Efficiënte marketing en Return on Investment gaan hand in hand. Maar wat is een goede ROI? Welke hulpmiddelen kunnen we gebruiken om het rendement van onze marketinginspanningen te evalueren? U leest er alles over in dit artikel.
De ROI helpt marketeers om het rendement van hun marketinginspanningen te berekenen. We kunnen het rendement per campagne berekenen of kijken naar het totale kostenplaatje over een langere periode.
Meer over ROI leest u in onze whitepaper
‘Voorbij de blabla: wat is ROI nu echt?'
Hoe ROI berekenen?
De formule om ROI te berekenen blijft in beide gevallen dezelfde:
Opbrengst van de investering - kosten van de investering / kosten van de investering × 100
Is elke positieve ROI een goede ROI?
Het resultaat van de berekening is een percentage. Stel dat mijn laatste campagne 1.000 euro heeft opgebracht en de kostprijs bedroeg 500 euro, dan is de Return on Investment 100%. Mijn ad-campagne heeft het dubbele opgebracht van de kostprijs.
Stel dat mijn campagne niet 1.000 maar slechts 500 euro opbracht, dan is de ROI 0%. Het rendement is dan even groot als de kostprijs. Ik realiseer met andere woorden een break-even. Een lagere ROI betekent dat mijn campagne verlieslatend is.
De vraag die elke marketeer zich nu zal stellen is: wat is een goede ROI? Uiteraard wil niemand campagnes lanceren om slechts break-even te draaien, of erger nog: verlies te maken. Maar is elke ROI boven de 0% dan goed?
Om op die vraag een objectief antwoord te geven, kunt u twee dingen doen.
1. Analyseer de historische data
Een voorwaarde om de historische data te kunnen analyseren, is uiteraard dat uw onderneming de ROI voor elke campagne netjes heeft berekend. Ook de ‘cost per lead’ is een essentiële metric om het succes van uw marketing in te schatten.
Door systematisch de ROI te berekenen per kanaal en per marketingcampagne krijgt u benchmarks waaraan u uw volgende acties kunt aftoetsen. Deze methode biedt ongetwijfeld de meest waardevolle inzichten in uw marketingprestaties.
2. Vergelijk uw ROI-prestaties met de sector
U kunt uw eigen prestaties ook vergelijken met wat uw sectorgenoten doen om te bepalen of uw ROI goed is of niet. Zo deelt AdWords conversiebenchmarks die u kunt vergelijken met uw eigen prestaties. Ook voor e-commerce en e-mailcampagnes zijn dergelijke benchmarks beschikbaar.
Meer over ROI leest u in onze whitepaper
‘Voorbij de blabla: wat is ROI nu echt?'