Postkaarten blijven ook in dit digitale tijdperk het medium bij uitstek om een boodschap doelgericht bij de klant te krijgen. Niet alleen is het kostenefficiënt, het is ook makkelijk te maken en het proces van ontwikkeling tot in de brievenbus gaat relatief snel. Postkaarten zijn zowel goed voor klantenbinding als voor het activeren van promoties. In dit artikel geven we u een voorbeeld van allebei.
Klantenbinding
Claeyssens Optic verrast al 30 jaar lang hun klanten met een verjaardagkaart. Michel Claeyssens: “We dragen een goede service en opvolging van onze klanten hoog in het vaandel. Elke klant die hier buiten wandelt met een nieuwe bril, krijgt een tweetal maanden na aankoop een pasje in de brievenbus met daarop alle gegevens van de aankoop. Daarnaast laten we elk jaar 30.000 gepersonaliseerde verjaardagskaarten bezorgen via bpost.”
“Iemand een gelukkige verjaardag wensen is een erg menselijk concept. Het geeft ons de kans om onze klanten persoonlijk aan te spreken, zo voelen ze zich echt gewaardeerd. Bovendien valt een verjaardagskaart op, zeker in een tijdperk waar mailboxen dichtslibben met e-mails. En een kaart krijgt vaak een mooi plekje in huis. Op die manier worden uw klanten regelmatig aan uw zaak herinnerd.” “Onze klanten reageren heel positief. Onze verjaardagskaarten worden erg geapprecieerd. En met behulp van de barcodes op elke kaart, kunnen we de respons meten. Die barcode kunnen klanten namelijk komen inruilen voor een geschenkje. Het uitgelezen moment om een praatje te slaan en de relatie te onderhouden.”
Ontdek 6 tips voor een verjaardagskaart met impact
Promoties activeren
De concurrentie is moorden en reclame is overal. Maar uit onderzoek blijkt dat u met brievenbusreclame sterk de aandacht trekt én die langer kunt vasthouden. Zo ook met de postkaart natuurlijk, en dat heeft FNAC goed begrepen. Een postkaart valt op in de brievenbus omdat hij niet in een enveloppe zit én de ontvanger ziet de boodschap meteen. Een tastbaar aanbod is de stimulans om snel naar de winkel of webshop te gaan. Zo nodigde FNAC zijn leden uit met een postkaart. De klant kiest zijn voordeel zelf: 30% korting op een selectie productie, 10% korting op alles eng een cadeaukaart als je een bepaald bedrag besteedt.
Die cadeaukaart krijgt de klant pas als hij de postkaart tot in de winkel. Zo kan FNAC één op één de reacties meten én krijgt de postkaart extra waarde. En dat werpt zijn vruchten af. Maar liefst 57% van degenen die de postkaart hadden gelezen, kocht bij FNAC, of gaf aan dat op korte termijn te gaan doen.