Door slimme personalisatie heeft je lezer meer aandacht voor je direct mail (Paper Mail). De investering in personalisatie zorgt voor een stevige return. Dat bevestigde specialiste Daniëlle Vanwesenbeeck, General Manager van MasterMail et With-love.be.
Waar moet je op letten als je personaliseert? Deze PersoChecklist helpt je vooruit.
Tip 1. Check de datakwaliteit.
De impact van personalisatie valt weg als mijnheer Pieter Jansen een Paper Mail krijgt op naam van mevrouw Pieter Janssen. Wist je overigens dat mensen altijd eerst naar hun naam kijken als ze de envelop uit brievenbus halen? Hulp nodig?
Tip 2. Check het gebruik van voornaam of achternaam
Een mailing met Hey Pierre of Dag mijnheer Renard levert een heel andere tone of voice op. Leg de aanspreking dus vast in je guidelines. De beste, goedkoopste en snelste manier om te weten te komen wat voor jouw doelgroep past? Vraag het hen. Stel deze vraag bijvoorbeeld als een klant jouw call center belt. Dan krijg je na een tijd een betrouwbaar beeld.
Tip 3. Check of de antwoordkaart is voorgepersonaliseerd
Volgens veelvuldig bekroond copywriter Mark Van Bogaert zorgt een voorgepersonaliseerde antwoordkaart tot een verdubbeling van de respons. Bovendien is de meerkost van deze personalisatie niet zo heel groot.
Tip 4. Check ook de beeldtaal
De lezer moet zich herkennen in je communicatie. Dat kan door middel van tekst maar ook beelden personaliseren de beleving. Een jong gezin ziet graag een ander jong gezin. Senioren houden van andere actieve senioren. De personalisatie van de beeldtaal is de investering zeker waard.
Tip 5. Check de personalisatie van de call to action
De call to action is voor de Paper Mail de beslissende factor. Ook daar kan personalisatie voor een extra boost zorgen. Verweef daarom de naam van de lezer in de call to action, dat geeft een gevoel van exclusiviteit. Een andere manier om te personaliseren is de QR-code. Daar kun je alle personalisatiegegevens makkelijk in verwerken.