Om digitale kennismakingslessen te promoten bij toekomstige studenten zette de UCLouvain in op … Paper Mail. En dat was op z’n minst een succes te noemen!
UCLouvain won eind 2021 een Best of In-Home Advertising Award met haar opmerkelijke campagne gericht op toekomstige studenten. Het doel was om deze doelgroep enthousiast te maken voor de open cursussen die de universiteit organiseerde tussen 15 en 19 februari 2021
Paper Mail was een belangrijk onderdeel van de mediamix, en het had ook een aantoonbare toegevoegde waarde voor de campagne. Zeker omdat de open cursussen moesten plaatsvinden tijdens de uitzonderlijke omstandigheden van de coronapandemie.
Een live-ervaring geeft de doorslag
“Als een toekomstige student informatie zoekt over een studierichting is het ‘in levende lijven’ ervaren van die richting erg belangrijk,” aldus Régis Strebelle, hoofd van de communicatiedienst AREC van UCLouvain. “Daarom organiseren we open cursussen en verwelkomen we toekomstige studenten in onze aula’s. Zo kunnen ze, als ze overwegen om zich aan onze universiteit in te schrijven, in het echt ervaren hoe een les verloopt.” In februari 2021 was deze live-ervaring echter niet mogelijk door de toen geldende coronamaatregelen. “Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een manier om toch een extra dimensie toe te voegen aan onze open cursussen op afstand. Concreet hebben we een Paper Mail opgestuurd naar zo’n 7.000 leerlingen uit het laatste jaar middelbaar, inclusief een kartonnen virtual reality-headset. Via deze headset en hun smartphone kregen ze een impactvolle, virtuele rondleiding op de campus en in de aula’s.”
Een uitgebreide mediamix
Voor de campagne om de open cursussen te promoten, zette UCLouvain verschillende media in. Naast een bijzondere Paper Mail was er specifieke info op de website van de UCLouvain, een e-mailing, een gesponsorde campagne op sociale media, affiches op bussen, in treinstations en in de metro, en een persbericht. Samen zorgden ze voor een uitstekend bereik van de doelgroep van 17- en 18-jarigen. “De originele aanpak met de virtual reality- headset, een gadget op maat van de doelgroep, trok uiteraard de meeste aandacht van de pers. Dat versnelde extra de verspreiding van onze boodschap”, aldus Régis Strebelle.
Een persoonlijke en directe boodschap die opvalt
Waarom maakt Paper Mail standaard deel uit van de communicatiestrategie van UCLouvain? Régis Strebelle verklaart dit vanuit de resultaatgerichtheid. “We merken het medium echt wérkt. De doeltreffendheid hebben we in kaart gebracht door de ROI te meten. Uit verschillende enquêtes onder toekomstige studenten blijkt ook dat het één van de kanalen is om hen het meest rechtstreeks te bereiken. Een papieren mailing geeft een echte toegevoegde waarde aan een campagne.” En sociale media voor deze doelgroep? “Daar is onze communicatie meer algemeen, terwijl we met een Paper Pail we de studenten persoonlijker kunnen aanspreken. Bovendien bereiken we er ook hun ouders mee. De envelop met het logo van UCLouvain in de brievenbus trekt hun aandacht. Daardoor sporen ze hun kinderen aan om onze mailing te lezen. Een Paper Mail valt sowieso op in de brievenbus. Net zoals een kaartje dat je via de post krijgt meer de aandacht trekt dan de sms’jes en andere virtuele wensen die je op je verjaardag ontvangt.”