Nathalie Dumortier en Yolande Rutazibwa stelden vast dat producten niet volledig tot hun recht kwamen in de Belgische e-commerce. Daarom richtten ze in 2019 studio360 op. De studio is gespecialiseerd in product- en packshots. De helft van hun klanten is actief in de modewereld, de andere helft werkt in zeer uiteenlopende sectoren. Maar voor elke klant geldt één constante: het product staat altijd centraal in de foto’s en video’s die studio360 maakt.
“We hebben vijf studio’s met elk een andere afmeting. De kleinste gebruiken we voor juwelen en de grootste voor een model”, legt Yolande uit. “De klant bezorgt ons zijn producten en wij zorgen voor de volledige afhandeling van a tot z. Ons all-in-one systeem is door software gestuurd. Eenmaal we een template voor een klant hebben gemaakt, kunnen we deze telkens opnieuw gebruiken. Zo zijn alle beelden mooi coherent. De prijzen starten aan vijftien euro per packshot.”
Verkoop + 37%, retourzendingen -22%
Voor een webshop leveren beelden van hoge kwaliteit vele voordelen op. Nathalie Dumortier: “Hoe gedetailleerder de beelden, hoe beter de online shopervaring overeenstemt met die in de winkel. Daarom fotograferen we de producten vanuit elke hoek, in verschillende kleuren, op een model enz. Dankzij gedetailleerde professionele foto’s en video’s stijgt de verkoop gemiddeld met 37 procent, terwijl het aantal retourzendingen met 22 procent daalt.” “Productomschrijvingen en klantenreviews zijn zeker belangrijk, maar productfoto’s en -video’s hebben een onverwacht voordeel: onze hersenen verwerken beelden namelijk 60.000 keer sneller dan tekst. Bovendien toont onderzoek aan dat realistische beelden op een onbewuste manier de geloofwaardigheid, de professionaliteit en het vertrouwen een boost geven.”
Dankzij studio360 wint de klant tijd en kan hij rekenen op een coherente kwaliteit. “Het is bijvoorbeeld heel moeilijk om zelf foto’s te maken onder een bepaalde belichting. En nog ingewikkelder is het om deze setting tot in de details na te bootsen voor een nieuwe collectie”, benadrukt Yolande.
De juiste combinatie van tekst, foto en video
Om producten in een webshop perfect tot hun recht te laten komen, raden Yolande en Nathalie merken aan om tekst, foto en video te combineren. Zo geef je de consument zo veel mogelijk informatie over je product. ‘De klant moet zo lang mogelijk op een pagina blijven’, legt Nathalie uit. ‘Daarom is het heel belangrijk om, indien het product zich hiervoor leent, een maximum aan details te tonen in de beelden (foto en video). Video’s zitten duidelijk in de lift. Toen we drie jaar geleden startten, vroegen klanten bijna nooit een video.’ studio360 raadt klanten ook aan packshots niet alleen voor hun webshop te gebruiken, maar ook op marketplaces, sociale media enz.
Wil je graag meer van dit soort artikels van bpost lezen?
Je ontdekt ze in editie 18 van ons inspiratiemagazine Sparkle.
Maak kennis met Sparkle >
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.