bpost test samen met Torfs, AS Adventure en Damart de haalbaarheid van herbruikbare verpakkingen voor online bestelde pakjes uit. We gingen luisteren bij Toon Torfs, Innovatie- en Duurzaamheidsmanager bij Torfs. Hij is alvast enthousiast over de eerste resultaten.
Duurzaam werken is ook voor je e-commerce bedrijf een uitdaging. Met elk pakje dat je verzendt gaat er onvermijdelijk een hoeveelheid wegwerpverpakking de deur uit. Je kan dat beperken door recycleerbare of gerecycleerde materialen te gebruiken of de maat van de verpakking maximaal af te stemmen op de inhoud zodat je geen lucht vervoert. Maar wat als je met verpakkingen zou kunnen werken die tot 100 maal herbruikbaar zijn? Interessante piste. bpost zette een pilootproject op samen met Torfs, AS Adventure en Damart. Toon Torfs vertelde ons meer over het verloop en resultaten voor de webshop van Torfs
Waarom liepen jullie warm voor dit pilootproject?
‘Duurzaamheid is voor Torfs belangrijk’, legt Toon uit, ‘we nemen op dat vlak al heel wat initiatieven en hebben bovendien als doelstelling om tegen 2025 klimaatneutraal te zijn. Met het invoeren van herbruikbare verpakkingen gaan we niet meteen tonnen CO2 besparen, maar ook met kleine milieu-inspanningen kunnen we een verschil maken. We voorkomen afval door te besparen op kartonnen wegwerpverpakkingen, en dat zonder al te drastisch te moeten ingrijpen op onze manier van werken.’
Tot 100 keer hergebruiken, hoe werkt dat?
bpost werkt voor het pilootproject samen met Hipli die 2 soorten verpakkingen voorziet. Klanten die een pakje in een herbruikbare verpakking ontvangen kunnen die in een Rode Brievenbus steken, naar een Postpunt of Postkantoor brengen of afgeven bij een filiaal van de deelnemende retailers. Alles gaat naar een beschutte werkplaats waar ze gereinigd worden – een mooi voorbeeld van social sustainability. Daarna gaan de verpakkingen terug naar de retailers. Dat kan dan tot 100 keer gebeuren … tel uit de besparing!
Hoe hebben jullie dat operationeel aangepakt bij Torfs?
‘In ons logistiek centrum hebben we één inpaktafel gereserveerd voor het versturen van pakjes met herbruikbare verpakkingen. Dit was niet zo complex om te integreren in de logistieke flow, en het merendeel van onze producten – schoenen en kledij – past in één van de 2 soorten zakken die bpost voor dit pilootproject voorzag. Operationeel was het dus haalbaar, en we merken dat het verpakken ongeveer evenveel tijd kost als in onze ‘gewone’ verpakkingseenheid, dus dat is positief’, besluit Toon.
En wat zeggen jullie klanten over dit initiatief?
‘Op onze klantenbevraging heeft 10% van de bevraagden geantwoord, dat is een hoge score voor een bevraging. Maar liefst 97% van de respondenten vindt het een goed idee om herbruikbare verpakkingen te gebruiken. Bovendien heeft 84% van de bevraagden de verpakking – via een van de mogelijke kanalen – teruggestuurd. Het merendeel van wie het nog niet had teruggestuurd, gaf aan het nog van plan te zijn. De helft van de bevraagden zou bovendien bereid zijn statiegeld te betalen voor een herbruikbare verpakking. Klanten blijken dit soort innovaties dus te appreciëren.’
Dus, binnenkort enkel nog herbruikbare verpakkingen bij Torfs?
‘Niet té snel! Na het afsluiten van dit pilootproject gaan we de resultaten en reacties maar ook de ‘lessons learned’ en uitdagingen onder de loep nemen. Daarnaast moeten we natuurlijk ook nog kijken naar het grotere plaatje, want wij zijn niet de enige partij in het verhaal. bpost is de initiatiefnemer van dit project, en dan is er ook de partij die de verpakkingen produceert, reinigt, én de klanten natuurlijk. Het is denkbaar dat we na het pilootproject eerst nog een aantal testen zullen uitvoeren met grotere volumes. Maar wat we tot nu toe zien stemt ons alvast positief!’
Zijn herbruikbare verpakkingen haalbaar voor alle online retailers?
‘Goede vraag. Bij Torfs gaat het meestal om schoendozen of kledij, vaak gelijkaardige formaten. Retailers met grote producten, meer variatie in productafmetingen of breekbare producten, hebben daarom wellicht meer soorten verpakking nodig, dat kan een uitdaging zijn. Kleinere retailers hebben misschien minder tijd om zoiets te implementeren voor de beperktere volumes die ze verkopen? Anderzijds kan het voor kleinere speciaalzaken een troef zijn om met herbruikbare verpakkingen uit te pakken, en daarmee terecht hun duurzaam imago in de verf te zetten. Er is volgens mij best een groot klantensegment dat daar gevoelig voor is.’
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.