De QR-code: symbool van actie!
Wie een QR-code ziet, weet: hier moet ik actie ondernemen. De QR-code is met andere woorden het visuele symbool van een call to action. Dat maakt het zo lonend voor wie een hogere respons en conversie van zijn marketingacties wenst. Het voordeel van een QR-code is dat het een beeld is en een beeld wordt in een Paper Mail eerder bekeken dan tekst. Wie onderstaande QR-code ziet weet meteen over welk merk het gaat. QR-codes zijn dus zeker niet saai, en creatief gebruik ervan is zelfs een onderscheidende factor.
Van offline communicatie naar online respons
Uit cijfers van het recente onderzoek Paper Reach Survey (2020) blijkt dat Paper Mail hoge bereikcijfers kan voorleggen. 76,2% opent elke dag de brievenbus en leest een Paper Mail gemiddeld 1’52”. Maar zeker zo interessant is de impact van Paper Mail op online traffic. Uit het onderzoek bleek dat 44,4% van de Belgen in de laatste 3 maanden heeft gereageerd op een Paper Mail. Maar liefst 27,4% van hen bezocht een website en 12,7% deed een aankoop in een winkel of webshop. Ook online respons en conversie beginnen dus in de brievenbus. Met een QR-code kun je die zelfs stevig versnellen.
QR-codes maken je communicatie slim meetbaar
U wilt uiteraard de impact van uw communicatie meten. Met de dynamische QR-codes is dat zeer eenvoudig. De code vertelt u immers wie, wanneer en vanuit welke bron heeft gereageerd. Zo weet u bijvoorbeeld of iemand vanuit een Paper Mail op de website of webshop komt, of vanuit een e-mail. Zelfs de dag en het uur van de respons is via een dynamische QR-code traceerbaar. En dat biedt dan weer interessante mogelijkheden voor een hogere conversie. Wanneer de meeste mensen bijvoorbeeld in het weekend vanuit een Paper Mail naar uw website gaan, kunt u bijvoorbeeld dan een extra aanbod doen. Ook weet u welke webpagina’s beter scoren dan andere. Een andere meetbare responsfactor is de locatie van de ontvanger. Elke regio krijgt een aparte code waardoor u weet welk gebied voor meer commerciële impact zorgt. Kortom, u kent precies de bijdrage die een QR-code levert aan de respons en conversie. Zo kunt u evalueren welk responskanaal het effectiefste is.
A/B-testing via QR-codes
Merken zetten de QR-code steeds vaker in voor eenvoudige A/B-testing. Zo kunt u de ene QR-code direct naar een webshop laten gaan terwijl de andere naar een landingspagina met meer informatie leidt. Dat geeft meer inzicht in de ideale responsflow. Het voordeel is dat u alleen de QR-code hoeft te veranderen – op de call to action na blijft de rest identiek. Een andere mogelijkheid is de plaats van de QR-code. In het onderstaande voorbeeld staat de QR-code op de envelop. Zo weet je meteen of deze creatieve toepassing voor meer respons en conversie zorgt.
Productdemo’s of reviews via een QR-code
Een Paper Mail is uiteraard een statisch medium maar met een QR-code zet u dat eenvoudig om naar een dynamische context. Met een QR-code beleeft de consument via audio en video het product heel realistisch. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als u de werking van een nieuw product wilt laten zien, bijvoorbeeld een ‘voor-en-na’-situatie. Ook klantentestimonials brengt u tot leven via een videoformat zodat een getuigenis komt van échte mensen. Personaliseer je de QR-code dan kun je zelfs deze testimonials afstemmen op het profiel van de doelgroep. Kortom, er zijn heel veel mogelijkheden om via Paper Mail heel doelgericht een relevante boodschap te communiceren.
Ideaal voor postkaart-marketing
Veel merken gebruiken een QR-code op een postkaart. Bijvoorbeeld om een speciale actie aan te kondigen voor de solden. Door de code te scannen, krijgt de klant of prospect een overzicht van het volledige aanbod. Verder zien we QR-codes steeds meer als middel om een catalogus aan te vragen of om die online te raadplegen. Zo kunt u met de beperkte ruimte van een postkaart toch de respons en conversie een flinke boost geven.
Wilt u voor uw Paper Mail-acties inspiratie voor het gebruik van QR-codes?