Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_Dandelion_1020_A_720x552px.jpg
29 oktober 2020 - 2 Minuten leestijd

Verboden en (potentieel) gevaarlijke goederen mogen niet via de post verzonden worden. Vooral voor internationale luchttransporten gelden strenge eisen. Pieter Dewulf, Program Director Crossborder bij bpost, legt uit hoe het beleid voor gevaarlijke goederen eruitziet. “Onze nieuwe, verscherpte aanpak verbetert niet alleen de veiligheid, het is ook goed voor onze klanten.”

 

Header_Dandelion_v01.jpg

 

Met z’n centrale ligging is de luchthaven van Brussel een van de belangrijkste draaischijven van het internationale goederentransport. “Een groot deel van de pakjes dat in Europa geleverd wordt, passeert inderdaad hier bij ons op Brucargo”, steekt Pieter van wal. “Het is dan ook belangrijk dat we die pakjes niet alleen tijdig op onze internationale bestemmingen krijgen, maar dat we dat ook op een correcte en vooral veilige manier doen.”

 

Van screening tot extra opleiding

“Omdat wij pakjes als ‘post’ meesturen met passagiersvluchten, zijn onze veiligheidseisen veel strenger dan bij cargovluchten of wegtransporten. Doordat er steeds meer lithiumbatterijen verzonden worden, zijn er de laatste tijd ook meer incidenten. Daarom beslisten wij onze procedures verder aan te scherpen.” Die aanpak bestaat uit drie pijlers.

 

Alle pakjes screenen

“Alle pakjes die vanuit Brussel met het vliegtuig naar het buitenland vertrekken, gaan voortaan door de scanner. Zo kunnen we onze partners (ontvangende postbedrijven, handlers en luchtvaartmaatschappijen) garanderen dat we geen verboden of gevaarlijke goederen verzonden hebben.”

 

Medewerkers opleiden

“Ook de kennis bij medewerkers werd nog eens opgefrist. Zowel medewerkers die pakjes in ontvangst nemen als medewerkers van het internationaal sorteercentrum volgden een intern trainingsprogramma met instructiefilmpjes, dagelijkse voorbeelden en praktijkoefeningen. Door de procedures onder de aandacht te houden, halen medewerkers de gevaarlijke goederen er meestal al uit, nog voor de scanner het doet.”

 

Met klanten communiceren

“Pakjes verzenden is een gedeelde verantwoordelijkheid, zowel de verzender als wij zijn verantwoordelijk. Het is dus belangrijk dat verzenders weten wat ze mogen verzenden en wat niet. We hebben daar duidelijk over gecommuniceerd. We hebben onze algemene voorwaarden en contracten aangepast, de FAQ op de website uitgebreid enz.”

 

“Alle pakjes die vanuit Brussel met het vliegtuig vertrekken, gaan door de scanner.” Pieter Dewulf, Program Director Crossborder

 

Waarom onze aanpak in jouw voordeel is

De nieuwe aanpak kwam er niet alleen om de veiligheid te garanderen. Pieter vertelt wat de twee grootste voordelen voor jou als klant zijn.

 

Een vlotte levering voor iedereen

“Worden jouw pakjes verzonden met die van een klant die zich niet aan de regels houdt en is er een incident, dan kunnen jouw goederen beschadigd geraken of kan de levering vertraging oplopen. Klanten die zich aan de regels houden, mogen niet het slachtoffer worden van zij die dat niet doen. Die screening garandeert dat. We hebben zelfs al contracten stopgezet met klanten die de regels bleven overtreden.”

 

Een maximum aan bestemmingen

“Als wij ons niet aan de regels houden, krijgen we klachten van de ontvangende postbedrijven, van de handlers en/of van de luchtvaartmaatschappijen. We kunnen zelfs op hun zwarte lijst terechtkomen. Omdat we dan geen toegang meer hebben tot die vluchten, kan onze capaciteit in het gedrang komen of kunnen bepaalde landen zelfs uit ons netwerk verdwijnen. Door het goed te doen, behouden we al onze bestemmingen en kunnen we verder uitbreiden.”

 

“Klanten die zich aan de regels houden, mogen niet het slachtoffer worden van zij die dat niet doen.” Pieter Dewulf, Program Director Crossborder

 

Wat jij kan doen? De richtlijnen volgen

Als klant is het belangrijk alle richtlijnen te volgen, besluit Pieter. “Drop geen pakjes met verboden of gevaarlijke goederen in ons netwerk, want we zullen ze toch weigeren. Als klant ben je dan je verzendkosten kwijt én je loopt het risico dat de producten aangeslagen worden. Verboden goederen gaan sowieso naar de politie, andere geweigerde goederen sturen we terug als dat via een wegtransport kan. Zo niet, worden ze geconfisqueerd en vernietigd.”

 

Heb je vragen over een verzending? Twijfel je wat wel en niet verzonden mag worden? Neem een kijkje in de lijst van verboden en gevaarlijke goederen of contacteer je Account Manager voor meer info.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Internationaal, Logistiek
Plutosport (NL) kiest voor de logistieke nummer één van België
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
Internationaal, Marketing, Gids
Gids neemt Nederlandse e-commerce mee door de bijzonderheden van België
Border sign Belgium
12 juni 2024
Border sign Belgium
Internationaal, E-commerce, Logistiek
Nieuw: partnership met Post Luxembourg, vlottere retours uit Nederland
Parcels par Bpost vers le Luxembourg et Les Pays Bas, et de retour.
24 augustus 2023
- 2 Minuten leestijd
Parcels par Bpost vers le Luxembourg et Les Pays Bas, et de retour.
Duurzaam, E-commerce, Internationaal
Nieuwe duurzaamheidslabels voor pakjes naar Frankrijk en Italië
Duurzaamheidslabels
3 mei 2023
- 3 Minuten leestijd
Duurzaamheidslabels
Internationaal, Logistiek, E-commerce
Bpost onderzoekt samenwerking met ViaTim voor snelle levering van pakjes vanuit Nederland
Nissan
7 maart 2022
- 2 Minuten leestijd
Nissan