Waarom gaan mensen steeds naar dezelfde bakker? Ongetwijfeld voor het lekkere brood, maar ook omdat die hen bij hun voornaam aanspreekt en onthoudt dat ze hun pistolets liefst niet te hard gebakken hebben. Ook online is een persoonlijke touch de manier om klanten naar je webshop te laten terugkeren. Maar hoe pak je dat aan?
Via je webshop verzamel je wellicht heel wat data. Data over je bezoekers, over hoe die bezoekers je website bereiken, over wat ze bekijken en kopen … Deze gegevens zijn goud waard als je de winkelervaring van je klanten persoonlijker wil maken. Met deze data kan je heel wat meer doen dan terugkerende klanten met ‘Welkom terug’ begroeten.
Pas je homepage aan de bezoeker aan
Bij een ‘adaptive homepage’ denken we vaak enkel aan een pagina die zich aanpast aan het toestel dat je klant gebruikt om je webshop te bezoeken. Dit is vanzelfsprekend noodzakelijk voor een goede klantenervaring, maar je kan hierin nog veel verder gaan. De data die je verzamelt over je klant, vertellen je immers ook heel wat meer over je klant zelf, en over het moment en de locatie waarop hij je webshop bezoekt.
Zo kan je ervoor zorgen dat je klant meteen in de juiste taal wordt aangesproken en met goedemorgen of goede avond begroet wordt, maar ook dat je je paraplu’s in de kijker zet op regenachtige dagen of je voetbaltruitjes toont als de nationale ploeg binnenkort een belangrijke wedstrijd speelt.
Zorg voor een aanbod op maat
Je kan de gegevens die je verzamelde ook gebruiken om producten aan te raden of adviezen te geven op maat van de bezoeker. Een bekend voorbeeld hiervan is een lijstje van producten die je klant bij zijn laatste bezoek bekeek, maar niet kocht. Door deze producten opnieuw te tonen, kan je de klant makkelijker overtuigen ze toch te kopen.
Het loont ook de moeite om je niet enkel te focussen op de gegevens van afzonderlijke klanten, maar ook het grotere gebruikersgedrag te bekijken. Hoe klikken klanten door op je webshop? Welke producten worden samen bekeken en wanneer klikken klanten weg? Door deze verschillende routes in kaart te brengen, kan je bijvoorbeeld op de pagina met product A ook de aandacht vestigen op product B.
Vergeet ook je nieuwsbrief niet te personaliseren
Vaak sturen bedrijven dezelfde nieuwsbrief naar hun hele klantenbestand. Het gevolg van deze one size fits all-aanpak? Veel klanten schrijven zich uit en worden niet langer aan het bestaan van je webshop herinnerd. Dan is het beter om aan de hand van de data die je verzamelde, verschillende klantenprofielen op te stellen en elk e-mailadres aan een bepaald profiel toe te kennen. Stuur je per profiel een aangepaste nieuwsbrief, dan ontvangen je klanten producten en adviezen die voor hen interessant zijn en klikken ze makkelijker door naar je webshop.
Nog op zoek naar meer tips om je verkoop te boosten? Neem meteen contact op met onze expert voor een gratis sessie.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.