Online giganten zoals Google of Zalando integreren In-Home Advertising in hun mediamix. En de resultaten, die spreken voor zich. In het medialandschap van vandaag is het immers geen kwestie van of/of, maar wel een van en/en waarbij het erop aankomt elk medium op de juiste manier in te zetten.
Trop is te veel
Van zodra we de ogen openen en onze smartphone nemen, worden we geconfronteerd met reclame. En dat gaat de hele dag onverminderd door. We zouden zo’n 1.200 tot 2.200 reclameboodschappen per dag zien of horen. Niet verwonderlijk dus dat we in dat oververzadigde landschap onszelf hebben geleerd de meeste reclame gewoon te negeren. Ongeveer 2% van de advertenties krijgt onze aandacht. Dat zijn er dus 100 van de 5.000 per dag. Als adverteerder tot die ‘happy 100’ te behoren, is geen sinecure.
Digitale reclame in tijden van fake news
De effectiviteit van digitale reclame is de laatste jaren onder druk komen te staan door fenomenen als clickbaits en fake news. Terwijl we er vroeger van uitgingen dat nieuws ook echt nieuws was, is dat nu al lang niet meer het geval. Er is zoveel content van slechte kwaliteit op het net te vinden dat ons vertrouwen in het medium significant is gedaald. En uiteraard heeft dit ook een impact op de ROI van digitale reclame-investeringen.
Het beste van twee werelden
Wil dat zeggen dat de hoogdagen van online achter ons liggen? Uiteraard niet. Digital laat ons toe zeer gericht te werken en het is en blijft een zeer kosteneffectief medium. Bovendien kunnen marketers de vinger aan de pols houden door de uitgebreide trackingmogelijkheden. Het is veel gemakkelijker om aan te tonen dat een klant uw product online heeft gekocht nadat hij uw native content las dan nadat hij pakweg langs een affiche van uw merk reed.
Het komt eropaan rekening te houden met de sterktes en zwaktes van digital en die te combineren met de juiste offline media op het juiste moment. En dat is waar In-Home Advertising in beeld komt.
De voordelen van In-Home Advertising
In-Home Advertising (Direct Mail en Door to door) wordt sterker geaccepteerd in tijden van ad avoidance. Terwijl 52% van de e-mails wordt vermeden, is dat bij Direct Mail (DM) slechts 21%. En een kwart van de mensen die een DM krijgen en lezen, gaat ook effectief naar de website. Door to door en DM versterken de digitale mediamix doordat ze online traffic genereren.
Lees meer over de effectieve mediamix in tijden van ad avoidance.
Daarenboven is de emotionele impact van papier veel hoger. Een neuromarketingstudie die eye-tracking en EEG’s combineerde met klassieke vragenlijsten, heeft aangetoond dat een DM 21% minder cognitieve inspanningen vroeg dan digitale media. Uit de studie bleek ook dat papier een veel hogere brand recall opleverde (75% versus 44%) en was het veel effectiever (1.31 versus 0.87).
Online giganten en hun stormloop naar offline
Google vindt nieuwe klanten via Direct Mail
Google heeft begrepen dat papieren communicatie zijn vruchten af werpt. In Japan stuurde het een Direct Mail naar 1.000 ondernemers. Het was een doos met een slot dat je enkel kon openen met een code die je via Google Adwords kon terugvinden. Het resultaat? Maar liefst 95% deed dat en Google verdiende zijn investering ruim 90 keer terug. Lees de hele case hier.
Ook een andere Direct Mail van Google, in Australië deze keer, kon uitstekende resultaten voorleggen. Een DM met gepersonaliseerde url, gericht naar ondernemers, leverde Google 150% meer afspraken op dan ze hadden vooropgesteld. Personalisatie + online/offline = succes! Lees de volledige case hier.
Online retailer Zalando verwent zijn klanten via Direct Mail
De Duitse webshop Zalando telt zo’n 26 miljoen actieve gebruikers en is actief in 17 landen. Uiteraard versturen ze hun klanten e-mails maar ook Direct Mail maakt deel uit van de mix. Bestaande klanten worden bedankt voor hun trouw en krijgen een kaartje met korting die ze online kunnen innen tijdens de feestdagen of om hun eigen verjaardag te vieren.
Idem dito bij HelloFresh, dat deel uitmaakt van dezelfde groep: zij stuurden jarige klanten een verjaardagskaartje met een recept voor brownies. Op het juiste moment communiceren om zo de emotionele band met het merk te vergroten, is een aanpak die werkt.
Vente-exclusive (Veepee) wint klanten terug via In-Home Advertising
Win-backacties kunnen een duurzaam effect op uw inzet hebben en Direct Mail is een uiterst geschikt medium om klanten terug te winnen. Ze zijn immers al vertrouwd met uw merk en met een aanbieding op maat of een nieuwe productlijn kan u hen opnieuw activeren. Vente-Exclusive bijvoorbeeld stuurde een gepersonaliseerd postkaartje naar inactieve klanten. Dat leverde een response rate van 15% op, een basket value die 20% hoger lag en een verdubbeling van de omzet.
Lees meer over win-back via Direct Mail, of: hoe u slapende klanten zachtjes wakker maakt
Wil u ook op de hoogte blijven van sterke cases en insights over de combinatie online en offline?