Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0319_Leveringswijze_A_720x552px.jpg
28 maart 2019 - 2 Minuten leestijd

De ‘key to success’ in e-commerce is ‘convenience’, het gebruiksgemak voor de klant. Eén van de aspecten die het gebruiksgemak – en ook de tevredenheid - van de online consument sterk beïnvloeden, is het aanbieden van meerdere leveringsmethodes.

 

Header delivery methods.png

 

Maar liefst 60% van de online consumenten geeft aan dat ze een andere webshop zouden kiezen als de leveringsmethodes daar beter op hun noden afgestemd zijn. U doet er dus goed aan om zoveel mogelijk verschillende opties aan te bieden. bpost biedt een breed scala aan leveringsmogelijkheden en bezorgt de klant zo zijn pakje waar en wanneer hij dat wil.

 

Mogelijkheid 1: levering aan de deur

In België verkiest tot 75% van de online shoppers dat hun pakje aan huis wordt geleverd. Vooral in landelijke gebieden is deze leveringsmethode populair, aangezien daar iets minder afhaalpunten zijn. Bovendien kunnen klanten via het ‘Mijn Voorkeuren’-platform aangeven wat er met hun pakje moet gebeuren als ze niet thuis zijn op het moment van de levering.

 

Kenmerken van deze leveringsmethode: 
  • Levering van maandag tot vrijdag, tussen 8u en 17u (indien gewenst ook op zaterdag)
  • Standaardlevering de volgende werkdag
  • Tot 30 kg (tot 150 kg met bpack XL)
Extra voordelen voor de klant:
  • Het pakje wordt geleverd waar de klant het wil: thuis, op het werk of, op vraag van de klant, bij een buur of op een veilige plaats rond het huis
  • De pakjes worden geleverd door een vertrouwde postbode, die de klant in zijn eigen taal aanspreekt

 

Mogelijkheid 2: levering in een afhaalpunt (postkantoor of postpunt)

bpost heeft een netwerk van meer dan 2300 afhaalpunten in België. Concreet wil dit zeggen dat elke Belg zich maximaal 6 minuten moet verplaatsen om een afhaalpunt te bereiken: max. 400 m wandelen in grote steden, max. 1,2 km fietsen in kleinere steden en max. 5 km rijden met de auto in landelijke gebieden. Omwille van de ruime openingsuren en de nabijheid is dit ook één van de favoriete leveringsmethode van Belgische online shoppers.

 

Kenmerken van deze leveringsmethode:
  • Standaardlevering de volgende werkdag, voor 13 u (op zaterdagen voor 11 u)
  • Het pakje blijft twee weken beschikbaar in het afhaalpunt
  • Tot 30 kg
Extra voordelen voor de klant:
  • Het pakje wordt geleverd in het favoriete afhaalpunt van de klant
  • Afhalen kan van maandag tot zondag, afhankelijk van de openingsuren van het gekozen afhaalpunt

 

Mogelijkheid 3: levering in een pakjesautomaat

Vooral jonge shoppers kiezen ervoor om hun pakjes te laten leveren in een pakjesautomaat. Afhalen of retourneren neemt slechts enkele seconden in beslag en vaak is het ook mogelijk om vlakbij te parkeren. Momenteel staan er 180 pakjesautomaten verspreid over het land, maar door de toenemende populariteit, zal dat aantal in de nabije toekomst snel stijgen.

 

Kenmerken van deze leveringsmethode:
  • Standaardlevering de volgende werkdag
  • Het pakje blijft 5 dagen beschikbaar in de pakjesautomaat
  • Pakjes tot 30 kg met een maximale grootte van 32 x 43 x 58 cm
Extra voordelen voor de klant:
  • De pakjesautomaten zijn meestal 24/7 beschikbaar, het hele jaar door
  • De eenvoudigste methode om pakjes af te halen, te verzenden of te retourneren

 

Mogelijkheid 4: levering in één van uw winkels met Click & Collect

Click & Collect is dé manier om uw online klanten naar uw fysieke winkels te leiden. U kunt klanten die in uw winkel hun pakje komen afhalen, advies geven over het gebruik ervan – wat de klantentevredenheid ten goede komt. Daarnaast heeft deze leveringsmethode ook een impact op uw verkoop: 25 tot 40% van de online klanten doet ook nog een extra aankoop als ze hun pakjes komen oppikken.

 

Kenmerken van deze leveringsmethode:
  • Standaardlevering de volgende werkdag (ook mogelijk op zaterdag)
  • Tot 30 kg
Extra voordelen voor de klant:
  • Klanten zijn zeker dat het item dat ze willen, in de winkel beschikbaar is
  • Indien gewenst kan de klant zijn aankoop meteen ruilen of retourneren

 

Online winkels die meerdere leveringsmethodes aanbieden, krijgen standaard een hogere NPS-rating voor de levering. bpost helpt u graag om uw NPS te verhogen!

 

Integreer de mogelijke leveringsmethodes eenvoudig in uw webshop met de Shipping Manager of contacteer onze experten voor een oplossing op maat!

 

Wist u dat, welke bpost-levering u ook kiest, u steeds kan genieten van deze voordelen?

  • Online Track & Trace

  • Standaard schadevergoeding

  • Duidelijke communicatie naar de klant

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Klantendienst, Logistiek
Nieuwe wet: webshops moeten minstens twee leveringsopties aanbieden
parcel locker bpost
22 augustus 2024
- 3 Minuten leestijd
parcel locker bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
Feestwebshop Studio Lala heeft zijn logistieke zaakjes goed op orde
Studio Lala Party items
22 augustus 2024
- 5 Minuten leestijd
Studio Lala Party items
E-commerce, Internationaal, Logistiek
Plutosport (NL) kiest voor de logistieke nummer één van België
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
BBODY, deelt haar gezonde kijk op de nieuwe pakjesophaling
Recurrent Collect-All-In used by BBody
12 juni 2024
Recurrent Collect-All-In used by BBody
Logistiek, Klantendienst, E-commerce
Pazzox vertelt hoe een vertrouwde carrier een positieve aankoopbeleving inleidt
online pharmacy Pazzox
13 maart 2024
online pharmacy Pazzox