De succesvolle drive to web-campagnes die verfshop Tintrio steevast voert tijdens de kerstperiode, bewijzen met verve (no pun intended) dat ook webshops baat hebben bij direct mail. Dankzij de gepersonaliseerde paper mail checker tilde de populaire online verfwinkel de campagneresultaten recent naar een nóg hoger niveau.
Offline campagnes aanwenden om je online aanbod te promoten, het is een beproefde tactiek. Tintrio, vroeger bekend onder de naam deverfwebshop, doet dat onder andere met een jaarlijks kerstkaartje. “Daarmee bedanken we onze huidige klanten, en via een promotiecode sporen we hen bovendien aan om nog eens een bestelling te plaatsen”, aldus eigenaar Pieter De Witte.
Direct mail centraal in campagne
Het postkaartje, met dus zowel een feestelijke als een commerciële boodschap, krijgt steevast een centrale rol in de kerstcampagne waar Tintrio intussen al een paar jaar mee uitpakt. “Het is in eerste instantie een offline campagne, die we verder ondersteunen via Google Ads en e-mails”, legt Pieter De Witte uit. “Op Google gaat het om retargeting naar het bestaande klantenbestand en het e-mailkanaal versterkt de printcampagne in twee fases.”
“Eén à twee weken na het uitsturen van de kerstkaartjes verzenden we een mailtje met de vraag of de post goed aangekomen is. Mocht de klant, om welke reden ook, het zich niet meer herinneren, dan bezorgen we hem of haar alsnog een digitale kortingscode. Wanneer het einde van de geldigheidsduur dichterbij komt, e-mailen we een reminder om de promotie op tijd te benutten. Het is erg positief dat veel klanten ons kaartje bijhouden, maar een herinnering via een ondersteunend digitaal kanaal kan nooit kwaad.”
Paper mail checker
Voor de drive to web-campagne van 2022 besloot Tintrio – toen nog deverfwebshop – in te zetten op de paper mail checker van bpost. Daarbij neemt een team bpost-experts de campagne grondig onder de loep, en dat vanuit het perspectief van de consument. Door het concept, het format, de content en de lay-out van de direct mailing op voorhand te evalueren, kunnen de experts een aantal gepersonaliseerde suggesties op een rijtje zetten om de campagne te optimaliseren.
Die assistentie op maat kon Pieter De Witte en zijn collega’s duidelijk bekoren. “De mensen van bpost hebben natuurlijk erg veel ervaring met het versturen van dergelijke mailings. Op basis van die expertise konden ze ons kerstkaartje doorlichten en een aantal zeer nuttige tips geven om de campagne te verbeteren. Zo gaven ze ons bijvoorbeeld de raad om de geldigheidsduur wat in te korten.”
Hoog conversiepercentage
Aangezien de actie tot juni 2023 liep en de webshop enkele maanden eerder naast een naamsverandering ook een platformswitch kende, is het moeilijk om concrete bezoekersaantallen te rapporteren. “Wel kan ik meegeven dat het conversiepercentage maar liefst 6 à 7% bedroeg. In vergelijking met andere campagnes is dat een zeer straf resultaat. We mogen dus echt spreken van een succes.”
"Een conversiepercentage maar liefst 6 à 7% .
In vergelijking met andere campagnes
is dat een zeer straf resultaat."
Met de kerstcampagne van 2023, die op dit moment nog loopt, koos Tintrio voor dezelfde aanpak. En ook volgend jaar mogen de trouwe klanten van de verfspecialist een gelijkaardig kerstkaartje in de bus verwachten. “Misschien laten we dan wel opnieuw een controle uitvoeren via de paper mail checker”, klinkt het bij De Witte. “Het is toch erg waardevol om bevestiging of goede raad te krijgen van mensen die exact weten waar het om draait bij zo’n mailing.”