In tijden van klimaatdoelstellingen en rationeel energieverbruik breken we een lans om ook zuinig om te gaan met je reclameresources. Al te vaak komt een reclameboodschap terecht bij mensen die hoegenaamd geen boodschap hebben aan uw product. Maar wat kunt u eraan doen?
(1) Communiceer op maat
Er zijn maar weinig producten of diensten die iedereen aanspreken. Toiletpapier misschien? Maar dan nog is de vraag wie het aankoopt. De kracht van Direct Mail is dat het verregaand gepersonaliseerd kan worden. Zo kunt u uw doelgroep doelgericht overtuigen. Een paar cases:
Een stoere SUV is een populaire keuze als bedrijfswagen. Daarom stuurde Mitsubishi Motors een Direct Mail, van de hand van LDV United, aan bedrijfsleiders van kmo’s en aan zelfstandige ondernemers met de informatie dat de Outlander PHEV 100% fiscaal aftrekbaar is. Niet alleen nu, maar ook na de nieuwe wetgeving betreffende autofiscaliteit die in 2020 in voege gaat. Tegelijk werden de prospecten uitgenodigd om deze wagen te komen ontdekken bij de dichtstbijzijnde dealer, waarvan het adres natuurlijk op de brief prijkte.
Zeb heeft een klantenkaartsysteem als vele andere handelszaken. Maar Zeb gebruikt de klantendata om hun folders te personaliseren. Geef toe, het terugverdieneffect van een folder met vrouwenkleding die je aan een man stuurt, zal bijster laag zijn. Vrouwen (of mannen) die wel eens kleren kopen voor het hele gezin, krijgen dan weer wel een folder met daarin voor elk wat wils. Zeb speelt bovendien in op de soort merken dat de klant koopt. Zo krijgt de klant reclame op maat.
De internationale keten van optiekwinkels, Pearle, geruggesteund door BBDO, vulde zijn above-the-line-communicatie (radio, online) aan met een persoonlijke brief om nieuwe klanten aan te trekken. Het richtte zich op een sleutelmoment waarop mensen naar een nieuwe opticien zoeken, namelijk wanneer ze net verhuisd zijn. De hypergepersonaliseerde Direct Mail heette de nieuwe bewoners welkom met de voordelen van Pearle en een plannetje waar de dichtstbijzijnde vestiging was ten opzichte van hun nieuwe woonst.
(2) It’s the data, stupid
Een Direct Mail-campagne staat of valt met de kwaliteit van de adresgegevens. Niet iedereen heeft gedetailleerde gegevens over het aankoopgedrag van zijn klanten, zoals bij Zeb het geval is. En vaak wil u nieuwe prospecten over de streep trekken die unog niet kent. Mitsubishi Motorsloste dit op dankzij het dealernetwerk. Elk van de concessiehouders verzamelde kwalitatieve gegevens van bedrijven en zelfstandigen in de buurt.
Maar ook als u geen mensen over het hele land op locatie hebt, dan kunt u toch gericht communiceren. bpost biedt adverteerders adresbestanden op maat aan, met respect voor de strenge GDPR-regelgeving natuurlijk. De Audience Packs zijn voordelige kant-en-klare adreslijsten per sector die door data-experts samengesteld zijn. Maar u kunt ze ook verfijnen op geografische, socio-demografische of lifestyle-criteria.
Zo wist Pearle precies wie de weken voor hun mailing verhuisd was naar een nieuw adres in de buurt van een Pearlewinkel. Mitsubishi Motorsgebruikte dan weer een adreslijst van boekhouders, om ook hen te informeren dat de Outlander PHEV 100% fiscaal aftrekbaar is en blijft onder de nieuwe fiscaliteitsregels. Want aan wie vraagt een zaakvoerder of zelfstandige welke bedrijfsauto fiscaal het voordeligst is? Inderdaad.
(3) Kom creatief uit de hoek
Het juiste adres van de gewenste doelgroep is natuurlijk maar een deel van de uitdaging. U moet uw gedroomde prospect ook overtuigen om een Direct Mail te openen. Opvallen is daarbij de boodschap. Ook daar kunnen onze experts u bij helpen.
Mitsubishi Motors deed het met een knipoog naar de actualiteit. De autoconstructeur verstuurde ten tijde van de Panama Papers de informatie over de fiscaal voordelige SUV in een envelop die er als een officiële zending uitzag, met zegel en al, afkomstig uit Panama. Geen betere manier om de boodschap over te brengen dat het helemaal niet nodig was om naar een belastingparadijs te vluchten om fiscaal interessante voordelen te genieten.
Pearle maakte het nieuwe inwoners van de gemeente dan weer supergemakkelijk om langs te komen dankzij het gepersonaliseerde plannetje in hun Direct Mail. Ook Porsche zorgde voor gebruiksgemak in hun Direct Mail. Zij stuurden alle Porscheklanten in september een gepersonaliseerde mailing met een afbeelding van de eigen wagen en de verschillende winterkits op maat van het model. De klant hoefde enkel nog de QR-code van de gewenste optie te scannen om online te reserveren. De ideale manier om een overzicht te geven van de Porscheproducten en tegelijk bestellingen binnen te krijgen.
En hoe bereikt u uw prospecten?
bpost beschikt over GDPR-conforme informatie van meer dan 1 miljoen Belgische gezinnen, vb. hun hobby’s, aankoopgedrag, favoriete wagen, beroepssituatie, (ver)bouwplannen, enz. Neem een kijkje op bpost.be/data om adressenbestanden samen te stellen op maat van uw eigen sector en doelgroep.