Consumenten zijn zich steeds beter bewust van hun ecologische voetafdruk en gaan op zoek naar meer duurzame alternatieven, ook op het vlak van e-commerce. Maar wat is dat eigenlijk, duurzaamheid? En wat kan je als webshop doen om op een meer duurzame manier te werken?
Duurzaamheid. Het is een woord waar veel bedrijven en organisaties de mond van vol hebben. Het is een breed begrip dat op vele manieren kan geïnterpreteerd worden. Binnen e-commerce betekent duurzaamheid dat je als webshop op zoek gaat naar een manier om je voetafdruk en de impact op het milieu te verkleinen. Maar hoe pak je dit concreet aan?
Focus op leveringsmethodes
E-commerce brengt onlosmakelijk extra transport met zich mee. Om de impact op het milieu zo klein mogelijk te houden, is het belangrijk om te bekijken hoe het leveren van bestellingen duurzamer kan worden. Door ook leveringen in Pakjesautomaten en Afhaalpunten aan te bieden, vermijd je dat de leverancier een tweede keer moet langskomen. Bovendien bied je je klant een grotere flexibiliteit en meer duidelijkheid : hij weet exact wanneer zijn pakje beschikbaar is in een Afhaalpunt in de buurt en pikt het op wanneer hem dat best past.
Focus op verpakkingen
Ook op het vlak van verpakkingen kan er voor een meer duurzame aanpak gekozen worden. De meest voor de hand liggende verbetering is kiezen voor recycleerbare materialen, in plaats van voor plastic verpakkingen. Maar neem ook de grootte van je verpakking eens onder de loep. Is die aangepast aan het product dat je verzendt? Dozen die te groot zijn, bevatten veel lucht en nemen dus nutteloos veel plaats in bij het transport naar de klant.
Focus op retourbeleid
Een derde aspect van e-commerce dat een negatieve impact heeft op de duurzaamheid, zijn de vele retourzendingen. Maar hoe kan je als webshop het aantal retours beperken? Een eerste belangrijke stap is je website aandachtig bekijken en zorgen dat je klanten een zo realistisch mogelijk beeld van het product hebben. Geef je hen alle informatie die ze nodig hebben? Zijn je foto’s waarheidsgetrouw? Wordt elk product tot in het detail beschreven? Daarnaast kan het een goede zet zijn om je hele retourbeleid te herbekijken. Zo werd vastgesteld dat webshops die hun klanten een langere retourtermijn geven, minder retours ontvangen. Hoe langer klanten namelijk kunnen nadenken over een aankoop, hoe meer ze een gevoel van ‘ownership’ ontwikkelen en meer geneigd zijn om hun aankoop te houden.
Focus niet enkel op de prijs
Klanten hechten steeds meer belang aan duurzaam verantwoord e-shoppen. Ze weten graag in welke mate jij rekening houdt met het milieu tijdens de productie en de verzending. Focus dus niet enkel op de laagste prijs, maar ga in zee met duurzame partners. Klanten weten dat duurzaamheid zijn prijs heeft en vinden het ook niet erg er meer voor te betalen. Communiceer duidelijk en transparant over je duurzame keuzes. Zo kan je bijvoorbeeld vermelden waar de grondstoffen vandaan komen, wie de producten maakt en hoe de producten worden getransporteerd.
Wil je weten hoe belangrijk je online klanten een duurzame levering en andere faciliteiten vinden? Kijk het na in ons trendrapport.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.