Consumenten die online pakjes bestellen hebben hoge verwachtingen. Over de kwaliteit van de bestelde producten, een goede service, een snelle en transparante levering én een duurzame aanpak. Kan jij die verwachtingen met je e-commerce allemaal invullen? Hoe kan bpost je daarbij helpen? We vroegen het aan Michel Defloor, onze vice-president marketing.
Bpost is zich bewust van de steeds hogere verwachtingen die consumenten hebben als het gaat om het leveren van online bestelde pakjes. Duurzaamheid wordt ook voor online klanten steeds belangrijker, en de consument verwacht dat ook online webshops er mee bezig zijn. ‘Wat betreft het leveren van pakjes heeft bpost alvast een duurzame service op verschillende vlakken’, legt Michel Defloor uit.
Snelheid sterk bepalend voor klantentevredenheid
Snelheid is door de online markt sterk als een verkoopstroef in de verf gezet. En dat heeft de klantverwachtingen op dat vlak alleen maar scherper gesteld. Er zijn zelfs aanbieders die promoten dat ze de dag zelf nog leveren. Daarnaast willen klanten ook dat leveringen transparant zijn. Pakjesbezorgers moeten communiceren over het exacte tijdsvenster van levering, en moeten pakjes elders leveren als de ontvanger niet thuis is. ‘Net daar biedt bpost een oplossing voor’, licht Michel toe. We hebben geïnvesteerd in snelheid en transparantie, en kunnen ontvangers nauwkeuring informeren via ons trackingsysteem. De klantentevredenheid die we daarmee bereiken straalt uiteraard ook af op de webwinkels die met ons samenwerken voor het bezorgen van hun pakjes.’
Gemak voor de webshop én de eindklant
Bpost zet gemak voorop, zowel voor lokale webshops als eindklanten. Sinds corona hebben immers steeds meer lokale handelaren een online business opgezet. ‘Bpost ondersteunde hen maximaal met het initiatief ‘Elke zaak online’, waarbij we gratis tools aanbieden om gemakkelijk een webshop te bouwen, en adviseren over onder meer het aanbieden van producten, de facturatie, het verzenden en de returns.’ Ook voor die returns hanteert bpost een strategie waarbij het gemak voor de klant voorop staat. Zo is het soms niet meer nodig een adreslabel te printen. Er loopt ook een proefproject waarbij klanten hun pakje kunnen meegeven met de postbode als die een pakje komt afleveren.
Duurzaamheid heeft vele gezichten voor bpost
Als je het over pakjes bezorgen en duurzaamheid hebt, denk je meteen aan het logistieke aspect ervan. Dat hebben we al heel sterk verduurzaamd. Zo worden pakjes maximaal in Afhaalpunten en Pakjesautomaten geleverd. Dat scheelt heel wat individuele bezorgingen. Daarnaast zetten we maximaal in op leveringen per fiets en wordt ons wagenpark Artikel bpost Cypres 2 in hoog tempo geëlectrificeerd. Ook werken we samen met DHL en creëren we synergie door elkaars pakjes te bezorgen. Maar duurzaamheid gaat verder dan dat. Zo stellen we mensen op een sociaal verantwoorde manier tewerk en wijzigden we onze pakjesverpakkingen naar gerecycleerd én recycleerbaar karton. Lees het volledige interview met Michel Defloor in Sparkle.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.