Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0521_Duurzaamheid_720x552px_5.jpg
25 mei 2021 - 2 Minuten leestijd

Consumenten zijn zich steeds beter bewust van hun ecologische voetafdruk en gaan op zoek naar meer duurzame alternatieven, ook op het vlak van e-commerce. Maar wat is dat eigenlijk, duurzaamheid? En wat kan je als webshop doen om op een meer duurzame manier te werken?

 

Headers_E-news_0521_Duurzaamheid_675x335px_5.jpg

 

Duurzaamheid. Het is een woord waar veel bedrijven en organisaties de mond van vol hebben. Het is een breed begrip dat op vele manieren kan geïnterpreteerd worden. Binnen e-commerce betekent duurzaamheid dat je als webshop op zoek gaat naar een manier om je voetafdruk en de impact op het milieu te verkleinen. Maar hoe pak je dit concreet aan?

 

Focus op leveringsmethodes

E-commerce brengt onlosmakelijk extra transport met zich mee. Om de impact op het milieu zo klein mogelijk te houden, is het belangrijk om te bekijken hoe het leveren van bestellingen duurzamer kan worden. Door ook leveringen in Pakjesautomaten en Afhaalpunten aan te bieden, vermijd je dat de leverancier een tweede keer moet langskomen. Bovendien bied je je klant een grotere flexibiliteit en meer duidelijkheid : hij weet exact wanneer zijn pakje beschikbaar is in een Afhaalpunt in de buurt en pikt het op wanneer hem dat best past.

 

Focus op verpakkingen

Ook op het vlak van verpakkingen kan er voor een meer duurzame aanpak gekozen worden. De meest voor de hand liggende verbetering is kiezen voor recycleerbare materialen, in plaats van voor plastic verpakkingen. Maar neem ook de grootte van je verpakking eens onder de loep. Is die aangepast aan het product dat je verzendt? Dozen die te groot zijn, bevatten veel lucht en nemen dus nutteloos veel plaats in bij het transport naar de klant.

 

Focus op retourbeleid

Een derde aspect van e-commerce dat een negatieve impact heeft op de duurzaamheid, zijn de vele retourzendingen. Maar hoe kan je als webshop het aantal retours beperken? Een eerste belangrijke stap is je website aandachtig bekijken en zorgen dat je klanten een zo realistisch mogelijk beeld van het product hebben. Geef je hen alle informatie die ze nodig hebben? Zijn je foto’s waarheidsgetrouw? Wordt elk product tot in het detail beschreven? Daarnaast kan het een goede zet zijn om je hele retourbeleid te herbekijken. Zo werd vastgesteld dat webshops die hun klanten een langere retourtermijn geven, minder retours ontvangen. Hoe langer klanten namelijk kunnen nadenken over een aankoop, hoe meer ze een gevoel van ‘ownership’ ontwikkelen en meer geneigd zijn om hun aankoop te houden.

 

Focus niet enkel op de prijs

Klanten hechten steeds meer belang aan duurzaam verantwoord e-shoppen. Ze weten graag in welke mate jij rekening houdt met het milieu tijdens de productie en de verzending. Focus dus niet enkel op de laagste prijs, maar ga in zee met duurzame partners. Klanten weten dat duurzaamheid zijn prijs heeft en vinden het ook niet erg er meer voor te betalen. Communiceer duidelijk en transparant over je duurzame keuzes. Zo kan je bijvoorbeeld vermelden waar de grondstoffen vandaan komen, wie de producten maakt en hoe de producten worden getransporteerd.

 

Wil je weten hoe belangrijk je online klanten een duurzame levering en andere faciliteiten vinden? Kijk het na in ons trendrapport.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

E-commerce, Duurzaam, bpost product
“Duurzame e-business en klantentevredenheid gaan hand in hand”
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
6 juni 2024
Katrien Spilliaert- Keynote Becom Summit '24
Duurzaam, bpost product, Digitaal
Een pakje én niet thuis? Geen briefje meer in je bus.
No more note in your letterbox in case of absence, but a digital message on your mobile device.
15 januari 2024
No more note in your letterbox in case of absence, but a digital message on your mobile device.
Duurzaam, Tips, bpost product
Gebruik jij het CO2-neutraal label al?
CO2 neutral delivery of your mailings and parcels in Belgium
20 november 2023
- 3 Minuten leestijd
CO2 neutral delivery of your mailings and parcels in Belgium
Duurzaam, bpost product, Gids
[ White Paper ] Ontdek hoe je emissievrij pakjes kan leveren?
How to deliver emission-free parcels in Belgium
19 oktober 2023
- 2 Minuten leestijd
How to deliver emission-free parcels in Belgium
Duurzaam, E-commerce, Internationaal
Nieuwe duurzaamheidslabels voor pakjes naar Frankrijk en Italië
Duurzaamheidslabels
3 mei 2023
- 3 Minuten leestijd
Duurzaamheidslabels