Hoe zet je Paper Mail succesvol in voor awareness, trial én brand building via een snel en eenvoudig uit te voeren campagne? McDonald’s bewees dat het kan met een actie ter gelegenheid van Valentijn. Het schakelde Uber Eats in voor thuisbezorging en daar werd iedereen beter van. De consument uiteraard ook!
Creatief in tijden van corona
De sluiting van de restaurants tijdens de tweede lockdown betekende ook voor McDonald’s een grote uitdaging. Afhalen en thuisbezorgen werden het nieuwe normaal. Maar hoe overtuig je klanten om de vertrouwde Big Mac thuis te laten brengen? McDonald’s koos voor het emo-moment bij uitstek om de thuisbezorging een flinke boost te geven: Valentijn. Door de nieuwe samenwerking met bezorgservice Uber Eats konden de 42 McDelivery-restaurants gericht campagne voeren in hun werkgebied.
Paper Mail via slimme huis-aan-huisbedeling
Papier is een emo-medium. Dat blijkt duidelijk uit het grote Paper Reach-onderzoek. Daarom speelde Paper Mail een belangrijke rol in de mediamix van de Valentijn-actie van Mc Donald’s. Buurtbewoners van een McDelivery-restaurant kregen voor Valentijn een speciale postkaart in de brievenbus – bezorgd door de postbode. Het voordeel: de aandachtswaarde stijgt daardoor sterk. De boodschap zit niet verstopt tussen tal van andere folders en wordt dus al veel persoonlijker ervaren.
Lees hier meer over huis-aan-huisbedeling via Distripost
Awareness en trial in één campagne
Via deze Paper Mail kregen de consumenten een probeerkorting: € 10 als ze bestelden bij McDonald’s en met levering door Uber Eats. De actie maakte dus meteen dit nieuwe merk bekend – en door de samenwerking met gevestigde waarde McDonald’s was er meteen volop vertrouwen. De actie werd versterkt door een online campagne waarvoor Facebook en Instagram werden ingezet. De combinatie van offline en online zorgde voor een stevig verkoopeffect.
+21% meer omzet en 17% nieuwe gebruikers
De resultaten waren opmerkelijk. Uber Eats kon dankzij de campagne bij veel nieuwe klanten aan huis hun favoriete maaltijd afleveren: 17% deed voor de eerste keer een beroep op deze bezorgservice. Voor McDonald’s betekende de actie een flinke opsteker in coronatijden: het zag door de Valentijnsactie de omzet op maandbasis met 21% stijgen. Het aantal bestellingen nam in die periode met 15% toe. Huis-aan-huisbedeling in combinatie met sociale media bleek ook voor McDonald’s en Uber Eats een winnende combinatie voor merkbekendheid, trial en meer omzet.