Tips en hulp bij fraude
Bescherm jezelf tegen fraude en oplichting
- Gebruik altijd de officiële My bpost app
- Twijfel je? Klik dan niet op de afzender of de link
- Onze sms'jes komen altijd van het nummer 8152, behalve de berichten van bpaid.
Vraag over een pakje? Kijk eerst hier
Controleer bij twijfel altijd de status van je zending via Track & Trace. Betalen vóór de levering van je pakje kan alleen via Track & Trace, in de My bpost app of in een Postkantoor.
Recente updates
Valse e-mails over douanekosten in omloop
Er circuleren momenteel valse e-mails van noreply@communications.com waarin gevraagd wordt douanekosten te betalen voor je bpost-pakje met barcode CB773245529FE. Deze berichten vragen je op een link te klikken.
Doe dit niet, deze e-mails zijn phishing-pogingen. bpost is niet de afzender.
Hoe oplichting voorkomen
Gebruik een officieel platform van bpost
Neem nooit een risico, zeker niet wanneer je buikgevoel ‘nee’ zegt. Sluit het bericht, en controleer het of contacteer bpost via onze officiële platformen:
- De My bpost app
- Track & Trace via https://track.bpost.cloud/
- Onze socialemediakanalen: Facebook, Instagram, Linkedin
Verzend niets zonder voorafgaande betaling
Koop of verkoop je tweedehands spullen online?
- Gebruik beveiligde platformen.
- Zo niet, verzend dan nooit zonder betaling. In dat geval kan je beter kiezen voor de optie ‘betaling bij levering’ van bpost.
- Geef nooit pakjes mee met een zogenaamde bpost-bezorger die je geld zal overhandigen. Die dienst bieden we niet aan.
Ik ben het slachtoffer van oplichting. Wat moet ik doen?
Doe aangifte bij de lokale politie.
Heb je bankgegevens doorgestuurd, bel dan meteen naar Card Stop via 078 170 170 (+32 78 170 170 vanuit het buitenland) en/of je bank.
De populairste fraudetrucs van 2024
“Koop pallets met pakjes voor € 2”
bpost verkoopt geen verloren pakjes. Noch via sociale media, noch elders.
“Douanekosten van € 1”
Je betaalt alleen, en ook niet altijd, douanekosten en/of belastingen voor pakjes die van buiten de Europese Unie komen. Kijk die kosten goed na en betaal ze alleen via een officieel bpost-platform, zoals Track & Trace.
“Deblokkeer meteen je account”
Onverwachte melding over je account op je scherm? Die kan frauduleus zijn. Meld je altijd aan via een officieel platform, zoals de My bpost app of via www.bpost.be. De URL van onze loginpagina start trouwens altijd met https://login.bpost.be/.
Hoe herken je een phishingpoging?
Zoek naar een gevoel van urgentie
“Betaal onmiddellijk, of anders …” is een phishing-klassieker. De verzender zaait paniek, waardoor je minder geneigd bent om er 2 keer over na te denken. Laat je dus niet onder druk zetten bij korte deadlines, noodgevallen, verzoeken om meteen actie te ondernemen of bedreigingen.
Controleer de naam én het e-mailadres
Onze veelgebruikte adressen zijn noreply@bpost.be, noreply@communication.bpost.be, mail@news-mail.bpost.be en mail@ops-mail.bpost.be. Al onze officiële e-mailadressen eindigen trouwens op ‘@bpost.be’ of ‘@[woord].bpost.be’.
Tip: staat er geen punt, maar een ander teken tussen [woord] en bpost.be, dan heeft een ‘phisher’ je aan de haak geslagen. Die e-mails komen niet van bpost.
Voorbeeld: een misleidend e-mailadres is onder andere noreply@news-mail-bpost.be .
Onze sms'jes komen altijd van het nummer 8152, behalve de berichten van bpaid.
Controleer de links voor je klikt
Staat er een URL in onze e-mail, dan begint die meestal met het adres ‘https://communication.bpost.be’ en soms met ‘https://public-eur.mkt.dynamics.com/api/orgs/bc7e9d15’. Is dat niet het geval? Dan kan je beter de app of bpost.be gebruiken.
Tip: controleer een link op je computer door er met je muis over te bewegen of door er bij een aanraakscherm je vinger op te houden.
Let op de details
Staan er algemene aansprekingen zoals ‘mevrouw of meneer’ in het bericht? Lijkt het logo je anders dan dat van bpost? Of vind je spelling- of grammaticafouten? Dan kan je beter op je hoede zijn.
Malafide boodschap gespot? Geef ons een seintje!
Stuur de e-mail of een screenshot van het bericht naar abuse@bpost.be. Zo kunnen we oplichting op grotere schaal tegengaan.
De ultieme oplossing tegen fraude: de My bpost app
Veelgestelde vragen
We informeren je altijd als je douanekosten of andere kosten moet betalen wanneer je een pakje van buiten de Europese Unie invoert. Dat gebeurt op de volgende manieren:
- We sturen je een e-mail als we je e-mailadres hebben.
- Hebben we alleen je gsm-nummer, dan krijg je van ons een sms.
- Zo niet, dan sturen we een brief naar het leveringsadres.
Pas wel op, want ook oplichters verzenden e-mails, sms’jes en brieven. Twijfel je? Controleer en betaal dan alleen via officiële platformen, zoals de My bpost app en Track & Trace. Of kom langs bij een Postkantoor.
Klikte je alleen op de link, maar gaf je geen informatie of bankgegevens door? Dan volstaat het om het bericht door te sturen naar abuse@bpost.be en/of naar safeonweb.be, een website van de overheid. Zo sporen we fraude sneller op en voorkom je dat anderen (ook) slachtoffer worden.
Gaf je persoonlijke informatie en/of bankgegevens door? Dien dan klacht in bij de lokale politie. Je kan ook je kaart blokkeren via Card Stop en contact opnemen met je bank.
De overheidsinstantie Safeonweb maakt al jaren een einde aan internetfraude door klachten en meldingen te verzamelen via safeonweb.be. Denk je dat een afzender zich voordoet als bpost, dan kan je dat ook melden via abuse@bpost.be.
Nog andere twijfels of vragen?