Duurzaamheid is een hot topic, en dat is ook zo in de wereld van de online verkoop. Trendwatchers beschouwen streven naar meer duurzaamheid zelfs de e-commerce-trend van het komende jaar. Een belangrijke onderdeel van duurzame e-commerce is de verpakking waarin je jouw producten verzendt. Maar, hoe pak je duurzaam verpakken concreet aan? We zetten enkele tips voor je op een rijtje.
Uit eigen onderzoek is gebleken dat 90% van de Belgische consumenten het redelijk tot heel belangrijk vindt dat hun pakjes duurzaam geleverd worden. Duurzaamheid en ervaring spelen een belangrijke rol in hun beslissingen en gedrag online. Duurzaam verpakken kan beide belangrijke elementen dan ook mooi combineren. Want een duurzame verpakking hoeft zeker niet saai of minder mooi te zijn.
Webshops die kiezen voor duurzaam verpakken, versturen online bestellingen in verpakkingen die een zo klein mogelijke impact op het milieu hebben, maar die toch stevig genoeg zijn om de inhoud voldoende te beschermen. Met onderstaande verpakkingstips zet je makkelijk zelf de stap naar een meer duurzame e-commerce.
1. Kies voor de juiste materialen
Duurzame verpakkingen zijn logischerwijs gemaakt uit duurzame materialen. Dit zijn materialen waarvan de productie weinig grondstoffen vraagt en zo weinig mogelijk impact hebben op het milieu. Denk aan verpakkingen die gemaakt zijn van gerecycleerd materiaal en die op zich ook weer makkelijk recycleerbaar zijn. Wist je dat voor het maken van karton, oud papier en karton een van de belangrijkste grondstoffen zijn? Dat karton dan ook een betere keuze is dan plastic, hoeven we je niet uit te leggen, maar kies hier ook voor karton met een FSC®- of PEFC™-keurmerk.
2. Denk verder dan de levering
Een duurzame verpakking kan meerdere keren gebruikt worden. Je klant kan een hersluitbare doos opnieuw gebruiken om pakjes te retourneren of zelf tweedehands spullen te verzenden. Als de verpakking niet meer opnieuw kan gebruikt worden of de klant heeft ze niet meer nodig, zorg er dan voor dat een klant je verpakking makkelijk kan recycleren. Zo kunnen reststoffen weer volledig opnieuw worden ingezet en werken we ook samen aan een circulaire economie.
3. Verzend enkel de bestelling
Consumenten hebben stilaan een hekel aan kleine bestellingen in veel te grote dozen. Kies dus voor een verpakking op maat van de inhoud en vermijd dat je te veel lucht verstuurt. Wist je dat een e-commerce pakje gemiddeld 40% lucht bevat? Dat wil zeggen dat een vrachtwagen die pakjes vervoert eigenlijk 40% lucht vervoert. De beste manier om dit te vermijden is werken met een verpakkingsmachine die de dozen vouwt rond je producten. Heb je die zelf niet dan kan onze partner Active Ants je hier mee helpen.
Ook dozen in dozen verzenden is not done. Zit het product dat je verkoopt sowieso al stevig ingepakt? Dan hoef je het niet nog eens in een branded verpakking naar je klant te sturen, maar kan je met je branding op het verzendetiket of een sticker ook je marketing blijven voeren zonder extra verpakkingen.
4. Vul slim op
Om de inhoud van je verpakking te beschermen tijdens het leveringsproces, is het vaak noodzakelijk om de doos op te vullen. Kies ook bij je opvulmateriaal voor een duurzaam alternatief. Laat alle oplossingen die uit plastic bestaan links liggen en vul je dozen met biologisch afbreekbare chips of plantaardig vulmateriaal gemaakt van zetmeel, bamboe, of zeewier. Ze zijn misschien niet om op te eten, maar ze zijn prima composteerbaar met een minimale ecologische voetafdruk.
5. Durf hergebruiken
Je hoeft niet voor elke verzending een nieuwe verpakking te gebruiken. Heb je een retourzending ontvangen in een doos die nog in perfecte staat is? Gebruik deze dan opnieuw. Je kan je gebruikte verpakkingen eventueel opfleuren met recycleerbare stickers of een persoonlijke boodschap aan het pakje toevoegen. Zijn je dozen niet meer stevig genoeg om ze als verpakking te gebruiken? Met een kartonshredder tover je ze om in het ideale opvulmateriaal. Er worden ook testen gelanceerd met herbruikbare, duurzame verzendzakken, die na gebruik teruggestuurd kunnen worden. Eens gereinigd en nagekeken kunnen ze opnieuw gebruikt worden. Tot wel 100 keer…
Bpost heeft al heel wat initiatieven om e-commerce meer duurzaam te maken, waaronder een gamma van duurzame verpakkingen. Deze zijn gemaakt van 79 tot 100% gerecycleerd materiaal.
Klaar om samen met ons e-commerce duurzamer te maken? Ontdek onze duurzame verpakkingen >
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.