1. Auto’s verkopen zoals 50 jaar geleden: een topresultaat voor Fiat
De lancering van de Fiat 124 Spider moest het merk bij een specifieke doelgroep op de kaart zetten. Niet eenvoudig aangezien de markt voor sportieve wagens zeer concurrentieel is. Fiat richtte zich op Generation Me: consumenten die een wagen puur voor zichzelf kopen en niet (meer) gebonden zijn aan praktische (gezins)omstandigheden. Die vrijheid past wonderwel met de Italiaanse cultuur van de jaren 60 en met de uitstraling van de iconische Fiat 124. Nostalgie is een sterke emotie en de doelgroep wordt gedreven door emotie om een nieuwe wagen te kopen. Daarom lanceerde Fiat zijn nieuwe 124 Spider zoals 50 jaar geleden. Letterlijk want om de wagen voor te stellen werd een replica gemaakt van een autotijdschrift uit de jaren 60. Het concept van deze Autogazzetta was bijzonder. In het eerste deel stond …. de exacte voorstelling van de Spider uit 1966. Inclusief fotografie en typografie. Het tweede deel was de presentatie van de 2017-versie. Dit bijzondere exemplaar zorgde uiteraard voor impact zodra het van de brievenbus in de huiskamer terechtkwam. Een echt collector’s item dat niemand durfde weggooien! Integendeel. Na de impact kwam de verkoop
- 40 Fiat 124 Spiders kregen een nieuwe eigenaar;
- Opmerkelijk was dat 20 mensen een ander model kochten na het bezoek;
- Samen goed voor ruim een miljoen omzet en een fraaie ROI!
2. Engelse humor overtuigt rijke Zwitsers om hun Duitse wagen vaarwel te zeggen.
Emil Frey is de Zwitserse verdeler van de prestigieuze Britse merken Jaguar en Landrover. In het rijke Zwitserland zijn de topmodellen van Duitse autobouwers veruit favoriet. De kracht van Direct Mail is dat je het heel lokaal kunt inzetten. Voor een autoverdeler is dat natuurlijk van groot belang omdat hij een specifiek werkgebied heeft. Emil Frey paste dit op een bijzondere manier toe. Het bedrijf schuimde parkeerplaatsen van bedrijven af in de regio op zoek naar de topmodellen van BMW, Audi en Mercedes. De nummerplaten werden genoteerd, de gegevens via de Zwitserse Autoindex opgevraagd en zo ontstond er een database op maat: eigenaars met een iets oudere wagen. De prospecten ontvingen een stijlvolle zwarte doos met daarin een potje groene verf en een penseel. Boodschap: om het ongeëvenaarde gevoel van een Engelse wagen te beleven, kunt u uw Duitse wagen in Brits racing green schilderen. Maar waarom zou u niet een proefrit maken? Humor in Direct Mail is een krachtig wapen. Emil Frey behaalde een mooi resultaat met deze ongewone aanpak, zowel qua lokale datacaptatie als creatieve insteek. 9% van de prospecten stapte in een Jaguar of Landrover en er allicht met een brede glimlach weer uit.
3. Porsche bereidt klanten voor op de winter via een gepersonaliseerde Direct Mail
Om de winter in alle rust tegemoet te treden, lanceerde Porsche in september een relationele marketingcampagne die erop gericht was om de zichtbaarheid van de Porsche-producten en de commercialisatie van de winterkits te verbeteren. Gedurende de hele maand september kreeg elke Porsche-klant een gepersonaliseerde mailing, met daarin een afbeelding van zijn eigen wagen en de mogelijke banden- en velgencombinaties die hij op erop kon zetten. Vervolgens stuurde de Direct Mailing de klanten via een QR-code naar de website. Dit digitale platform biedt een overzicht van de negen Porsche-modellen en al hun mogelijke personalisaties. In vier klikken kon de klant de combinatie selecteren die hij wenste en reserveerde hij zijn kit online. Vervolgens werd hij gecontacteerd door een Porsche-centrum naar keuze om de installatie zo snel mogelijk te plannen.
4. BMW verviervoudigt bezoekersaantal van zijn Open Deur met … een kwartet-spel
Hoe zorg je in een hyperconcurrentiële markt met constante productvernieuwing voor voldoende leads? BMW besloot zijn nieuwe gamma op een andere manier bij de consument te brengen. Wie verschillende modellen wil vergelijken, heeft behoefte aan twee dingen: overzicht en duidelijkheid. Beide kwamen samen in een bijzonder creatief idee: een spelkwartet. BMW stuurde via een doordachte segmentatie enkele kwartetkaarten van de nieuwe BMW-modellen naar klanten en prospecten. Op elke kaart stond een tech & spec beschrijving van een nieuw of vernieuwd model. De klant kon het volledige kwartet – en dus een overzicht van de volledige BMW-vloot – krijgen door een bezoek aan de dealer. Het thema lag perfect in lijn met het bekende communicatiethema van BMW: ‘Aus Freude am Spielen’. Het kwartetspel bleek een echt collector’s item én een uitstekende reden om de BMW-garage te bezoeken. Dat blijkt uit de stormloop tijdens de Open Dagen. Het bezoekersaantal lag 4x zo hoog als verwacht en het aantal informatieaanvragen was liefst 29% hoger dan bij de vorige actie.
5. Toys for boys: een Direct Mail die alleen werkt met je smartphone
De Audi TT beschikt over een virtuele cockpit. Dit besturingssysteem geeft het model extra allure ten opzichte van de concurrenten. Maar hoe laat je de prospect een virtuele cockpit zien en beleven in een brochure? Audi kwam met een interactieve uitvoering. Via bluetooth technologie navigeer je door de brochure. De cockpit van de Audi TT komt vervolgens op het scherm van je smartphone tot leven. Toys for boys maar magnifiek uitgevoerd. En een mooi bewijs dat papier en nieuwe technologie prima samengaan. Blijkbaar was de virtual cockpit een hit want Audi meldde trots ‘Der Audi-Konzern hat das erste Quartal 2015 erfolgreich abgeschlossen’
Profiteer hier van onze promo op de adressen van meer dan 210 000 prospecten die op zoek zijn naar een nieuwe wagen. En reserveer bovendien uw Direct Mail of Door-to-door campagne aan saloncondities!