Paper Reach is een tool die ontstaan is uit de behoefte om betrouwbare en objectieve gegevens te verzamelen over het gedrag en de houding van de Belgen ten opzichte van wat er in hun brievenbus zit, en meer bepaald tegenover Direct Mail of Paper Mail. Deze tool biedt ook de mogelijkheid om de potentiële impact van Paper Mail campagnes te berekenen.
83% van de Belgen kijkt elke dag in hun brievenbus. Het is dan ook logisch dat printmedia nog steeds een uitgelezen plaats bezetten. Langer contact met de boodschappen, een eenvoudigere memorisatie en de valorisatie van het merk op kwalitatievere dragers zijn troeven die zowel de vakmensen in de communicatiesector als de consumenten waarderen. Over het gedrag van deze laatste groep en meer bepaald over hun emoties tegenover geadresseerde zendingen boog bpost media zich. In samenwerking met de ACC, de UBA en de UMA startte bpost media Paper Reach, een tool die alle vakmensen in de communicatiesector in staat stelt de potentiële impact van de verschillende papieren dragers te meten op basis van bepaalde sectoren en lezersprofielen.
Zoals Benjamin Wattiaux - Senior Expert Market Intelligence – uitlegt in een interview van 19 februari 2021, is Paper Reach gebaseerd op een onderzoek in twee fasen. Tijdens het eerste luik werden 4585 Belgen van 18 jaar en ouder gevraagd naar hun gewoonten en houding betreffende hun brievenbus als reclamemedium. Vervolgens werden 1119 consumenten geselecteerd om een dagboek bij te houden, waarin ze konden noteren wat ze gelezen en onthouden hadden, alsook de dragers en de boodschappen waarmee ze in contact waren gekomen. In 2020 werden 5500 Papers Mails geanalyseerd, ter bepaling van de parameters die aan de basis lagen van Paper Reach, zodat adverteerders, mediaplanners en reclamebureaus de impact van hun toekomstige Paper Mail-campagnes kunnen inschatten.
www.paper-reach.be is niet alleen gratis, het is bovendien erg eenvoudig te gebruiken. Het volstaat om een sector, een profiel en een sub-profiel in te geven om een resultaat te verkrijgen. In enkele clicks heeft u toegang tot de cijfers die de lange levensduur van Paper Mail staven. Leespercentage, gevoel bij ontvangst, reactiepercentage… het zijn allemaal parameters waarmee de vakmensen gefundeerde en doordachte keuzes kunnen maken betreffende de rol die geadresseerde reclamezendingen kunnen spelen in hun mediamix