Hoe geeft u uw klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn voor u? Door hen blij te maken met een persoonlijke attentie. En wat waarderen klanten - in elke sector - het meeste? Dat u even stilstaat bij hun verjaardag! Met een persoonlijk kaartje bijvoorbeeld. Lees onze tips om dit communicatiemoment op de ideale manier in te vullen.
Onze Pulse-studie bewees het al: bedrijven investeren nog onvoldoende in relatiemarketing. De studie analyseerde de tevredenheid van consumenten op basis van 16 emotionele drivers die een rol spelen in de klantenrelatie en de merkentrouw. Het resultaat: bedrijven halen een gemiddelde ‘Pulse Score’ van slechts 43/100. Om deze score te verbeteren, kunt u bijvoorbeeld uw klanten belonen voor hun trouw. 71% van de consumenten hecht daar belang aan, terwijl slechts 36% vindt dat de bedrijven daar momenteel voldoende op inzetten. Er is dus sprake van een ‘Pulse gap’. En verjaardagen blijken het communicatiemomentum bij uitstek om deze kloof te dichten.
Verjaardagen, het communicatiemomentum bij uitstek
We hebben 19 communicatiemomenten bestudeerd die de relatie met uw klanten versterken en die, indien er handig gebruik van wordt gemaakt, de ‘Pulse gap’ kunnen helpen verkleinen. Die noemen we momentums.
En welk van die momentums halen in alle sectoren de meeste stemmen binnen? Jawel, de verjaardag van de klant! Dat is dus het beste moment om een leuke attentie naar uw klanten te sturen. Een persoonlijk verjaardagskaartje bijvoorbeeld.
De kracht van een postkaartje
De postkaart is een erg krachtige tool op het vlak van relatiemarketing. Deze kaarten zijn uitermate geschikt om er korte en wat emotionelere boodschappen mee te versturen. De klanten kennen u reeds, dus u hoeft uzelf niet meer uitgebreid voor te stellen. Een eenvoudige, activerende boodschap volstaat.
Bovendien:
- Krijgt een postkaart - en de boodschap erop - meteen alle aandacht, want ze zit niet verstopt in een omslag;
- Valt ze in het bijzonder in de smaak bij jongeren, die meer worden aangetrokken door het visuele aspect;
- Kost ze minder.
Lees ook: waarom In-Home Advertising niet mag ontbreken in uw relationele mediamix.
Kortom: een kaartje heeft heel wat voordelen. Maar het moet natuurlijk wel ergens toe leiden. Laat u inspireren door onze concrete tips en onze voorbeelden van geslaagde verjaardagskaartjes.
Een geslaagd verjaardagskaartje is ...
(1) Persoonlijk
A person’s name is to him or her the sweetest and most important sound in any language - Dale Carnegie
Vermeldt u, net zoals kledingwinkel Zeb, de voornaam van de ontvanger op uw verjaardagskaart, dan verveelvoudigt u het effect ervan. Voor een nog persoonlijker effect kiest u een handgeschreven lettertype. En als u een kleiner klantenbestand heeft, kunt u nog een stap verder gaan door uw bericht zelf met de hand te schrijven! Dat heeft gegarandeerd een emotionele impact.
(2) Kwaliteitsvol
Verzorg het uiterlijk van uw kaart. Een mooi ontwerp is een schot in de roos, maar ook kwaliteitsvol papier met voldoende gewicht draagt zijn steentje bij. Hoe exclusiever u uw kaart maakt, hoe beter deze de kwaliteit weerspiegelt die u aan uw producten en diensten wilt geven.
(3) Herkenbaar
Het logo, de kleuren roze en zwart, een afbeelding met een vrouwelijke touch ... Deze kaart zal gemakkelijk geassocieerd worden met de afzender, ICI PARIS XL. Zoals bij elke communicatie moet uw brand identity blijken uit uw verjaardagskaarten.
(4) Activerend
Vergeet niet om bij uw wensen een concreet voordeel te steken: een korting, een promotie … en zet die dan goed in de kijker. Korting online of in de winkel? Vermeld dit duidelijk, zoals Makro dat doet.
(5) Multichannel
Zet in op verschillende kanalen. Stuur bijvoorbeeld een mailtje nadat u het kaartje hebt verzonden. Zo kan u de klant herinneren aan de verjaardagskorting die op hem wacht.
(6) Interactief
Wilt u echt de aandacht trekken? Verras uw klanten door interactieve elementen te voorzien in uw kaart. Doe zoals Proximus, die een ballon stak bij de verjaardagkaartjes voor zijn Premium Club-klanten. Volgens een enquête na de verzending van de kaartjes, zeiden niet minder dan 60% van de bestemmelingen dat ze de ballon hadden opgeblazen. Een eenvoudig en ludiek idee dat u onderscheidt van de rest.
En de andere verjaardagen?
Vergeet niet dat u ook andere verjaardagen kan vieren:
- De verjaardag van een gezinslid: Spa gaf een kortingsbon van € 3 om de eerste verjaardag van de baby te vieren. De kinderen erbij betrekken, versterkt de link met de ouders.
- De verjaardag van de relatie tussen de klant en uw merk: Nespresso bedankte zijn klanten voor hun trouw door hen een geschenk te geven bij een volgende aankoop.
U begrijpt het al: verjaardagen zijn een ideaal voorwendsel om uw klanten even aan uw bestaan te herinneren. Stuur ze een mooie, persoonlijke kaart met een voordeel of een geschenk. Consumenten zijn vragende partij voor zulke kleine attenties.
Waar wacht u nog op om punten te scoren en om uw relatiemarketing een nieuwe impuls te geven?