Over de combinatie tussen offline en online is al heel wat inkt gevloeid, maar hoe doet u het concreet? Hoe genereert u online traffic met offline communicatie? Deze vijf creatieve cases helpen u op weg.
1 - Verwijs naar een promo die enkel online te verzilveren is
IKEA Family is een getrouwheidsprogramma van IKEA waarbij de leden ervan regelmatig voordelen, kortingen en speciale aanbiedingen ontvangen. IKEA ontdekte dat leden meer geneigd zijn om de voordelen te gebruiken wanneer ze ook af en toe een papieren Direct Mail kregen, in combinatie met de meer frequente e-mails. Op basis van dit inzicht bedacht het bureau Lida in de UK de ‘cross-stitched email’ voor de Zweedse meubelgigant. Dat was een gebreide en verbluffend mooie Direct Mail die eruitzag als een e-mail. Ze moedigde leden aan om hun gegevens te updaten op de website van IKEA Family en er tegelijkertijd een kortingsbon van £5 te verzilveren. De brief werd verstuurd naar 40.000 gezinnen.
Lees ook: Impactvolle 360° campagnes? De experten van MediaMarkt en Ethias tonen hoe
2 - Laat hen deelnemen aan een online wedstrijd, met niet te missen prijzen
Studieshop.be is een webshop waarin studenten en leraren schoolboeken kunnen aankopen. De adverteerder zocht naar een manier om frequenter in contact te komen met zijn klanten, bij voorkeur via zijn Facebookpagina. In samenwerking met het bureau Qualifio ontwikkelde het de wedstrijd ‘Jackpot’ waarmee vouchers van favoriete jongerenmerken zoals Kinepolis en MediaMarkt konden gewonnen worden. Om de wedstrijd te promoten gebruikte Studieshop.be zijn verpakkingsdozen die voor de gelegenheid in een nieuw en moderner jasje werden gestoken. Zowel op de dozen als via een flyer binnenin werden de studenten aangespoord om de website te bezoeken en daar deel te nemen aan de wedstrijd. Studieshop.be vroeg de jongeren ook zich te identificeren via Facebook, zijn pagina te liken en er een paar vragen te beantwoorden. Wie de campagne deelde met zijn Facebookvrienden kreeg overigens garantie op een prijs voor de wedstrijd. Studieshop verstuurde 50.000 dozen en ongeveer 10.000 jongeren namen deel aan de wedstrijd. Dat is een conversiepercentage van 20%. Verder deelde 38% van de deelnemers de wedstrijd op zijn Facebookpagina.
Lees ook: hoe inzichten uit neuromarketing u helpen uw mediamix te bepalen
3 - Herinner aan een item dat in de webshop op hen wacht
Een incentive geven aan twijfelende consumenten om tot aankoop over te gaan van zijn wenkbrauwproducten op zijn webshop. Dat was de briefing die het cosmeticamerk Benefit Cosmetics gaf aan Paperplanes. De adverteerder merkte dat een groot aantal bezoekers een hele tijd op de online shop vertoefden, maar niet vaak genoeg tot een aankoop overgingen. Ter gelegenheid van een uitbreiding van het gamma aan wenkbrauwproducten, besloot de adverteerder gepersonaliseerde Direct Mail te sturen naar bezoekers van zijn webshop. Daarin werd het product belicht waar de bezoeker het meest interesse in had. Als extra incentive stond er een unieke code in de Direct Mail die recht gaf op gratis verzending. Dankzij die code kon de adverteerder ook volgen wie er gebruikmaakte van de aanbieding. De aanpak wierp zijn vruchten af: halfweg de campagne zagen ze een stijging van 37% in de verkoop van wenkbrauwproducten.
4 - Zet aan tot een online send-to-a-friend actie
Hoe maakt u van uw merk een ‘talkable brand’ zonder een intrusieve reclamecampagne te hanteren? Dat was het doel van Kleenex met zijn ‘Beterschap’ actie in samenwerking met Mindshare. Het zakdoekjesmerk vroeg via social media en zijn website of de lezer iemand in zijn buurt kende die verkouden was. Die kon hij dan een Direct Mail met een gepersonaliseerde boodschap en foto sturen, vergezeld van een kortingsbon voor Kleenex Balsam en een staaltje van de zakdoekjes. In drie weken tijd kregen meer dan 32.000 mensen een uniek kaartje toegestuurd en ook op social media deed de actie de ronde. Kortom, Kleenex bereikte met een positieve actie een heel groot aantal potentiële klanten.
5 - Promoot online ‘freemium content’ offline
bpost wilde een tijdje geleden de kracht van zijn reclamemedium: In-Home Advertising (Direct Mail en huis-aan-huisfolders) laten ervaren door zijn kmo-prospecten. Daartoe lanceerde het de ‘Gazet’, een hypergepersonaliseerde folder waarbij de zaak van de kmo centraal stond. Extraatje was een verwijzing naar een online whitepaper, boordevol tips. Online ‘freemium’ content kan u dus ook perfect offline promoten. Ontdek de volledige case, inclusief personalisatietips hier .
Wilt u berekenen hoeveel gezinnen u kan bereiken met Paper Mail ? Alle info over reclame aan huis terugvinden ?