“We zijn met Mamzel gestart om meer blijdschap in het leven te brengen:
van de beleving tijdens het online shoppen tot de ontvangst van je pakje”.
Mamzel wint twee awards van Safeshops.be
De Belgische webshop Mamzel is uniek in zijn soort. Het hoofddoel van de shop? Zoveel mogelijk mensen blij maken. Dat ze dit met verve doen, is ook Safeshops.be niet ontgaan. Safeshops.be is de snelstgroeiende e-commerce associatie ter promotie van online shopping in België. Mamzel kreeg van hen in oktober 2022 de Customer Friendliness Award uitgereikt. Bezielster Kim Severy werd daarnaast ook nog eens uitgeroepen tot E-commerce Personality van het Jaar.
Hoe blij zijn jullie bij Mamzel met deze twee awards van Safehops.be?
“Het doet enorm veel deugd dat we beloond worden voor onze klantvriendelijkheid. Voor ons is het ondertussen al zo vanzelfsprekend geworden, het zit gewoonweg in ons DNA om mensen blij te maken. We doen er alles aan om zo vriendelijk mogelijk te zijn en echt connectie te maken met onze klanten. Dit zowel in de webshop zelf als bij het overhandigen van het pakketje door bpost. Door die awards te ontvangen, zijn onze ogen echter opengegaan dat het eigenlijk niet zo vanzelfsprekend is wat wij doen. Het raakt ons oprecht dat dit opgemerkt wordt door anderen.”
Wat was de motivatie om met Mamzel te starten?
“We zijn met Mamzel gestart om meer blijdschap in het leven te brengen. We komen allemaal obstakels tegen, ikzelf ook, zo heb ik borstkanker gehad. In die moeilijke tijden voor jezelf of je omgeving is het des te belangrijk om te zorgen voor positiviteit. Als ik dat een stukje kan aanwakkeren of in beweging zetten met Mamzel maakt me dat heel blij.”
Kan je jullie DNA wat concreter toelichten?
“Wij noemen onszelf de blijmakers en dat zit vervat in ons hele verhaal als Mamzel. Eerst en vooral zijn de producten die we verkopen blijmakers, alles wat we aanbieden in de webshop is bedoeld om jezelf of een familielid/vriend(in) blij te maken. Ons team bestaat ook uit blijmakers. Je voelt dat we ons werk met liefde en passie doen en dat we dat ook overbrengen naar onze klanten. Onze klanten zijn eveneens onze blijmakers. Zij maken iemand die zij graag zien blij met iets uit onze shop. Zo ontkenenen we een keten van blijdschap. Ook de pakjesbezorger van bpost hoort trouwens thuis in die keten. Hij of zij maakt onze klanten blij door het pakje met de glimlach te bezorgen.”
Hoe zorgen jullie voor blijdschap in de webshop?
“Sinds 22 maart 2022 hebben we een nieuwe webshop waar we de beleving echt centraal stellen. Daar hebben we veel werk en liefde ingestoken. Zo is er een virtuele inpaktafel, waar we vragen of we het gratis mogen inpakken. Als je bestelling afgerond is, vliegt de confetti virtueel in het rond en je kan blijven drukken om nog meer confetti te krijgen. Het grappige is dat mensen dat ook effectief doen. Wat ik super vind, want ik doe niets liever dan het kind in mensen naar boven brengen. Doorheen de hele webshop verweven we veel humor. Ons team bestaat uit vrouwen van 40 met een hoekje af en dat voel je in de webshop via taalgebruik, de kleuren en foto’s. Het is allesbehalve een droge webshop. Ik wil de afstand met de klanten op die manier verkleinen.”
Hoe zijn jullie doorheen de jaren geëvolueerd?
“Er zijn eigenlijk twee Mamzellen: eentje voor en eentje na corona. Voor corona waren we een heel ander bedrijf. We brachten toen de beleving thuis in de living van klanten tijdens home party’s. Na corona hebben we de focus volledig gelegd op e-commerce. De fysieke connectie mocht namelijk niet meer omwille van de pandemie. We zijn daardoor een heel ander type bedrijf geworden. Waardoor het soms aanvoelt alsof we weer een start-up zijn. Maar dan wel eentje met een community én met de nodige ervaring.”
Wat is het belang van duurzaamheid voor Mamzel?
“Vandaag de dag is duurzaamheid sowieso belangrijk. Maar wij zijn daar al van in het begin mee bezig. Dat gaat enerzijds over de personen achter de producten die we aanbieden. Dat zijn ook mensen met een hart voor hun zaak die iets willen teweegbrengen. Het is ons doel om duurzame relaties met hen op te bouwen én met onze klanten. Daarnaast zijn ook onze verpakkingen duurzaam. We recycleren dozen om onze producten in te verpakken en plakken er een sticker op met de boodschap ‘het is de inhoud die telt.’ Op die manier willen we mensen hiervan bewust maken. En een hele belangrijke tot slot is ons retourbeleid. Bij Mamzel kan je niet gratis retourneren. De klant betaalt daarvoor en snapt dat ook wel. We communiceren daar ook open over om zo bewustzijn te creëren.”
Mamzel is een Belgische webshop. Wat is de reden dat jullie voor zoveel mogelijk Belgische producten gaan?
“Ik vind het belangrijk om jonge Belgische ontwerpers een kans te geven. En onze klanten kennis te laten maken met dat jong talent. Bij elke nieuwe aanbieder denk ik: maken ze mij blij en gaan ze onze klanten blij maken?”
Waarom kiezen jullie voor bpost als partner?
“Wij werken al van in het begin heel bewust samen met bpost. Elk jaar challenge ik mezelf door ook naar andere pakjesbezorgers te kijken, maar ik blijf loyaal aan bpost. De belangrijkste reden hiervoor is hun nabijheid en menselijkheid. Ik kan hen bellen als er een probleem is, bijvoorbeeld als er een pakje verloren gegaan is. Je voelt dat we geen nummer voor hen zijn, we hebben een duurzame relatie. De persoon van bpost die de pakjes bij ons in het magazijn komt halen doet dat ook met de glimlach. En de postbode die de klant het pakje overhandigt is een gekend gezicht die hen ook als een blijmaker benadert. Bpost is bovendien ook bezig met hun ecologische voetafdruk en dat juich ik alleen maar toe. Ik geloof erin dat deze samenwerking nog jaren gaat duren.”
Ontdek hier alle initiatieven van bpost
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.