Wie een webshop heeft zal het kunnen beamen, de bezoekers vinden de weg er naartoe niet vanzelf. Om een succesvolle online zaak uit de grond te stampen is een marketingbudget geen overbodige luxe. Hier lees je hoe je op een onderbouwde manier je marketingbudget bepaalt.
Maar ook als je je budget bepaald hebt zal je merken dat je niet in de buurt komt van wat grote bedrijven kunnen spenderen. Hoe zorg je er dan toch voor dat je opvalt in de massa?
Slim investeren
1. Start met online investeringen (Instagram, Google, Facebook, …) zodat je meteen het rendement van je investeringen kan zien (transacties, bezoeken op je site, …). Kies je voor een offline actie? Dan is het cruciaal dat je die op een of andere manier meetbaar maakt, door bijvoorbeeld met een QR code te werken, kortingscodes uit te delen of e-mailadressen te verzamelen.
2. Start met een salescampagne en niet met branding. Jonge bedrijven hebben reclame nodig om meer bekendheid te verwerven. Dat doe je normaal met branding campagnes. Deze zijn echter duur zonder dat je er onmiddellijk sales uit meet. Start daarom met echte verkoopcampagnes en investeer hier wat budget in. Haal je hier sales uit, dan sla je twee vliegen in één klap. Je leert je doelgroep goed kennen, waardoor je in de toekomst gerichter kan adverteren, én je boekt winst, die je later wel in een campagne voor meer naamsbekendheid kan investeren.
3. Spendeer je marketingbudget slim; niemand zegt dat je elke maand hetzelfde moet uitgeven. Er is hoogstwaarschijnlijk niet het hele jaar rond evenveel vraag naar je product. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin advertenties voor schoolspullen te plaatsen eind juni en spaar je dit budget beter op om meer te investeren in augustus/september
Alles incalculeren
4. Als je van plan bent kortingscodes uit te delen, hou dan zeker hier rekening mee:
- Niet vergeten kortingscodes mee in je marketingbudget te rekenen
- Geef bij voorkeur geen korting op het volledige gamma, maar op een selectie van producten (waaronder de minder goede verkopers)
- Probeer geen kortingen te geven groter dan de marge die je op het artikel neemt. Dit kan je uitzonderlijk wel doen om van artikelen af te geraken die je echt moeilijk verkocht krijgt.
5. Houd je marketingbudget goed bij, bv. in een Excelsheet en vervang maandelijks de gebudgetteerde marketingkosten door de effectieve gespendeerde kosten van die maand. Zo zie je of je alles hebt opgebruikt of er eventueel een reserve is voor volgende maand.
Creatief adverteren
6. Met een klein budget moet je iets creatiever omspringen, maar ook hier kunnen heel leuke campagnes uit ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking met een ondernemer met een ander product, maar een gelijkaardige doelgroep. Misschien kunnen jullie elkaars database aanschrijven, samen een wedstrijd organiseren of elkaar vermelden in de nieuwsbrief of op jullie website. Vergeet in dat geval zeker geen verwerkersovereenkomst af te sluiten met de andere partij. Hier kan je een generieke verwerkersovereenkomst downloaden.
7. Durf eruit te springen en kies eens voor een heel aparte originele actie. Laat je creativiteit de vrije loop en experimenteer met acties die niet te duur zijn, maar die wel apart zijn en kans hebben om door de pers opgemerkt te worden. Naast dat je veel geld bespaart komen zo’n acties ook authentiek over en zijn ze dus heel goed voor je naamsbekendheid. Zo had een heel klein bedrijfje eens op een goedkope zender alle reclameruimte gekocht die tijdens de nacht beschikbaar was. Als reclamespot lieten ze gewoon een kaars zien die langzaam opbrandde. Op zich heeft er waarschijnlijk bijna niemand die reclame gezien, maar de pers had dit wel opgemerkt. Op die manier werd het voor dat bedrijf een succesvolle actie waarmee zij plots in de kijker stonden.
Vind je het lastig om een onderbouwd marketingbudget op te stellen? Hier lees je stap voor stap hoe je het aanpakt.
Heb je een budget opgesteld en wil je meer tips over online adverteren? Hier zet je je eerste stappen in online adverteren en download je een gratis inspiratiegids voor online advertenties.