De ecologische voetafdruk van een merk verkleinen: steeds hoger op de agenda
In gesprek met Marc Fauconnier, voorzitter ACC
Duurzaamheid en communicatie: ze zijn voor steeds meer merken een hechte pijler van de communicatiestrategie. Maar hoe gaan communicatiebureaus en consultants daar in hun advies voor merken mee om? Marc Fauconnier is als ervaren strateeg en als voorzitter van de Association of Communication Companies (ACC) uitstekend geplaatst om daar een stand van zaken over te geven
Duurzaamheid, een speerpunt in communicatie?
Marc Fauconnier adviseert vanuit zijn consultancy Fauconnier + Selfslagh merken over hun strategie. Als voorzitter van de ACC is hij bezig om duurzaamheid hoger op de agenda te krijgen in de communicatiewereld. “Communicatiebureaus zijn vandaag geen voorlopers. De bedrijven waarvoor zij de communicatie verzorgen, zijn vaak intensiever bezig met duurzaamheid, in de brede zin van het woord. Dat is logisch omdat deze bedrijven een grotere ecologische voetafdruk hebben. Voor hen is duurzaamheid een belangrijk aspect van imagebuilding. Maar binnen de ACC zijn we wel bezig aan een inhaalbeweging. We inventariseren welke meerwaarde kunnen leveren en wat er nodig is om dat te bereiken. Communicatiebureaus moeten meer dan vandaag het klankbord worden rond duurzaamheid. ”
Wordt ook de communicatie steeds duurzamer?
Marc Fauconnier onderscheidt daar twee zaken. Enerzijds zijn er merken die consumenten volgen in hun mediavoorkeur. Dat zorgt vaak voor een mediakeuze met een digitale focus. Anderzijds moet je ook goed kijken naar impact. Mensen vinden het vaak prettig om een boodschap op papier te zien, via een Paper Mail of een krantenadvertentie. Want de hele dag op het scherm, dat roept op den duur ook weerstand op, aldus Marc Fauconnier. Papier ziet hij dan ook weer populairder worden bij adverteerders, juist vanwege de impact. Uiteraard moeten merken bekijken hoe dat past in hun duurzaamheids- en communicatiestrategie. Duurzaam betekent ook dat je verspilling vermijdt. Een goede doelgroepafbakening voor een Paper Mail bijvoorbeeld zorgt voor minder drukkosten. Ook dat is duurzaam denken.
Hoe produceert u een Paper Mail zo duurzaam mogelijk?
Is digitaal duurzamer dan papier?
Die perceptie leeft nog steeds terwijl de realiteit niet zo zwart-wit is. In dit artikel van de BBC worden een aantal feiten en wetenswaardigheden over de ecologische voetafdruk van digitale communicatie op een rij gezet. Maar ook via communicatie op papier kun je als merk een actieve bijdrage leveren om de CO2-uitstoot te compenseren. Zo’n manier om duurzame communicatie in de praktijk te brengen, is het CO2logic-certificaat voor fysieke post. Steeds meer organisaties kiezen hiervoor omdat deze vorm van compensatie een tastbare bijdrage levert aan verduurzaming. Marc Fauconnier vindt dit een goed initiatief. “We kennen het principe allemaal voor vliegtuigreizen. Daar kun je je bijdrage leveren door CO2-neutraal te vliegen. Dit CO2logic-principe voor fysieke post en pakketten zou bredere ingang moeten vinden in de communicatiewereld. Het is een tastbare manier om duurzaamheid in de praktijk te brengen.”
Meer weten over het C02 logic certificaat voor fysieke post?
Welke merken vervullen een voorbeeldrol voor duurzame communicatie?
Colruyt is de naam die als eerste valt. Marc Fauconnier vindt dat duurzaamheid consistent in de volledige flow wordt doorgetrokken, van product tot de communicatie. De recente invoering van de Eco-Score is er overigens een mooi voorbeeld van. Hierdoor krijgt de consument duidelijke informatie over de impact op het milieu. Voor steeds meer consumenten is dit een belangrijke factor voor hun aankoop. Tegelijkertijd gaat Colruyt zeer bewust om met de milieubewuste productie van de wekelijkse folders. In een duurzaam beleid is er dus wel degelijk ruimte voor papier. Andere merken die duurzaamheid tot een intelligente speerpunt maken zijn voor hem Volvo en Engie. “Het zijn merken die resolute keuzes maken voor hun producten. Volvo produceert tegen 2030 alleen nog elektrische wagens, Engie wil een volledig CO2-neutraal bedrijf worden. De communicatie is daar het gevolg van: die moet steeds duurzamer worden.”