Maar liefst 82% van de Belgen vindt duurzaamheid belangrijk. Toch is slechts 12% bereid meer te betalen voor een duurzame levering 1. Als webshop lijkt het dan ook moeilijk om die twee bevindingen te verzoenen, maar niets is minder waar. Het is namelijk exact wat Pakjesautomaten en Afhaalpunten doen.
1. Onderzoek bij de Belgische online shopper - Oktober 2021
Als e-commerce elk jaar met 20% blijft groeien, zijn er tegen 2030 36% meer transportvoertuigen op de baan, wordt er 32% meer CO2 uitgestoten en nemen de files met 21% toe 2. Lees: de impact op zowel maatschappij als milieu is enorm. Willen we het niet zover laten komen, dan moeten we daar samen iets aan doen. Het is aan ons, pakjesbedrijven én webshops, om oplossingen te voorzien. Zo kan de consument de juiste keuze maken.
Leveringen in Afhaalpunten en Pakjesautomaten is zo’n oplossing. Door meer pakjes in Afhaalpunten en Pakjesautomaten te leveren, kunnen we (1) de afgelegde kilometers en de CO2-uitstoot van e-commerce naar beneden halen en (2) de levenskwaliteit in steden verhogen. Bovendien zijn leveringen in Afhaalpunten en Pakjesautomaten niet alleen ecologischer, ze zijn ook nog eens goedkoper dan thuisleveringen.
2. Vias Institute & Federale Politie
Wil jij mee je schouders zetten onder een duurzamere e-commerce? Onze whitepaper zet je alvast op weg:
- Wat maakt Afhaalpunten en Pakjesautomaten zo ecologisch?
- Wat doet bpost om e-commerce duurzamer te maken?
- Hoe kan jij, als webshop, inzetten op groene leveringen?
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.