Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Karin Enzlin
31 januari 2022 - 3 Minuten leestijd

We kunnen er niet meer onderuit: e-commerce is de toekomst. De levering van pakjes en het gebruik van Afhaalpunten zat al duidelijk in de lift voor 2020, maar door de covidpandemie heeft dit marktsegment een ongeziene boost gekend – ook in België. bpost zet dan ook hoog in op hun netwerk van Afhaalpunten voor het gebruiksgemak maar ook om de duurzaamheid te verhogen van het leveren en ophalen van pakjes. E-commerce en duurzaamheid zijn prima te combineren bevestigt ook Karin Enzlin, director out-of-home solutions bij bpost.

 

Afhaalpunt

 

Dag Karin. Wat is precies jouw rol binnen bpost?

Ik ontwikkel de strategische visie voor alles wat met Pakjesautomaten en andere Afhaalpunten te maken heeft. We evalueren samen met het team hoe we internationale trends kunnen vertalen naar de Belgische markt en bekijken welke diensten en producten we nog verder willen ontwikkelen. Zo testen we momenteel een nieuwe dienst waar lokale handelaren eveneens gebruik kunnen maken van onze Pakjesautomaten om er na openingstijd pakjes in te deponeren die de consument direct uit de automaat kan ophalen.

 

E-commerce is de laatste jaren enorm toegenomen, gesteund door Covid. Welke uitdagingen zijn daaraan gekoppeld voor bpost?

We zien inderdaad een enorme groei. Vandaag heeft 91% van de Belgen ooit al eens iets online gekocht, tegenover 86% in 2018. De coronacrisis heeft er zo voor gezorgd dat we 3 à 4 jaar hebben ingehaald. Positief nieuws, maar die enorme groei zorgt uiteraard wel voor een capaciteits- en logistiek probleem. Daarbij komt dan nog de enorme druk op het milieu: 85% van de consumenten kiest voor thuisbezorging, met als resultaat heel wat busjes die door dezelfde straten rijden. Die ecologische voetafdruk kan deels verkleind worden door die voertuigen te vervangen door elektrische modellen, maar het probleem gaat ook verder dan louter de CO2-uitstoot – denk aan de maatschappelijke kost door ongevallen, geluidsoverlast, files, ... En toch hoeft online shoppen niet noodzakelijk slechter te zijn voor het milieu. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de voetafdruk van schoenen die je online bij een Belgische webshop koopt tot 5 keer kleiner is dan wanneer je die schoenen fysiek bij de retailer zou kopen.

 

Ligt de consument eigenlijk wel wakker van het milieu?

De belangrijkste driver blijft convenience - gemak - maar we merken toch meer en meer het ecologisch bewustzijn bij de consument en dan vooral bij jongeren tussen 18 en 34 jaar. Zij werken nu al zeer graag met onze Pakjesautomaten, niet alleen omdat het gemakkelijk is, maar ook vanwege het milieuaspect. Uiteindelijk komt het erop neer dat we allemaal een rol te spelen hebben in dit verhaal: consumenten kunnen een verschil maken in hun keuzes, e-retailers kunnen ecologische opties opnemen in hun checkout en bpost kan ondersteunen en informeren.

 

Welke voordelen bieden de Afhaalpunten voor retailers?

Afhaalpunten integreren in de checkoutprocedure is een heel eenvoudige manier om een duurzamere levering aan te bieden. Zo kan je bijvoorbeeld de consument overtuigen om te kiezen voor een Afhaalpunt door te melden dat het altijd dichtbij is en voor gemiddeld 30% minder uitstoot zorgt of dat de automaat 24/7 beschikbaar is. Bovendien heeft het ook een positief effect op de klanttevredenheid. Consumenten waarderen de keuze tussen verschillende leveringsopties. Tevreden klanten verlaten minder snel hun winkelwagentje en komen ook sneller terug, wat uiteindelijk leidt tot een verhoogde omzet. Leveringen aan Afhaalpunten zijn tenslotte ook goedkoper dan thuisleveringen, aangezien bpost de pakjes kan bundelen. Deze tijdswinst rekenen we door naar de retailers.

 

Pakjesautomaat

 

De consument is dus al overtuigd van de voordelen van Afhaalpunten?

Meer en meer consumenten kiezen voor het gemak van Pakjesautomaten en andere Afhaalpunten. Recent marktonderzoek heeft aangetoond dat consumenten vooral opkijken tegen het thuis zitten wachten en dat ze bang zijn voor gemiste leveringen. Die stress nemen we volledig weg door mensen de vrijheid te geven om zelf te kiezen wanneer ze hun pakje ophalen. Daarnaast speelt opnieuw het ecologische element: Afhaalpunten zorgen voor een kleinere voetafdruk. Doordat de Afhaalpunten zich op strategische locaties bevinden – en er zo altijd een dichtbij is - kan bpost de leveringen bundelen en kunnen consumenten hun pakjes vaak te voet of met de fiets ophalen, of met de auto op weg naar een andere afspraak. Dat kan de CO2 uitstoot tot 90% verkleinen in vergelijking met thuislevering.

 

Dat is makkelijk voor te stellen in een grote stad, maar geldt dat ook in rurale gebieden?

Ja hoor, ook daar werken we aan een grotere aanwezigheid en flexibiliteit vandaag en de komende jaren. 95% van de bevolking kan op dit moment bpost bereiken binnen een straal van 5 km, en 98% van de bevolking binnen een straal van 10 km. Dat maakt dat bpost als enige een fijnmazig netwerk kan aanbieden waarmee alle consumenten gebaat zijn, terwijl andere spelers zich vrijwel enkel concentreren op de grote steden.

 

Hoe ziet de toekomst eruit voor bpost als het op pakjes aankomt?

Volgend jaar gaan we 250 nieuwe Pakjesautomaten en 100 à 250 PakjesPunten bijzetten in België. We blijven investeren in Afhaalpunten om zo nog dichter bij de consument te zijn en de kans te vergroten dat die resoluut voor het gebruiksgemak van Afhaalpunten kiest. Ons objectief op lange termijn is dat iedere consument op maximum 5 minuten wandelen of fietsen een locatie kan bereiken. Tegen 2025 willen we ons netwerk van Pakjesautomaten en andere Afhaalpunten verdrievoudigen. Met dit ambitieuze plan verzekeren we onze unieke positie in België waarbij gemak en duurzaamheid hand in hand gaan.

 

Meer weten over de verzendoplossingen en leveringsmethodes van bpost voor uw bedrijf ? Lees er hier alles over>

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Duurzaam, bpost product
“Duurzame e-business en klantentevredenheid gaan hand in hand”
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
6 juni 2024
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
Duurzaam, bpost product, Digitaal
Een pakje én niet thuis? Geen briefje meer in je bus.
No more note in your letterbox in case of absence, but a digital message on your mobile device.
15 januari 2024
No more note in your letterbox in case of absence, but a digital message on your mobile device.
Duurzaam, Tips, bpost product
Gebruik jij het CO2-neutraal label al?
CO2 neutral delivery of your mailings and parcels in Belgium
20 november 2023
- 3 Minuten leestijd
CO2 neutral delivery of your mailings and parcels in Belgium
Duurzaam, bpost product, Gids
[ White Paper ] Ontdek hoe je emissievrij pakjes kan leveren?
How to deliver emission-free parcels in Belgium
19 oktober 2023
- 2 Minuten leestijd
How to deliver emission-free parcels in Belgium
Duurzaam, E-commerce, Internationaal
Nieuwe duurzaamheidslabels voor pakjes naar Frankrijk en Italië
Duurzaamheidslabels
3 mei 2023
- 3 Minuten leestijd
Duurzaamheidslabels