Marketing automation is ook in België aan een opmars bezig. Het is de ideale tool om klanten op een relevant moment in de customer journey te bereiken. Ook print levert bewezen resultaten op en verdient zijn plaats in uw marketing automation flow: het gaat over een eenmalige investering die meetbaar, flexibel en snel is. Bovendien kunnen print en online perfect worden gecombineerd voor een hogere ROI en grotere omzet.
België Europese nummer 6 in marketing automation
Uit een recent rapport van The House of Marketing blijkt dat België van de 8ste naar de 6de plaats is geklommen in de EU Marketing Automation Index. Er is dus vooruitgang maar tegelijk blijkt dat slechts vier bedrijven - met tien of meer werknemers - op honderd een Marketing Automation-tool gebruiken die is gelinkt aan hun website. Dat is goed nieuws maar ook een gemiste kans: het tracken van het surfgedrag en de interesse van klanten in uw producten en diensten is an sich een belangrijke MA-trigger.
Deze relatief lage adoptie van marketing automation tools is deels te verklaren door het feit dat Belgische bedrijven wel al volop praten over marketing automation maar er nog niet in hebben geïnvesteerd omdat hun customer journey mapping nog niet op punt staat. We zijn nog volop in het stadium van het bepalen van persona’s, mogelijke contactmomenten in de customer journey en de drempels en drivers waarmee klanten worden geconfronteerd tijdens hun customer journey. Eens u weet in welke stadia van de customer journey klanten bereid zijn actie te ondernemen, en welke communicatiekanalen hier het meest activeren, kan u kiezen voor de ideale Marketing Automation mix.
Big data en marketing automation: ouder dan u denkt
Terwijl big data pas de laatste jaren op elke conferentie en in elke marketingmeeting aan bod komt en soms wel als de nieuwe heilige Graal wordt gezien, is data-driven communicatie ouder dan u denkt.
In-Home Advertising (Direct Mail en Door to door) steunt al jaren op data om de juiste communicatie te sturen naar de juiste consument op het juiste moment. Door de explosie aan gegevens de laatste jaren kan deze vorm van direct marketing bovendien direct worden gelinkt aan het consumentengedrag in de digitale salesfunnel. Het beste van twee werelden, zeg maar. Want door Direct Mail in de marketingmix toe te voegen, kan u uw ROI met ruim 12% doen stijgen. Hoe dat komt? In-Home Advertising is relevant, emotioneel en actiegericht. Uit een studie van Royal Mail blijkt dat:
- 70% van de mensen zegt dat mail hen een beter idee van het bedrijf geeft dan e-mail.
- 90% van de consumenten hun post (of een deel ervan) onmiddellijk opent.
- 65% zegt dat ze mail eerder de volle aandacht schenkt dan e-mail.
- 87% zegt dat ze wordt beïnvloed om online te kopen nadat ze een mail hadden gekregen.
Lees hier hoe u scoort met slimme targeting, zelfs in huis-aan-huiscampagnes.
Maak kennis met programmatic mail
Programmatic Mail gebruikt data om een individueel gerichte Direct Mail te sturen naar webbezoekers die nog niet tot conversie zijn overgegaan. Het resultaat: responsratio’s van +10% en uplifts in de conversieratio van zo’n 14%. Indrukwekkend, niet? Om het met de woorden van Mark Cripps, de EVP Brand and Digital Marketing van The Economist Group te zeggen:
“Programmatic mail is een boeiende nieuwe ontwikkeling voor marketeers. Het zorgt ervoor dat e-mail en mail naadloos samenwerken en combineert online en fysieke kanalen op een manier die de ROI significant verhoogt.”
Een mooie illustratie hiervan is de succesvolle casestudy van modemerk JD Williams in het Verenigd Koninkrijk. Binnen de 24 uur na hun websitebezoek, ontvingen consumenten een Direct Mail met daarop een afbeelding van het product dat ze in hun online winkelkarretje hadden gestoken maar uiteindelijk niet hadden gekocht. De resultaten spreken voor zich: +6% responsratio, +8% gemiddelde omzet, -14% achtergelaten winkelkarretjes.
Print in de customer journey: de voordelen
Waar wacht u nog op om print een plaats te geven in uw customer journey flows? Want naast de snelheid en ROI verlaagt print in de marketing automation flow de twee grootste drempels om aan In-Home Advertising te doen:
1 - Eenmalige investering
Marketeers betalen een eenmalige kost voor de set-up van een campagne die nadien jarenlang kan meegaan. Denk maar aan het versturen van een verjaardagskaartje naar uw klanten. Uit de Pulse-studie van bpost blijkt dat dit hét communicatiemomentum bij uitstek is. Niet zeker hoe u eraan begint? Lees onze 6 tips voor een verjaardagskaart die bijblijft.
2 - Meetbaarheid
De resultaten kunnen perfect worden opgevolgd (bijvoorbeeld met de Barometer van bpost media) en dankzij A/B-testing kan men bestaande flows continu optimaliseren.
Benieuwd naar de vorderingen in marketing automation met print? Schrijf u in op onze nieuwsbrief en volg de laatste trends.