Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_0921_Relatiegeschenken_720x552px_03.jpg
21 september 2021 - 2 Minuten leestijd

Heel wat bedrijven geven relatiegeschenken aan hun klanten en partners. Waarom doen ze dat? Moet jij het doen? En waarop moet je letten als je het doet? In dit artikel gaan we er dieper op in.

 

Headers_E-news_0921_Relatiegeschenken_675x335px_03.jpg

 

Van pennen en mokken, over papaplu’s en handdoeken, tot powerbanks en bluetooth speakers … De kans dat jij thuis of op je bureau een relatiegeschenk hebt liggen of staan, is behoorlijk groot. De kans dat er een bedrijfslogo of -boodschap op staat, nog groter. En daar zijn goede redenen voor …

 

Waarom relatiegeschenken werken

Als webshop of bedrijf heb je heel wat mogelijkheden om je merk in de markt te zetten, zowel offline als online. Moet jij relatiegeschenken overwegen? De voordelen zijn alvast zeer interessant.

 
1. Ze worden gewaardeerd

Iedereen krijgt graag cadeaus. Voor relatiegeschenken geldt hetzelfde. Klanten en partners zullen zich dus geapprecieerd voelen als ze een geschenkje krijgen. Het is een goede manier om een positieve band op te bouwen (of verder uit te bouwen), zonder dat het als opdringerig ervaren wordt.

 

2. Ze worden bewaard en gebruikt

Bedank- en nieuwjaarskaartjes zijn leuk, maar belanden al snel in de papiermand. Relatiegeschenken daarentegen worden lang bijgehouden en gebruikt. Of het nu om een pen, een mok of een dure bluetooth speaker gaat, je klanten en partners maken er vaak jaren gebruik van.

 

3. Ze houden je merk onder de aandacht

Door je bedrijfsnaam, je logo en/of een leuke boodschap op je relatiegeschenk te zetten, worden je klanten keer op keer aan jouw bedrijf of webshop herinnerd. Je merk blijft top of mind, en dat is mooi meegenomen als klanten een aankoop overwegen.

 

4. Ze vergroten je naamsbekendheid

Ook de collega’s, gezinsleden, vrienden enz. van je klanten komen in contact met (en gebruiken) het relatiegeschenk. Je pen ligt op het bureau, je mok komt bij het koffieapparaat terecht en de speaker voorziet het hele huis van muziek. Je bereikt dus méér mensen dan enkel je klanten.

 

5. Ze zijn relatief goedkoop

Hoewel ze een flinke investering kunnen zijn, zijn relatiegeschenken relatief goedkoop in vergelijking met andere reclamekanalen. Je bent zéker dat ze gezien worden en ze zijn minder vluchtig dan pakweg een (online) advertentie. Met een eenmalige investering ben je verzekerd van veel contactmomenten.

 

Waar moet je rekening mee houden?

Overtuigd van de meerwaarde van een relatiegeschenk? Mooi zo, wij sommen graag nog enkele belangrijke aandachtspunten voor je op.

 

• Kies het juiste product

Zorg ervoor dat je geschenk bij je merk past én dat er een link met je doelgroep is. De ontvanger moet er iets aan hebben, moet het in z’n dagelijkse leven kunnen gebruiken. Richt je je tot sportieve mensen, ga dan bijvoorbeeld voor een bedrukte drinkfles, handdoek of sporttas.

 

• Ga voor kwaliteit

Je wil niet dat je relatiegeschenk na enkele keren gebruikt te zijn kapot in de vuilnisbak belandt. Niet voor het product, niet voor je reputatie. Ga dus voor kwaliteit. Extra tip: met een duurzaam relatiegeschenk toon je meteen ook dat je begaan bent met het milieu.

 

• Kom origineel uit de hoek

Klassiek wordt er gekozen voor een relatiegeschenk in de kleuren van het bedrijf en staat de bedrijfsnaam en het logo erop. Niks mis mee, maar kan beter. Je kunt er ook een originele boodschap op laten drukken. Hoe creatiever, hoe langer de boodschap blijft hangen, hoe meer impact.

 

• Begin er op tijd aan

Het eindejaar is traditioneel een periode waarin bedrijven relatiegeschenken uitsturen. Bij de leveranciers van zo’n geschenken en bij drukkerijen loopt de planning dan ook snel vol. Begin er dus op tijd aan en wacht niet te lang om je bestelling te plaatsen.

 

Relatiegeschenken verzenden? bpost helpt je graag

Je relatiegeschenken moeten uiteraard ook tot bij je klanten en partners geraken. Wij helpen je graag verder. Contacteer ons >

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Digitaal, Klantendienst, Tevredenheid
Een nog betere klantenervaring, daar blijven we aan werken
Expérience client digitale
29 maart 2022
- 2 Minuten leestijd
Expérience client digitale
Tevredenheid, Klantendienst, E-commerce
Terugblik op 2020: welke webshops scoren goed qua klanttevredenheid?
Headers_E-news_0521_CustomerExperience_720x552px_1.jpg
25 mei 2021
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0521_CustomerExperience_720x552px_1.jpg
Tevredenheid, Logistiek, E-commerce
Elke dag legt u het lot van uw pakjes in onze handen: zo pakken onze postbodes het aan
Headers_E-news_0919_Postbode_Last_Mile_A_720x552px.jpg
26 september 2019
- 1 Minuten leestijd
Headers_E-news_0919_Postbode_Last_Mile_A_720x552px.jpg
Logistiek, E-commerce, Tevredenheid
Kies de leveringsmethode die uw klant het makkelijkst vindt
Headers_E-news_0319_Leveringswijze_A_720x552px.jpg
28 maart 2019
- 2 Minuten leestijd
Headers_E-news_0319_Leveringswijze_A_720x552px.jpg
Tevredenheid, Internationaal, E-commerce
Zo scoor je als buitenlandse webshop bij de Belgische consument
Headers_04_Belgische_Consument_720x552px.jpg
25 oktober 2018
- 2 Minuten leestijd
Headers_04_Belgische_Consument_720x552px.jpg