De Belgische ecologische webshop Sebio verkoopt duurzame en natuurlijke producten. Voor zijn leveringen vertrouwt Sebio op zijn logistieke partner, bpost. Die langdurige samenwerking heeft altijd tot grote tevredenheid geleid, legt Ludivine Bendotti uit, Web & Development Manager bij Sebio.
Hoe is de activiteit van Sebio geëvolueerd sinds zijn oprichting?
“Sebio bestaat sinds 2013. In de beginjaren boden we amper 2.000 producten aan, vandaag zitten we aan meer dan 10.000. De vraag naar gezondere en natuurlijkere producten stijgt momenteel fel. Ons gamma is zo breed mogelijk, en gaat van houten speelgoed tot vaste cosmetica. Zo kunnen onze klanten al hun duurzame aankopen bij eenzelfde winkel doen. We proberen onszelf voortdurend opnieuw uit te vinden om nog ethischer te worden, want we willen in de goede richting evolueren. Het is bemoedigend als je er als winkel in slaagt om ecologie en duurzaamheid te rijmen met digitaal.”
Wat zijn jullie ambities voor de toekomst?
“Als we geloofwaardig en coherent willen blijven, mogen we ons er niet toe beperken louter een ethische winkel te zijn, maar moeten we actief deelnemen aan de verandering. Dat willen we bereiken door met andere ogen naar onze webshop te kijken en er een ware community van te maken, aan de hand van zinvolle initiatieven. Zo knopen we positieve samenwerkingen aan met organisaties die onze waarden delen, zoals de ngo’s Rikolto en Graine de vie.”
Was bpost jullie logistieke partner van bij de start?
“Ja. Toen we begonnen, was bpost al de grootste speler op de markt. Onze samenwerking kwam heel vanzelfsprekend tot stand. We zijn Belgen en we hadden een voorkeur voor een Belgische vervoerder, die onze klanten een betrouwbare en kwalitatieve dienstverlening kon bieden. We krijgen trouwens veel positieve feedback van onze klanten over de kwaliteit en de snelheid van de leveringen. Maar bpost is ook een ecologische keuze, want deze vervoerder beschikt over een groot netwerk van Afhaalpunten. Dat verkleint de ecologische voetafdruk van een levering. We moedigen onze klanten dan ook aan om te laten leveren in een Afhaalpunt eerder dan aan huis. Vanuit datzelfde ecologische standpunt hergebruiken we ook zoveel mogelijk het karton van onze leveranciers voor onze eigen pakjes, en gebruiken we gerecycleerd papier om de producten in de dozen vast te zetten. Bij ons zal je dus nooit noppenfolie of piepschuim aantreffen.”
Bieden jullie je klanten nog andere leveringsmogelijkheden aan?
“Neen. Op sebio.be bieden we enkel verzending via bpost aan naar België, Nederland, Duitsland of Luxemburg. 80% van onze bestellingen zijn voor België bestemd. We hebben er uitdrukkelijk voor gekozen om slechts één vervoerder aan te bieden. Zo willen we de digitale klantenervaring zo eenvoudig mogelijk houden, zonder het bestelproces nodeloos complex te maken.”
Hoe verloopt deze samenwerking in de praktijk?
“Onze commerciële relatie is constructief en reactief. bpost volgt onze samenwerking nauwgezet op, zelfs voor de meest complexe zaken. We weten ook altijd tot wie we ons kunnen richten, want we hebben een toegewezen contactpersoon. Wanneer we tegen hogere verzendvolumes aankijken, zoals in de eindejaarsperiode, dan vindt bpost oplossingen om zich aan ons ritme aan te passen. De dialoog is altijd open. bpost is een echte partner, en niet louter een dienstverlener.”
Kan je schetsen welk volume bpost verwerkt voor Sebio?
“In 2020 hebben we tien keer meer bestellingen verzonden dan in 2014. We kennen een jaarlijkse groei van meer dan 30%. Sebio telt zo’n 160.000 actieve klanten, dat wil zeggen klanten die in de voorbije drie jaar minstens één bestelling hebben geplaatst. Alleen al in 2020 hebben meer dan 50.000 nieuwe klanten zich ingeschreven op onze website. Onze vaste klanten zijn verantwoordelijk voor bijna 80% van onze verkoop in België. Die trouw is belangrijk, want de conversieratio van een klant die ons kent is hoger dan die van een nieuwe bezoeker. Vandaar het grote belang dat we hechten aan onze klantvriendelijkheid.”
Hoe ondersteunt bpost jullie groei?
“bpost biedt ons de middelen om de verzending van het toenemende aantal bestellingen te beheersen. Vroeger kwam een bestelwagentje van bpost dagelijks de pakjes ophalen, vandaag is dat een vrachtwagen. Onze verkoop heeft een sterke stijging gekend tijdens de eerste lockdown in de lente van 2020. Dat was voor iedereen een moeilijke periode, maar bpost heeft zich soepel opgesteld om te proberen de aan onze klanten beloofde verzendtermijnen aan te houden, meer bepaald een tot twee werkdagen voor België. Als een klant vóór 14 uur bestelt, zal zijn pakje ons magazijn in principe diezelfde dag nog verlaten. De goede communicatie en de wederzijdse verstandhouding hebben ons toegelaten de frustraties bij onze klanten te beperken, wat essentieel was voor ons.”
Biedt bpost producten die het logistieke proces vereenvoudigen?
“We hebben modules van bpost geïnstalleerd in onze technische omgeving. Deze modules laten onze klanten toe om een Afhaalpunt te selecteren en ons departement logistiek om de etiketten af te drukken. bpost heeft trouwens een betaversie ontwikkeld van software voor geautomatiseerde terugbetalingen in geval van verloren of beschadigde pakjes. Ze hebben ons aangeboden om deel te nemen aan dit programma. Onze klantendienst houdt daardoor meer tijd over voor onze klanten.”
Zou je bpost aanraden aan andere e-commercespelers?
“Ja, zonder enige twijfel. Vooral als het op lange termijn de bedoeling is aanzienlijke volumes te verwerken. Ik zou hen ook aanraden om te kiezen voor de Afhaalpunten van bpost. Dat is immers een milieuvriendelijkere keuze die bovendien handig is voor de eindklant, want bpost telt meer dan 2.000 Afhaalpunten en meer dan 300 Pakjesautomaten in België.”
Benieuwd hoe bpost ook jou kan ondersteunen bij de ontwikkeling van je e-commerce? Laat je gegevens achter en we nemen spoedig contact met je op.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.