Heel wat bedrijven geven relatiegeschenken aan hun klanten en partners. Waarom doen ze dat? Moet jij het doen? En waarop moet je letten als je het doet? In dit artikel gaan we er dieper op in.
Van pennen en mokken, over papaplu’s en handdoeken, tot powerbanks en bluetooth speakers … De kans dat jij thuis of op je bureau een relatiegeschenk hebt liggen of staan, is behoorlijk groot. De kans dat er een bedrijfslogo of -boodschap op staat, nog groter. En daar zijn goede redenen voor …
Waarom relatiegeschenken werken
Als webshop of bedrijf heb je heel wat mogelijkheden om je merk in de markt te zetten, zowel offline als online. Moet jij relatiegeschenken overwegen? De voordelen zijn alvast zeer interessant.
1. Ze worden gewaardeerd
Iedereen krijgt graag cadeaus. Voor relatiegeschenken geldt hetzelfde. Klanten en partners zullen zich dus geapprecieerd voelen als ze een geschenkje krijgen. Het is een goede manier om een positieve band op te bouwen (of verder uit te bouwen), zonder dat het als opdringerig ervaren wordt.
2. Ze worden bewaard en gebruikt
Bedank- en nieuwjaarskaartjes zijn leuk, maar belanden al snel in de papiermand. Relatiegeschenken daarentegen worden lang bijgehouden en gebruikt. Of het nu om een pen, een mok of een dure bluetooth speaker gaat, je klanten en partners maken er vaak jaren gebruik van.
3. Ze houden je merk onder de aandacht
Door je bedrijfsnaam, je logo en/of een leuke boodschap op je relatiegeschenk te zetten, worden je klanten keer op keer aan jouw bedrijf of webshop herinnerd. Je merk blijft top of mind, en dat is mooi meegenomen als klanten een aankoop overwegen.
4. Ze vergroten je naamsbekendheid
Ook de collega’s, gezinsleden, vrienden enz. van je klanten komen in contact met (en gebruiken) het relatiegeschenk. Je pen ligt op het bureau, je mok komt bij het koffieapparaat terecht en de speaker voorziet het hele huis van muziek. Je bereikt dus méér mensen dan enkel je klanten.
5. Ze zijn relatief goedkoop
Hoewel ze een flinke investering kunnen zijn, zijn relatiegeschenken relatief goedkoop in vergelijking met andere reclamekanalen. Je bent zéker dat ze gezien worden en ze zijn minder vluchtig dan pakweg een (online) advertentie. Met een eenmalige investering ben je verzekerd van veel contactmomenten.
Waar moet je rekening mee houden?
Overtuigd van de meerwaarde van een relatiegeschenk? Mooi zo, wij sommen graag nog enkele belangrijke aandachtspunten voor je op.
• Kies het juiste product
Zorg ervoor dat je geschenk bij je merk past én dat er een link met je doelgroep is. De ontvanger moet er iets aan hebben, moet het in z’n dagelijkse leven kunnen gebruiken. Richt je je tot sportieve mensen, ga dan bijvoorbeeld voor een bedrukte drinkfles, handdoek of sporttas.
• Ga voor kwaliteit
Je wil niet dat je relatiegeschenk na enkele keren gebruikt te zijn kapot in de vuilnisbak belandt. Niet voor het product, niet voor je reputatie. Ga dus voor kwaliteit. Extra tip: met een duurzaam relatiegeschenk toon je meteen ook dat je begaan bent met het milieu.
• Kom origineel uit de hoek
Klassiek wordt er gekozen voor een relatiegeschenk in de kleuren van het bedrijf en staat de bedrijfsnaam en het logo erop. Niks mis mee, maar kan beter. Je kunt er ook een originele boodschap op laten drukken. Hoe creatiever, hoe langer de boodschap blijft hangen, hoe meer impact.
• Begin er op tijd aan
Het eindejaar is traditioneel een periode waarin bedrijven relatiegeschenken uitsturen. Bij de leveranciers van zo’n geschenken en bij drukkerijen loopt de planning dan ook snel vol. Begin er dus op tijd aan en wacht niet te lang om je bestelling te plaatsen.
Relatiegeschenken verzenden? bpost helpt je graag
Je relatiegeschenken moeten uiteraard ook tot bij je klanten en partners geraken. Wij helpen je graag verder. Contacteer ons >
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.