Duurzaamheid, dat is meer dan enkel aandacht hebben voor de ecologische voetafdruk van je bedrijf. Dat is de mening van Philip Mol, Head of Sustainability bij bpost group. In ons inspiratiemagazine Sparkle vertelt hij hoe duurzaamheid bij bpost vertaald wordt naar drie niveaus, de 3 P’s: people, planet, profit.
Voor Philip Mol heeft duurzaamheid niet alleen een ecologisch, maar ook een sociaal karakter. “Als bedrijf dien je jezelf de vraag te stellen: Hoe kan je een verschil maken voor je klanten, voor je medewerkers en in de maatschappij?”, vertelt hij hierover in Sparkle magazine. Deze bredere visie zorgt ervoor dat bpost vandaag al inzet op een meer duurzame aanpak op drie verschillende vlakken: people, planet, profit.
People: als duurzame werkgever
bpost heeft 26.000 mensen in dienst en is daarmee de grootste werkgever van ons land. Inclusiviteit is één van de kernwoorden van ons personeelsbeleid. “We willen een afspiegeling zijn van de Belgische bevolking,” zegt Philip Mol hierover. “We maken geen onderscheid in afkomst, geslacht, geloofsovertuigingen, huidskleur … We willen kansen geven aan mensen die moeilijk toegang krijgen tot de arbeidsmarkt. Bij bpost krijgen laaggeschoolden een contract van onbepaalde duur, wat heel belangrijk is om een huis te kunnen huren of kopen. Sommige collega’s leren zelfs autorijden bij ons.”
Planet: met duurzame leveringen
Het is niet omdat we bij bpost een bredere kijk hebben op duurzaamheid, dat we minder inzetten op het ecologische aspect. Integendeel, het is onze ambitie om tegen 2030 de zogenaamde “laatste kilometer-leveringen” (de leveringen tussen onze depots en de plaats waar de klant zijn pakje graag geleverd ziet) volledig CO2-neutraal te maken. De Ecozones in de centrumsteden zijn daar op vandaag al een goed voorbeeld van. ”Het emissievrij leveren is in 2020 gestart in Ecozone Mechelen,” vertelt Philip Mol. “In postcode 2800 wordt geen enkele brief, krant of pakje geleverd door een voertuig met verbrandingsmotor. Het is een succes, dankzij de goede samenwerking met de stad, het dichte netwerk van Pakjesautomaten of Afhaalpunten én de inwoners van Mechelen die de Ecozone mee omarmen. De CO2 die we nog niet kunnen vermijden, compenseren we met onze steun aan een Gold Standard-gecertificeerd project.”
Profit: als duurzaam economisch bedrijf
Bij bpost geloven we dat je als bedrijf duurzaam kan zijn en tegelijk ook kan streven naar meer economische groei. Volgens Philip Mol zijn geld en duurzaamheid dan ook geen tegengestelden: “Geld brengt mensen en bedrijven in beweging.” Dat geld een stimulans kan zijn om op verschillende vlakken naar meer duurzaamheid te streven, zie je bijvoorbeeld ook terug in het salarisbeleid van bpost. “We bekijken hoe we in de verloning van managers duurzame ESG-componenten over milieu, maatschappij en governance kunnen inbrengen zodat ons management duidelijk weet dat het hierin verantwoordelijkheid moet nemen.”
Wil je graag het volledige interview met Philip Mol over de duurzaamheidsstrategie van bpost lezen? Je ontdekt het in editie 17 van ons inspiratiemagazine Sparkle. Maak kennis met Sparkle >
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.